Alena Vantová
Nových desať prikázaní
Paul Johnson vo svojej knihe "Ježíš. Životopis pro 21. století" prináša nových pohľad na Ježiša, kedy formuluje názor, že Ježiš svojím životom priniesol nových desať Božích prikázaní.
človek, ktorý chce vedieť, prečo niektoré veci tak a nie inak. Zoznam autorových rubrík: Veci verejné, Viera, Súkromné, Nezaradené
Paul Johnson vo svojej knihe "Ježíš. Životopis pro 21. století" prináša nových pohľad na Ježiša, kedy formuluje názor, že Ježiš svojím životom priniesol nových desať Božích prikázaní.
Jednou z charakteristík súčasnej doby, ktorá je popísaná autormi analýzujuci dobu, je problém s metapríbehmi. S veľkými príbehmi, ktoré majú moc formovať život jednotlivca, skupiny a národa. Kresťanstvo má taký príbeh, ktorý je rozprávaný na stránkach Biblie.
V 8. a 9. liste Tasemníkovi, ktorý píše jeho strýko Zmarchrob v knihe Rady skúseného diabla od C.S. Lewise sa rozoberá otázka zákonu vlnenia v živote človeka.
Kresťanstvo ako fenomén priťahovalo pozornosť aj ľudí, ktorí sa nemohli/nechceli prijať určité rysy kresťanstva, ktoré nie sú racionálne alebo vedecky akceptované. Zároveň ich však kresťanstvo jako organizované jednotka priťahovala svojou schopnosťou ovplyvňovať svet. Jedným z takýchto novodobých autorov je Alain de Botton, ktorý vo svojej knihe "Náboženství pro ateisty. Bezvěrcův průvodce po užitečných stránkách náboženství" sa zaobírá touto otázkou.
Apoštol Pavol vo svojom liste do Ríma sa na úplnom začiatku predstavuje, kto je a aká je jeho úloha. Spoločenstvám, ktoré to adresuje, ho ešte nikdy nevideli, ani nebol prvý človek, ktorý im rozprával o zvesti evanjelia.
Ranné kresťanstvo podobne ako dnešné, bolo charakteristické tým, že ho tvorilo množstvo prúdov a smerov, kde niektoré na seba nadväzovali a iné línie založili svoju identitu na sebavymedzení voči iným prúdom. Niečo však väčšina z nich mala spoločné.
Eliáš trpel syndrómom vyhorenia, pretože viac ako tri roky strávil tým, že bojoval s izraelským kráľom Achabom a s jeho manželkou kráľovňou Jezábel. Po víťazstve nad Baalovými prorokmi na hore Karmel si myslel, že táto fáza života sa skončila a už to bude len lepšie. Ale prišla ďalšia rana, s ktorou už nemal sily si poradiť.
V 4 Mojžišovej alebo Numeri 11 sa stretávame s konfliktom medzi Mojžišom a ľudom na púšti. Mojžiš musí čeliť situácii, kedy sa mu ľud búri kvôli stravovacím možnostiam na púšti. Táto situácia nie je nová. Sťažnosti prichádzali na hlavu Mojžiša už mnohokrát, ale tentokrát už Mojžiš nemá silu tento problém riešiť.
Martin Luther vo svojom spise „O světské vrchnosti" sa zaoberal otázkou, do akej miery potrebujú kresťania svetskú vrchnosť a jej meč a ako ďaleko sú povinní ju poslúchať.
Sinuhetov príbeh predstavuje jeden z najstarších dokladov vzťahu Egypta k jeho blízkovýchodným susedom. Vznikol v období Strednej ríše - v období medzi rokmi 1938 - 1759 pr. Kr., za doby vlády panovníkov 12. egyptskej dynastie. Sinuhetov príbeh sa dochoval na dvoch exemplároch do dnešných čias.
Bohumil Vít Tajovský bol opátom želivského kláštora. V roku 1950 bol odsudený v monsterprocese na 20 rokov väzenia, v roku 1960 bol prepustený na základe amenstie prezidenta. Z množstva jeho názorov som vyberala názory na cirkev a vieru.
Mojžiš zachránený pred smrťou a utopením vyrástol ako syn faraónovej dcéry. Všetko stratil kvôli svojmu činu, ktorý spáchal. Chcel vyriešiť situáciu ráznym spôsobom, ale jeho čin mal radikálny dôsledok pre jeho budúce smerovanie.
Trom ženám sa podarilo zachrániť Mojžiša pred jeho smrťou. Jeho matka, sestra a faraónova dcéra sa postarilo o to, aby nezahynul a mohol z neho vyrásť človek, ktorý dostal poverenie od Hospodina, aby vyslobodil svoj ľud z otroctva a vyviedol ho do zasľúbenej zeme.
Josephus Flavius (37 Jeruzalem - okolo 100 Rím) vlastným menom Josef ben Matitjahu, bol učencom, kňazom a historikom. Svoje priezvisko Flavius si vzal na počet cisára Vespasiána. Napísal knihy: Židovská vojna. Židovské starožitnosti, Proti Apiónovi a svoju vlastnú biografiu Životopis.
Predstavte si situáciu, že dostane dar. Je veľký a zle sa skladuje. Nie je možné, len tak ho niekam schovať a tváriť sa, že nie je. Potrebuje svoj priestor a zároveň priestor okolo seba začne meniť, veci okolo neho začnú vyzerať inak. Začnete sa pozerať inou optikou na veci, ktoré sú okolo neho. Niektoré staré veci budete musieť vyhodiť a niektoré veci zas kúpiť.
Adolf Burger prežil koncentračné tábory v Osvienčime, Birkenaue, Sachsenhausene, Mauthausene a v Ebensee v rôznych pracovných pozíciách. Najprv pôsobil na rampe a neskôr ako falšovateľ. Aby prežil, falšoval britské libry, anglické poštové známky. O tom, čo a ako prežil v koncentračných táboroch napísal svoju autobiografickú knihu Ďáblová dílna.
Tomáš Akvinský, katolícky teológ a filozof scholasticky sa vo svojej knihe Summa teologická zaoberá otázku pýchy a pokory.
Martin Luther sa vo svojom diele O dobrých skutkoch zaoberal aj otázkou vrchnosti. Pri svojom výklade Desatora ju zaradil do štvrtého prikázania, do druhej dosky Mojžišovej, ktorá sa zaoberá vzťahmi medzi blížnymi.
V kresťanstve patrí pokora medzi žiadané cnosti a naopak pýcha je zaradená medzi sedem smrteľných hriechov, pred ktorými sa má človek vyvarovať vo svojom živote.
Ako protiklady sú často vnímané pojmy ako sú pokora a pýcha. Ako vzájomné opozitum voči sebe navzájom. V kresťanstve patrí pokora medzi žiadané cnosti, ktoré by mal zachovávať človek vyznávajúci kresťanskú vieru. Pýcha je zaradená medzi sedem smrteľných hriechov, pred ktorými sa má človek vyvarovať vo svojom živote. Pokora aj pýcha sú pojmy, s ktorými pracuje Starý aj Nový zákon.