Luther chce dobre odôvodniť svetské právo a meč, aby nikdo nepochyboval, že je z Božej vôle a zriadenia. Toto svoje tvrdenie opiera o biblické verše z Rím 13, 1- 2 a 1Pt 2, 13 - 14. Je podľa neho Božia vôľa, „aby tu byly světský meč a právo k trestání zlých a k ochraně počestných". Meč bol od samého začiatku na zemi. Aj po potope podľa Gn 9, bola jeho moc obnovená.
Na základe svojho učenia o dvoch regimentoch rozdeľuje všetkých ľudí na tých, ktorí patria ku Božiemu kráľovstvu a tí, ktorí patria k ríši sveta. Treba obe vlády starostlivo rozlišovať a obidve ponechať. Prvá má na starosti urobiť človeka zbožným, druhá pôsobí vonkajší mier a bráni zlým skutkom. Luther odmieta predstavu všeobecnej kresťanskej vlády na nejakom území na základe toho, že zlých je oveľa viac ako je zbožných. Kristova vláda nezahrňuje všetkých ľudí, lebo kresťania sú v menšine a uprostred nekresťanov.
K Božej ríši patria tí, ktorí opravdu veria v Krista a podrobujú sa mu. Títo ľudia podľa neho nepotrebujú svetský meč ani právo. A keby v celom svete boli len veriaci kresťania, potom by nebolo treba „žádného knížete, krále, pána, meče ani práva, ani by nebyli k užitku". Na príklade dobrého stromu, ktorý nepotrebuje náuku ani právo, aby niesol dobré plody, tak isto aj kresťania sú Duchom a vierou ustrojení tak, aby „ve všech věcech jednali lépe a spravedlivěji, než by bylo možno veškerými zákony je poučit, a nepotřebují sami pro sebe žádný zákon ani právo."
Do ríše sveta, pod zákon patria všetci, ktorí nie sú kresťania. Meč je podľa Luthera nevyhnutný a veľmi užitočný pre celý svet kvôli zachovaniu mieru, potrestaniu hriechu a zabráneniu pôsobenia zlého. Kresťan sa dobrovoľne podrobuje vláde meča, platí dane, ctí vrchnosť, slúži jej, aj keď ju sám pre seba nepotrebuje a obíde sa bez nej. Slúži vrchnosti kvôli druhým, aby boli chránení a aby sa zlí nestali ešte horšími.
Lutherov názor na svetskú vrchnosť je úzko naviazaný na jeho učenie o dvoch regimentoch. Kresťan sa má dobrovoľne podriadiť svetskej moci. Úlohou svetskej moci má byť trestanie zlých a ochrana dobrých. Vláda pod vlajkou evanjelia nie je možná kvôli tomu, že kresťania sú v menšine.
Literatúra:
Luther, M.: O světskej vrchnosti. Heršpice: EMAN 1993