Zhruba pred dvoma rokmi som sa rozhodol aj ja pripojiť k myšlienkam zelených a prispieť svojou kvapkou v mori k šetreniu našich lesov odoberaním elektronickej faktúry. Už predtým zhruba od roku 2005 posielali telefonickí operátori svoje faktúry tlačené na recyklovanom papieri, možnosť elektronickej faktúry však ušetrí spotrebu papiera ešte viac.
Pokiaľ sa dobre pamätám, zhruba začiatkom roka 2009 sa objavila na softvarovom trhu nová verzia prehliadača Adobe Reader 9. Táto okrem klasickej ponuky prehliadania písaného textu .pdf súborov umožňuje okrem iného nastaviť overovanie pravosti elektronického podpisu súborov, ktoré elektronický podpis v sebe nesú. Nastavenie overovania certifikátu pravosti podpisu v Adobe Reader 9 si môžete v podrobnom návode prečítať tu.
V roku 2009 ma na možnosť nastavenia overovania elektronického podpisu Adobe prehliadačom upozornil modrý operátor, s ktorým som mal vtedy tiež uzavretú zmluvu a odoberal som za paušálne služby jeho elektronické faktúry. V podrobnom návode som si inštaloval ich certifikát a Microsoftovský soft mi odvtedy každú mesačnú faktúru otváral spolu s prehlásením v ľavom hornom rohu, že "Electronic signature is OK".
Súbežne som už 12 rokov zákazníkom fialového operátora a 6 rokov zákazníkom oranžového operátora. U každého mám taký vyhovujúci mesačný paušálik a v rámci vnútrosieťových výhod využívam teda rôzne akciové ponuky u každého väčšieho operátora. Spoločná mesačná platba sa vyrovná mesačnej platbe za vyšší paušál u jedného operátora. Obhajovať tento multioperátorový prístup k využívaniu telefónnych a mobilných dátových služieb tu teraz nemienim a prosím, nezahlcujme ani diskusiu k tomuto článku názormi na takýto prístup. V každom prípade som sa tým dostal k možnosti overovania elektronického podpisu u všetkých našich troch najväčších operátorov.
Nakoľko fialový a oranžový operátor mi doteraz žiadny platný certifikát k inštalovaniu do Adobe nezaslal, dopadlo otvorenie každej ich faktúry nasledovne:


V ľavom hornom rohu svieti upozornenie, že "At least one signature has problems", teda, že "Aspoň jeden podpis má problém".
Hneď po zistený týchto nedostatkov som kontaktoval elektronickou formou oboch operátorov na ich oficiálnych netových stránkach cez sekcie "napíšte nám" a pýtal som sa na dôvod týchto nezrovnalostí. Odpoveď však dlhodobo neprichádzala a ja som po pár nič neriešiacich telefonátoch na Zákaznícke linky prestal na tieto veci akosi myslieť ...
Až pred mesiacom som sa po roku a pol opäť rozhodol požadovať vysvetlenie celej situácie okolo neplatných elektronických podpisov na elektronických faktúrach opäť. Oslovil som fialového operátora a môj kontaktný formulár bol odoslaný priamo do jamy levovej. Na druhý deň mi prišla SMS-ka, že moja požiadavka bude vyriešená do 3 dní. O 2 dni mi prišla ďalšia SMS-ka, že tremín vyriešenia mojej požiadavky sa predlžuje o týždeň a po týždni sa termín vyriešenia požiadavky definitívne predĺžil do 12.12.2010 ! Nuž, reku, nasadil som na správnom mieste chrobáka do hlavy a teraz majú nadnárodní operátori plnú hlavu problémov ...
Dnes mi volal pracovník Zákazníckej linky fialového operátora a mal pre mňa zodpovedajúce vysvetlenie celej otáznikovej situácie:
VYSVETLENIE:
"Elektronická faktúra s elektronickým podpisom je plnohodnotným dokladom, nahrádzajúcim faktúru v papierovej forme. Problém vykazuje len program Adobe Reader 9, nakoľko pre tento program treba od Microsoftu zakúpiť pomerne drahý certifikát, ktorý potom po nainštalovaní zdôveryhodní používateľovi pravosť elektronického podpisu. Aj bez Microsoftovského certifikátu však z právneho hľadiska predstavuje elektronická faktúra plnohodnotný, aj súdom akceptovaný doklad."
A prečo trvalo takéto jednoduché zdôvodnenie mnou nastolenej otázky až mesiac ?
"Vaša požiadavka bola postúpená pracovníkmi, preberajúcimi elektronickú poštu na vyššie a vyššie posty, až k samotnému pracovníkovi, ktorý podpisuje elektronicky faktúry za operátora." Ten zrejme poskytol vyššie uvedené vyjadrenie a ono bolo preposielané zase niekoľkými etážami nadol až k pracovníkovi, ktorý ma osobne telefonicky kontaktoval dnes.
Len pre zaujímavosť, za fialového operátora podpisuje v súčasnosti elektronicky faktúry pán Ladislav Adamus a za oranžového operátora už dlhodobo pán Vladislav Kupka. Zistiť to môžeme v otvorenom .pdf súbore po kliknutí na "Signature panel" v pravom hornom roku dokumentu.
Udivuje ma len, že naši dlhoroční nadnárodní operátori nevedia nájsť sumu na pridelenie Microsoftovského certifikátu a nechajú sa v tomto predbehnúť nováčikom - modrým operátorom. Asi aj pre výnimočnú dôslednosť dopadlo hlasovanie za operátora roka 2009 tak ako dopadlo a nemyslím, že sa tohto roku bude niečo na tomto poste meniť. Ale to už je iná pesnička ...