
To čo budem v nasledujúcich riadkoch opisovať sa možno netýka všetkých študentov na vysokých školách, ale osobne si myslím, že sa to týka nielen študentov mojej alma mater FM UK. Vysoké školy na Slovensku sú v mnohom kritizované pre svoju nedostatočnú prepojenosť s praxou a skutočným svetom. Na FM UK na ktorej som študoval ja, je však vyučujúcich, ktorí študentom môžu poskytnúť mnohé vedomosti overené praxou relatívne dosť. Nechcem tvrdiť, že vysoké školy na Slovensku sú v dobrom stave a netreba ich reformovať, chcem skôr poukázať na to, že aj napriek nie príliš vysokej úrovni škôl na Slovensku môžu tieto školy ponúknuť a mnohé aj ponúkajú vedomosti a skúsenosti. Študenti, nie všetci, ale myslím mnohí však tento potenciál nevyužívajú.
Keď sa ma niekto spýta na názor na moju (už bývalú) školu FM UK, tak zhodnotím, že tá škola má mnoho nedostatkov, ale medzi dôležité pozitíva patrí, že študentovi ponúka mnoho príležitostí. Na jednej strane je to príležitosť ísť študovať do zahraničia, pričom ja som túto možnosť nevyužil, ale takmer každý kto chcel, ju mal možnosť využiť a na druhej strane je tu možnosť naučiť sa mnohé veci, od ľudí, ktorí pracujú, alebo v nedávnej dobe pracovali v súkromnej sfére. Nie všetci síce vedia svoje bohaté skúsenosti dobre podať na prednáškach, ale v mnohých prípadoch je možnosť sa ich spýtať počas konzultácií, či po hodine, pričom ja osobne som sa nestretol s odmietnutím, alebo nezáujmom, práve naopak, vyučujúceho tešilo, keď niekto prejavil záujem o prehĺbenie svojich vedomostí a bližšie objasnenie. V niektorých prípadoch keď nestačia prednášky a konzultácie, tak je možnosť využiť široké spektrum vedomostí, ktoré poskytujú knihy a učebnice v knižnici, pričom práve na ich lepšie pochopenie a objasnenie by mali slúžiť konzultácie.
Teraz keď po absolvovaní štúdia na vysokej škole pracujem, tak si uvedomujem mnohé veci, ktoré som si síce z časti uvedomoval už počas školy, ale teraz je to ešte jasnejšie. Jedna dôležitá skutočnosť je, že som rád, že som študoval FM UK a, že som počas prednášok aspoň trochu počúval a snažil sa niečo pochopiť, lebo mi to do veľkej miery zjednodušilo život a moje začiatky v zamestnaní. Náš generálny riaditeľ sa síce pousmial, keď som mu spomenul, že niečo z finančnej analýzy sme sa učili už aj na škole, ale ja som presvedčený o tom, že tá škola mi dala dobrý základ.
Jedna z vecí na ktorú som však chcel upozorniť, lebo si myslím, že mnohí študenti si to neuvedomujú je to, že na škole majú možnosť sa dostať k vedomostiam zadarmo, neskôr keď už budú v pracovnom svete, tak už za podobné vedomosti budú oni, alebo firmy pre ktoré budú pracovať, musieť platiť nemalé peniaze a navyše to bude veľmi intenzívne a vtesnané do 2 či troch dní, zatiaľ čo na škole bola možnosť sa tomu venovať týždne až mesiace a tým pádom ísť aj do väčšej hĺbky.
Cieľom mnohých študentov na vysokej škole je: S vynaložením čo najmenšieho úsilia sa dostať do ďalšieho ročníka a v konečnom dôsledku získať titul. Študentov, ktorí podobné ciele sledovali či sledujú poznám viacero predovšetkým na FM UK či EUBA, ale nemyslím, že tento prístup by bol len doménou týchto dvoch škôl. V mojom prípade to bolo spočiatku azda podobné, ale neskôr keďže som už študoval trochu dlhšie a bol som skúsenejší, tak sa tento cieľ zmenil na cieľ naučiť sa a pochopiť čo najviac vedomostí využiteľných v budúcej profesii a zároveň získať titul a v prípade predmetov, ktoré pre mňa nie sú ťažiskové sa snažiť niečo naučiť a najmä prejsť ďalej.