Jedzte soľ s jódom, budete silní a zdraví
Celý spot je animovaný, pričom nás sprevádza malý chlapec, ktorý vysvetľuje, že pre zdravý vývoj človeka je potrebný jód. Ako ho však získať? Je to jednoduché, stačí kupovať soľ obohatenú o jód a je to. Netreba jesť lyžičky soli, stačí štipka do polievky a každý člen rodiny sa má lepšie – dedko je zdravý a čulý, chlapcovi nerobí matematika žiadne problémy a jeho sestra sa páči rovesníkom. Kľúč k šťastiu bol odhalený...
Chráňte prírodu, je to náš spoločný poklad
Príšerne nudný spot. Trvá viac ako minútu, v pozadí počuť veľmi, ale veľmi pomalú hudbu (takmer uspávanku) a na obrazovke sa menia výjavy z Bieloruskej prírody - rôzne živočíchy, zátišia. Len škoda, že hudba a obraz spolu nie sú vôbec zladené a nakoniec človek túto reklamu využije len na odchod do chladničky alebo na WC. Ministerstvo životného prostredia sa má ešte čo to učiť ako vzbudiť u ľudí rešpekt k ich spoločnému pokladu.
Keep your distance
Na tomto spote je hneď poznať, že pochádza zo zahraničia. Texty ostali v angličtine, ich preklady boli nahovorené do ruštiny. Muž chodí v tesnom závese za inými ľuďmi. V „tesnom“ znamená, že jeho brucho sa takmer dotýka osoby idúcou pred ním (manažér, babka s nákupným vozíkom, mladý muž trénujúci v parku...), presne kopíruje pohyby rúk aj nôh, inak by došlo ku kolízii. Obraz je doplnený dynamickou hudbou. Na záver sa objaví čierna obrazovka a mužský hlas hovorí: „Absurdné? Tak prečo robíte to isté, keď riadite auto?“
Otroctvo sa nestalo humánnejším za posledných 1000 rokov
Kampaň, ktorá má za úlohu odradiť mladých ľudí od cestovania za prácou do zahraničia (alebo jednoducho od emigrácie?). Začína detailným záberom na modré oči mladej, peknej ženy. Mužský hlas hovorí: „Takto pozeráte vy na nich.“
Prestrih na záber, v ktorom opica na obojku skáče podľa cirkusovej hudby, tancuje a pýta od okolostojacich peniaze. Hlas: „Takto oni pozerajú na vás.“ Potom opäť vidíme predchádzajúci záber, oči, a hlas znovu povie tú istú vetu ako predtým (Takto pozeráte vy na nich.). Prestrih na unaveného koňa, ktorý v západe slnka na obzore ťahá za sebou prázdny pluh, komentovaný opakovanou vetou: „Takto oni pozerajú na vás.“ Spot je ukončený čiernou obrazovkou a nápisom, ktorý ten istý mužský hlas prečíta: „Otroctvo sa nestalo humánnejším za posledných 1000 rokov.“
Samozrejme, že spotov, ktoré majú sociálne zameranie beží v Bieloruskej televízii oveľa viac ako tieto štyri, ktoré som spomenul. Je však škoda, že sú často odfláknuté a nedotiahnuté do konca, ba niekedy až nudné. Veď práve reklamy zamerané na nekomerčnú oblasť najčastejšie získavajú ocenenia na medzinárodných súťažiach a reklamných festivaloch a pre väčšinu reklamných agentúr sa stávajú tou najlepšou vizitkou (hlavne čo sa kreativity týka). Možno raz, časom, sa také niečo prihodí aj bieloruským spotom. Zatiaľ tomu však nič ani zďaleka nenasvedčuje.