Ako ste si mali možnosť prečítať minule, definitívne som zmieril svoj vnútorný spor medzi dynamikou klasickej šachovej partie a statikou kompozície. Jedna z dvoch výberových úloh sa opäť dnes týka pozície z reálnej partie. Obaja hráči majú rovnováhu materiálu a biely disponuje aj útočne rozmiestnenou dvojicou strelcov a celkovo lepšou pozíciou:

Pozícia je z partie Rudolf Spielmann - Baldur Hoenlinger, hranej vo Viedni v roku 1929. Ako presadiť v danej chvíli výhodu ? Nuž, treba porozmýšľať a nájsť štvorťahový mat, ktorého prevedenie a pointa sa bežne len tak nevidia. Rozmýšľať treba naozaj bez predsudkov a s nadhľadom. Šachistom odporúčam dobre sa zamyslieť nad pozíciou a skúsiť nájsť riešenie samostatne. Ak sa Vám to ani po dlhšom úsilí nepodarí, až potom narolujte stránku nižšie, je tam riešenie.
RIEŠENIE:
Táto krásna pozícia si vyžaduje niečo viac ako bežný prístup. Určite ste si aspoň chvíľu lámali hlavu nad tým, ako odstrániť troma ťahmi brániaceho čierneho jazdca z poľa e8 a potom matovať dámou na poli g7. To je dobre, takto by v danej chvíli začal uvažovať každý hráč. Lenže po chvíli zistíme, že obrana čierneho je pevná a takúto možnosť matovania neposkytuje. Biely v našej pozícii sa začal teda druhotne zamýšľať, čo s napadnutým jazdcom na f5 (osobne mi nie je zrejmé, ako to, že jazdec je momentálne napadnutý dvoma pešiakmi naraz, ako sa na dané pole dostal a prečo nebol odstránený zo šachovnice už ťah predtým - partia je ale z roku 1929, takže jej celý priebeh sa asi už nedozvieme ...). Ako tak teda biely uvažoval, kam s jazdcom, napadla ho aj "najhlúpejšia" možnosť - ťah na pole e7. Aspoň vidno, že v šachu neradno z analýzy vylúčiť predčasne akýkoľvek možný ťah na šachovnici. Zvyšok bol už zrejme kreativitou hráča Rudolfa Spielmanna, ktorý bol súčasníkmi nazývaný aj "majster útoku", alebo tiež "posledný rytier kráľovského gambitu". Tento náš Spielmann, ktorý koncom 20.-tych rokov porazil aj majstra sveta Capablancu, sa teda rozhodol zahrať v danej pozícii "strašný ťah": 1. Je7+ !!. Čierny kráľ môže uhnúť len na pole h8, ale to by prišiel smrteľný záver: 1... Kh8 2. Vh5+ (šach od strelca) ~ (akákoľvek obrana šachu) 3. Dxh7++. Niet teda inej možnosti, ako zákerného jazdca zobrať dámou. Naoko je to aj postačujúce a ťah bieleho sa Vám môže zdať stále dosť pochybný. Jeho zmyslom je ale uvoľniť cestu k poľu h5 bielej veži ! Druhým ťahom bieleho je prekvapivá obeť dámy: 2. Dxh7+. Tu niet čo váhať, čierny kráľ musí vziať bielu dámu. Medzipozícia vyzerá teraz takto:

A teraz príde pointa. Biely krásne nastavil čierneho pešiaka g6 do väzby na čierneho kráľa, pričom väzbujúcou figúrou je biely strelec na d3. Ďalším ťahom je teda šach vežou 3. Vh5+ !! a už asi vidíte koniec: 3... Kg8 4. Vh8++. Pôsobivé a veľmi poučné.
Druhou pozíciou, ktorú som Vám sľúbil v úvode článku, je koncovka, kde síce biely má materiálnu prevahu, ale konvenčným spôsobom myslenia bude čochvíľa nútený dať svoju poslednú figúru - dámu za čiernym postavenú novú dámu a čierny hrozí následne postaviť aj druhú dámu na prvej rade, čím by už partiu otočil jasne vo svoj prospech a doviedol do výhry. Bieleho pešiaky majú evidentne do dámy ešte ďaleko, takže matovať je nutné nejakým "zázračným spôsobom" čo najrýchlejšie:

Úloha sa zdá byť korektná, k uvedenej pozícii mohlo dôjsť napr. po predošlých ťahoch 0. Db3 a3-a2. Zadanie tu znie: Mat 12. ťahom !
Riešenie druhej úlohy mi píšte do diskusie.