Vedieť "predať" výsledky svojej práce

Zopár mailov od študentov ma upozornilo, že sa opäť blíži obdobie, ktoré interne označujem ako čítanie rukopisov záverečných prác v rôznych štádiach ich tvorby. Ako člen redakčnej rady odborného časopisu, či programových výborov odborných konferencii mám síce prakticky po celý rok postarané o čítanie a hodnotenie najrôznejších písomných výtvorov, toto obdobie je však trochu špeciálne... V relatívne krátkom čase som totiž - ako vedúci práce či oponent - vystavený viacerým rukopisom, ktoré vypovedajú o úrovni, na ktorej sú absolventi vyskoškolského štúdia informatiky schopní písomne prezentovať výsledky svojej práce. Moje doterajšie skúsenosti naznačujú, že sa nemám veľmi na čo tešiť.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (15)

Iste, na rozdiel od článku zaslaného do časopisu či na konferenciu, je záverečná (diplomová, bakalárska) práca obvykle prvým pokusom študenta o ucelené dielo, nedostatok skúseností v tomto smere je teda celkom pochopiteľný a pri svojich pripomienkach to zohľadňujem. Až príliš často sa však stretávam s prácami, ktoré vypovedajú o značných problémoch študentov v logickej súvislosti prezentovať spracovanú tému, dosiahnuté výsledky, či sformulovať nejaké závery. A to všetko tak, aby bola práca aspoň čiastočne zrozumiteľná (a teda aj použiteľná) aj pre niekoho iného ako vedúceho práce a oponenta, ktorí sa podľa predpokladov v spracovanej téme vyznajú. Nerobím si ilúzie, nie každý má tie správne bunky, nie každý mal na základnej škole zo slohu jednotky. Podľa mojich skúseností sa mnohé nedostatky dajú napraviť, ak na ne študenti dostanú včas spätnú väzbu ... problém vidím v tom, že študenti takúto spätnú väzbu dostanú najskôr až keď predložia svoje "dielo" vedúcemu práce - čo je už dosť neskoro.

Nejde mi teraz o „odbornú úroveň“ (tá je spravidla celkom dobrá), ale o schopnosti v písomnej forme vhodne prezentovať, „predať“ svoju prácu. Zdôrazňujem "v písomnej forme" a "predať svoju prácu". Ono je totiž rozdiel pomerne nezáväzne blogovať či e-mailovať, a na dostatočne profesionálnej úrovni sformulovať svoje myšlienky tak, aby boli zrozumiteľné, aby presvedčili aj iné osoby ako spriaznenú komunitu. Takáto schopnosť je podľa môjho názoru v dnešnom svete potrebná aj pre toho, kto nemá ambície pôsobiť v oblasti výskumu a písať odborné články ... aj v iných oblastiach života sa človek stretne s tým, že niekto iný bude rozhodovať či robiť uzávery na základe písomných materiálov, ktoré predsa musí niekto pripraviť (ponuky, projekty pre žiadosti o granty, štúdie, a podobne). Občas sa síce niečo dá zachrániť osobnou prezentáciou, ale v mnohých prípadoch to nie je ani technicky možné, naviac nemám dojem že by štúdium (obzvlášť informatiky) obsahovalo prvky, ktoré by rozvíjali prezentačné schopnosti študentov.

Nechcel by som zovšeobecňovať (mám osobné skúsenosti len z 3 fakúlt 2 univerzít) a rád sa dozviem, že na iných univerzitách je situácia lepšia ... zatiaľ sa však nemôžem zbaviť pocitu, že náš vzdelávací systém v tomto smere dosť zaostáva za potrebami praxe. Mám teraz na mysli hlavne vzdelávanie v oblasti informatiky - moje skúsenosti so študentami manažmentu sú v tomto smere výrazne lepšie ako v prípade informatiky, a situáciu v iných študijných smeroch neviem posúdiť. Celkom by ma preto zaujímalo, či hodnotenie univerzít bude zohľadňovať aj takéto aspekty prípravy študentov.

Jozef Vyskoč

Jozef Vyskoč

Bloger 
  • Počet článkov:  166
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Živí sa poradenstvom v oblasti bezpečnosti informačných systémov. Pravidelný prispievateľ do patavedeckých seminárov v Bratislave. Zoznam autorových rubrík:  BezpečnosťOchrana súkromiaPatavedaVzdelávanie a výskumNezaradené

Prémioví blogeri

INESS

INESS

108 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

767 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu