Čelom k ľudom alebo chrbtom

Druhým vatikánskym koncilom na katolíckej strane a na strane protestantskej už dlhé storočia je kňaz pri bohoslužbe/omše obrátený smerom k ľuďom. Nie každému sa to páči. Majú k tomu rôzne výhrady.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

V kresťanských cirkvách sa uplatňujú dve princípy, buď je kňaz obrátený k spoločenstvu veriach čelom alebo chrbtom. V katolíckej cirkvi pred II. vatikánskym koncilom v rámci tridentskej omši bol kňaz obrátený chrbtom k veriacom. II. vatikán to zmenil. Kňaz je teraz obrátený smerom k ľudom. V pravoslávnej cirkvi majú ikonostas, ktorý oddeľuje oltár od spoločenstva veriacich a kde len kňaz/pop môže vstúpiť do takto vytvoreného priestoru. V evanjelickej cirkvi (luteráni) je kňaz obrátený chrbtom k veriacim. Ostatné protestanské cirkvi majú väčšinou knaža, ktorý je obrátený smerom k spoločenstvu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Stretli sa tu dve princípy, ktoré sú v Biblii. Na jednej strane je tu princíp svätosti - Boh nemôže stolovať s ľuďmi, pretože je svätý a neznesie pri sebe akýkoľvek hriech. V Starej zmluve, po vyslobodení z Egypta Boh prebýval v stánku zmierenia a stretával sa len s Mojžišom. Neskôr bola vytvorená špeciálna miestnosť v jeruzalemskom chráme, Svätyna svätých, do ktorej mohol vstupovať veľkňaz len raz ročne a pri výročnom sviatku. Na druhej strane apoštol Pavol tvrdí, že naše telo je chrámom Božim, teda, že Boh s nami vytvára spoločenstvo skrze smrť a vzkriesenie Ježiša Krista. Vďaka tomu, že sme uverili a boli pokrstení vytvárame spoločenstvo a smieme oslovovať Boha v modlitbe "Abba".

SkryťVypnúť reklamu

Obidve tieto stratégie sú rovnocenné, rovnako biblicky a tradíciou podložené. Obidve však majú dvoje úskalia a riziká. Pri obrátení kňaza smerom k veriacim sa dôvod, pre ktorý sme sa stretli, stáva súčasťou nášho spoločenstva, je vnútri spoločenstva. Nie je žiadna bariéra medzi nami, vidíme, ako sa tvári kňaz, čo ma na sebe oblečené, pokiaľ cirkev nemá predpísaný odev. Je tu však riziko, že zabudneme na dôvod, prečo sme tam došli. Môžeme to začať vnímať, ako príležitosť na stretnutie nových ľudí, zariadení si vecí do práce, ukázať sa v nových šatách, ukázať na obdiv svoje opálenie... Môžeme na to pozerať ako formu modloslužobníctva - centrom nie je Boh, ale ľudia.

SkryťVypnúť reklamu

Pri obrátení chrbtom je medzi knažom a veriacim odstup. Nevidíme, ako sa kňaz tvári, čo tam vlastne robí pred tým oltárom. Uvedomuje si, že Boh je nekonečne prevyšujúci naše chápenie a ktorý sa nedá vtesnť do nejakých škatúľ a priehradok. Je svätý, ktorý nás nepotrebuje a svojim konaním mu mnohokrát spôsobuje bolesť. Je tu však riziko, že ľudia si povedia, že sú len komparzom na predstavení, oni prišli len posedieť a uvidíme, čo sa bude diať. Necítia sa byť súčasťou bohoslužby, len pozorovatelia.

Každá liturgia je neľahký spôsob, ako vyjadriť, že Boh je svätý a zároveň, že sme pre neho dôležití. Spoločným vyznávaním viery sa vytvára komunita, ktorá sa snaží svoju skúsenosť s Bohom nejako uchopiť a pretaviť do nejakej formy v čase a v priestore.

Alena Vantová

Alena Vantová

Bloger 
  • Počet článkov:  55
  •  | 
  • Páči sa:  0x

človek, ktorý chce vedieť, prečo niektoré veci tak a nie inak. Zoznam autorových rubrík:  Veci verejnéVieraSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Roman Kebísek

Roman Kebísek

105 článkov
Radko Mačuha

Radko Mačuha

228 článkov
Karol Galek

Karol Galek

116 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu