Na zaradenie sa medzi “profilovaných” má stačiť skutočnosť, že dotknutej osobe niekto objednal darček cez Amazon. K poskytnutému menu a adrese, na ktorú sa podarúnok má zaslať, sa patentovaný systém pokúsi z rôznych pomocných údajov (napríklad z charakteru samotného daru, sprievodného gratulačného textu, a pod.) odvodiť čo najviac informácií o príjemcovi a tak vytvoriť, resp. spresniť jeho osobný profil. To všetko bez toho, aby príjemca vôbec tušil, že sa stal predmetom “profilovania”.
Efekty takéhoto systému sa síce prejavia až po dlhšej dobe, na druhej strane umožňuje “profilovať” osoby, ktoré boli doteraz mimo záberu obvyklých metód zbierania osobných údajov pre marketingové účely – predovšetkým deti. Na druhej strane si viem predstaviť, aké žartíky by sa dali zrealizovať pomocou tohto systému ... napríklad (viacnásobné) obdarovanie nič netušiacej vybranej osoby niekoľkými eroticky ladenými DVDčkami by viedlo k vytvoreniu vcelku jednoznačne predvídateľného profilu, ktorého by sa asi dosť ťažko zbavovala...
Domnievam sa, že otázka, či náš zákon o ochrane osobných údajov poskytuje ochranu pred podobnými metódami zberu osobných údajov, by znamenala prinajmenšom vážny problém pre právnikov ... a obávam sa, že odpoveď by bola záporná (nejde o klasický zber osobných údajov, ale o ich odvodenie z dostupných informácií). Slabou útechou je tvrdenie Amazonu, že svoj patentovaný systém ešte neuviedol do používania ... nie sú žiadne záruky že tak neučiní, resp. že nebude inšpirovať ďalších. Na Slovensku pravdepodobne nie sme bezprostredne ohrození, bude však určite zaujímavé sledovať ďalší vývoj v tejto oblasti.
Nové formy poľovačky na osobné údaje
Ten, kto nakupuje v internetových obchodoch, musí rátať s tým, že všetko, čo si na webe pozrie, na čo klikne, k čomu sa vráti, čo si objedná a tak podobne, to všetko sa analyzuje, zapamätá a slúži na vytvorenie a spresňovanie jeho osobného tzv. „profilu“. Komu sa to nepáči, kto má výhrady a „profily“ vníma ako ohrozenie svojho súkromia, ten jednoducho nemusí takéto služby využívať, všakže? Ani vyhýbanie sa internetovým obchodom však nemusí cieľavedomým poľovníkom na osobné údaje zabrániť utvoriť si profil takéhoto človeka ... aspoň tak to vyplýva z patentu, ktorý si dal zaregistrovať známy Amazon.