Ono, skutočná cena zamestnanca pre organizáciu sa totiž ukáže až keď organizácia zistí, ako jej to (ne)pôjde bez neho ... V prípade správcu nejde len o všeobecnú znalosť administrovania sietí, databáz, Windowsov či Linuxu, ale aj (a najmä) o intímnu znalosť systému organizácie, príslušných hesiel, nastavenia parametrov, alebo hoci aj znalosť jednotlivých používateľov a toho, čo so systémom dokážu či nedokážu urobiť, resp. v tom horšom prípade popáchať... Každý je síce nahraditeľný, ale niekedy aj za kvalitnú náhradu sa platí dodatková cena vo forme obmedzení a problémov prinajmenšom po dobu kým náhradný správca získa práve také ťažko uchopiteľné a prenositeľné poznatky, od ktorých tiež závisí hladký chod systému a jeho bezpečnosť, a tým v konečnom dôsledku výkonnosť organizácie.
Iný pohľad na otázku z titulku sa môže sústrediť na odhad škody, ktorú správca môže napáchať – napríklad ak sa so zamestnávateľom nerozíde práve v najlepšom. Pre ilustráciu – nedávno sa v USA pred súd dostal prípad správcu systému, ktorý si sklamanie z nižších prémií ako očakával, kompenzoval pomstou na zamestnávateľovi. Nešlo o malú organizáciu a účinky tzv. logickej bomby, ktorú pripravil, postihli nielen hlavné, ale aj záložné servery, a len uvedenie systému naspäť do prevádzky si vyžiadalo zapojenie niekoľko sto konzultantov z IBM. Podľa výpovede jedného zo svedkov obžaloby sa vlastne ani po 4 rokoch nepodarilo úplne obnoviť pôvodný stav...
Známy je tiež tzv. kamiónový test organizácie – realizuje sa len teoreticky skúmaním, resp. položením otázky manažmentu, či by organizácia prežila zrážku svojho administrátora s kamiónom... Nevýhodou je, že takto teoreticky nastavenú situáciu môže manažment optimisticky vnímať ako zvládnuteľnú, lebo si jednoducho nevie predstaviť skutočný rozsah katastrofy ... a praktická ukážka, ktorá by manažmentu naplno otvorila oči, by si vyžiadala obetovať administrátora :-(
Nie, hodnota (dobrého) správcu pre organizáciu sa nedá dosť dobre vyčísliť. Je len škoda, keď sa im často nedostáva náležitého uznania – hoci aj "oslavou" tzv. System Administrator Appreciation Day . Obávam sa však, že dnešná generácia sysadminov, ktorí svoju prácu robia poháňaní entuziazmom, ktorí vnímajú prevádzku a bezpečnosť zvereného systému ako otázku osobnej cti, sa časom pominie... a pre novú generáciu nebude práca so štandardizovanými systémami, práca pozostávajúca z klikania na ikonky dostatočne vzrušujúca ... Už to nebude ono, "hodnota" správcu systému poklesne ... a aj k riešeniu bezpečnosti bude potrebné pristupovať inak, ako doteraz. A tí starší budú len nostalgicky spomínať na časy, kedy označenie "správca systému" malo úplne iný význam a váhu... Prehnaný pesimizmus?
1. aug 2006 o 09:17
Páči sa: 0x
Prečítané: 5 651x
Koľko je hoden správca systému?
Nie, nejde o jeho plat ... otázka je o tom, akú hodnotu pre organizáciu predstavuje správca jej systému a obávam sa, ze jeho plat to dosť dobre nevyjadruje...
Písmo:
A-
|
A+
Diskusia
(21)