Slovenských vinárov potešilo najmä malé víťazstvo v bitke o možnosť dosládzania muštov sacharózou. To vraj pomôže udržať rozvoj vinohradníctva a vinárstva na Slovensku. Dá sa s tým samozrejme súhlasiť, ale len v krátkodobom časovom horizonte.
Slovenskí vinári našim vstupom do EÚ získali obrovskú možnosť vyvážať naše vína do členských krajín, ale zároveň musia neustále čeliť šialenej konkurencii lacných (a dobrých) vín. To, že slovenské vína sa nevedia v zahraničí predať a prezentovať, nie je až také prekvapenie. Čiastkové úspechy konkrétnych firiem neboli prezentované ako úspechy slovenského vinárstva, ale ako úspechy pre zahraničie anonymných spoločností. Koho už v Nemecku zaujíma nejaký Mrva&Stanko? Ako pomohlo slovenským vinárom víťazstvo a titul svetového šampióna Rizlingu rýnskeho 2002 Víno Modra v Ľubľane pre niekoľkými rokmi? Slovensku chýba pružný a moderný vinársky zákon, chýba marketing slovenského vína v Európe a vo svete vôbec. Nikdy nebudeme chrliť hl lacného vína a získavať ním trhy, nikdy nebudeme vinárskou veľmocou. Sme odkázaní na výrobu vysokokvalitných, prívlastkových vín, ktoré budú akousi uznávanou raritou a špecialitou na európskom trhu. Po príklad ako sa to dá za relatívne krátky čas urobiť pritom netreba chodiť ďaleko. Stačí nakuknúť k susedom do Rakúska, či najnovšie na Moravu. Zväz oboznamuje vinárov o tom, že sa koná taká a taká výstava a súťaž vín v zahraničí, vinári posielajú svoje vzorky vína na zväz a ten ich potom spolu prihlasuje pod príslušnou vlajkou na konkrétnu súťaž. Zabezpečí prihlásenie a prepravu vzoriek, reprezentuje Slovensko aktívnou účasťou. Dokonca by mohol uhrádzať aj časť poplatkov, prečo nie? A už by vzorky od dvoch, troch vinárov so sebou nemusel vláčiť na súťaže pán profesor Malík! A to je len prvý, základný krôčik k tomu, aby sa slovenské víno prezentovalo v zahraničí kompaktne, na úrovni. Slovenské vinohradníctvo a vinárstvo si žiada nový prístup, strategickejšie myslenie a plánovanie zodpovedných. Ak sa to dá na Morave, tak sa to musí dať aj u nás. O kvalite slovenských vín už my, Slováci, vieme. Treba nájsť spôsob, ako o nej presvedčiť aj milovníkov vína v iných krajinách.
Z tohoto hľadiska sa mi javí úspech v možnosti dosládzať mušty z dlhodobého hľadiska ako nepodstatný. V čase globálneho otepľovania prakticky zbytočný, ak len nechceme orientovať našu produkciu na stolové a akostné vína. To už môžeme rovno tie krásne slovenské vinohrady vyklčovať a orientovať sa všetci 100% na "vedomostnú" ekonomiku. Tá spasí slovenský vidiek na večné časy...
Nezabudnite si k štedrému stolu dopriať dobré víno a na Silvestra riadny šumivý ohňostroj. Želám pekné sviatky! Na zdravie!