3. deň
Stále sme si nespomenuli, kde je ten posyp. Mariška nám doniesla aj faktúru, aby nám dokázala, že dovezený bol. Pri faktúre bol aj dodací list. Aj vedúceho podpis na ňom bol. Teraz rozmýšľame nad tým, kde je ďalších 50 kubíkov. Lebo faktúrovaných bolo 300.
4. deň
Máme to! Teda nie všetko. Zatiaľ len tých 50 kubíkov. Vysypali sme ich za chatu vedúceho autoservisu. Keď zoženie antuku, urobí si tam tenisový kurt.
5. deň
Z miestneho družstva došla faktúra za prenájom silážnej jamy. Už vieme, kde sme ten posypový materiál uložili.
6. deň
Bude to ťažké. Piesok párkrát zmokol a teraz je zmrznutý. Tak toto sa bude ťažko miešať. A času nie je. Predvčerom padla poľadovica. Mali sme sypať. Šoféri nadávajú. Aj my by sme mohli. Veď aj my sme šoféri.
7. deň
Miešame posyp so soľou. Kubík materiálu na korbu Avie, dve lopaty soli navrch. Ďalší kubík na korbu, dve lopaty soli. Ide to pomaly. Soľou musíme šetriť. Čert vie, kedy zo šopy zmizla dobrá polovica z toho, čo sme tam navláčili. A vôbec! Komu by bola a na čo? Ani do polievky, ani na hnojenie. A tuším nie je dobrá ani na cesty. Len karosérie to žerie jedna radosť. Napriek tomu, šoféri trvajú na tom, aby sme ju sypali? Čudný národ.
8. deň
Dnes me splnili normu na 200 percent. Tri tony materiálu sme naládovali na Aviu s nosnosťou jedenapol tony. Na jeden výjazd sme tak posypali dvojnásobne dlhšiu trasu. Papierovo je ale všetko v poriadku. Jano vykazuje dvojnásobok odjazdených kilometrov a tonáž tak ako techničák káže. Máme šťastie, že sme na rovine a že mu nefunguje tachograf.
9. deň
Vedúci povedal, že s ručným rozhadzovaním je koniec. Zajtra dostaneme mašinu s rozmetávačom. Jano sa potešil. Vedúcemu povedal, že naša Avia by už aj tak nedostala známku STK. Vedúci mu povedal, že známku by dostala, ale že by to zase stálo 50 kubíkov posypového materiálu.
10. deň
Nová mašina behá jedna radosť. Jano je celý bez seba. Aj nám sa páči. Kabína je voňavá, vykúrená, palubovka svieti, motor ťahá. Za šichtu sme nabehali 140 kilometrov. Keď sme skončili, Jano zistil, že celý deň nemal zapnutý rozmetač. Nevadí. Zajtra nemusíme nakladať.
11. deň
Krásny deň. Padá sneh, mrzne, lietame po cestách ako najatí. Je to dôležité. Ľudia musia vidieť, že sme v teréne. Je ale pravdou, že zasa nesypeme. Zmrznutá hruda upchala otvor nad rozmetačom. Vydžugávali sme ju hádam pätnásťkrát. Nepomohlo. Tá silážna jama nebol dobrý nápad .
12. deň
Stále mrzne, ale už nepadá. Sme na základni. Vysypali sme zásobník materiálu a roztĺkli hrudy. Vedúci nás pochválil. Podľa záznamov o výkone vozidla sme za dva dni vykonali zimnú údržbu na toľkých kilometroch ciest, ako inokedy s Aviou a ručným rozhadzovaním za dva týždne. Darmo je. Technika je technika. A keď jej človek rozumie, na kvalitnej práci sa to musí odzrkadliť.
Denník cestára
1. deň Už sú pomaly Vianoce a dohromady nesnežilo. A to je zle. Nebudú výkony, nebudú prémie. To čo spadlo koncom novembra, nevydržalo ani 24 hodín. Kým sme vyrazili do ulíc, bol sneh preč. 2. deň Celú šichtu sme sa snažili spomenúť si, kde sme v lete vysypali tých 250 kubíkov posypového materiálu. Mal by sa začať zmiešavať so soľou. Lebo ak padne poľadovica, budú fofry.