Internet a anonymita

Existuje dosť ľudí, ktorí na anonymitu na Internete nahliadajú ako na čosi nečisté, či prinajmenšom podozrivé. Nie je problém nájsť argumenty pre takýto postoj – ľudia, zvyknutí na relatívne civilizované správanie sa okolia v bežnom živote, sú často šokovaní úrovňou diskusií, v ktorých sa skutočná identita účastníkov skrýva za najrôznejšími nickami. Do akej miery je anonymita vinná za uvoľňovanie zábran, ktoré ľuďom predpisuje tzv. slušné správanie, ponechajme špecialistom z disciplín začínajúcich na „psych“ ... a skúsme pripustiť, že anonymita môže byť aj užitočná – a nielen pre tých, ktorých dusí civilizačná škrupina.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)

Veď dôvody, pre ktoré človek neodhalí svoju identitu, nemusia spočívať len v tom, že chce beztrestne ohovárať či niekomu nabrýzgať bez toho, aby za to niesol čo i len morálne následky ... Napríklad možnosť prezentovať anonymne svoje názory môže vyhovovať aj tým, ktorí sa obávajú drsných reakcií zo strany nie malého počtu ľudí ochotných pre iný názor ako svoj, či pre zanedbateľnú chybu alebo nepresnosť verejne znevážiť autora prezentovaného názoru. Nie každý je dostatočne otrlý na to, aby znášal výsmech, nie každý ho vníma tak, že takéto prejavy vypovedajú predovšetkým o ich autoroch, nie o cieľoch ich výsmechu. Možnosť prezentovať svoje názory anonymne takýmto reakciám síce nezabráni, citlivejším povahám však pomôže v tom, že dôsledky sa neprenášajú mimo Internet.

Možnosť anonymne vystupovať na Internete však môže mať aj dôsledky čisto ekonomického charakteru, ako to pekne ilustruje nedávno publikovaný článok . Nie každý si totiž uvedomuje, že už možnosť spojiť niektoré aktivity na Internete s identitou konkrétnych osôb môže čo-to prezradiť o ich zámeroch ... v článku sa popisuje príklad pripravovanej kúpy jednej spoločnosti, čo sa o.i. prejavilo častými návštevami jej webstránky zo strany manažmentu, právnikov a konzultantov nádejného kupca. Opakované návštevy „investor relations“ webstránky spoločnosti a analýza IP adries, ktoré títo návštevníci zanechali v jej logoch vzbudili v spoločnosti podozrenie, že sa pripravuje jej kúpa ... potom už len stačilo „pustiť“ túto informáciu konkurentovi nádejného kupca a vyvolať tak cenovú bitku, ktorá predajnú cenu spoločnosti riadne zdvihla. Keby „prieskumníci“ pôvodného kupca dokázali lepšie skryť svoju identitu, ušetrili by...

Anonymitu, ako čokoľvek iné, ľudia dokážu aj zneužiť – nie je však v tomto smere jediná a tak by sme k nej mohli pristupovať obdobne ako k ostatným „technológiam dvojitého využitia“ ... teda pripustiť aj jej možné pozitívne stránky. Zdá sa však, že na vyvážený postoj k nej si budeme musieť ešte nejaký čas počkať.

Jozef Vyskoč

Jozef Vyskoč

Bloger 
  • Počet článkov:  166
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Živí sa poradenstvom v oblasti bezpečnosti informačných systémov. Pravidelný prispievateľ do patavedeckých seminárov v Bratislave. Zoznam autorových rubrík:  BezpečnosťOchrana súkromiaPatavedaVzdelávanie a výskumNezaradené

Prémioví blogeri

INESS

INESS

108 článkov
Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Radko Mačuha

Radko Mačuha

232 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu