O škodlivosti súčasnej výučby fyziky

Nie azda názornejšieho negatívneho príkladu kam ľudí vedie posadnutosť vedou a vedeckým prístupom, ako súčasná výučba fyziky. Vezmime si trebárs tak elementárny jav, ako je pohyb nejakého telesa – „vedecky“ sa popíše tak, že sa teleso nahradí abstrakciou akéhosi hmotného bodu a ďalej sa už potom pracuje len s bodom, jeho rýchlosťou, zrýchlením, a tak podobne. Zjednodušenie, ktoré sa vďaka výučbe fyziky v našich školách tak zaužívalo, že sa už nikto ani nepozastavuje nad tým, ak sa spätne prenáša do reálneho života. Patavedecký, prísne logický pohľad pritom odhalí, k akým absurdnostiam v reálnom svete takýto postup vedie ...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (81)

Uvažujme napríklad cestovanie vlakom. Za cestu zaplatíte rovnako, bez ohľadu na to, v ktorom vagóne (predpokladáme vagóny rovnakej triedy) sedíte – pritom ak sedíte v prvom vagóne, v cieli cesty ste skôr ako keď sedíte v druhom, treťom ... a úplne najhoršie ste na tom, keď sedíte v poslednom vagóne, ktorý do cieľa cesty príde až nakoniec. Skrátka, cena lístka sa určuje pre vlak ako hmotný bod a vôbec nezohľadňuje jasnú realitu rozdielov v príchode do cieľa pri cestovaní v prvom a poslednom vagóne, ako aj vagónov medzi nimi. A teraz si predstavte, že by sa cena za cestu vlakom bola odstupňovaná podľa toho, ktorý vagón cestujúci použije – najvyššia za cestu v prvom vagóne a postupne nižšia, až po najnižšiu cenu za cestovanie v poslednom vagóne. Takéto stanovovanie ceny za cestu by bolo nesporne spravodlivejšie, naviac by časom mohlo viesť k výrazným úsporám (ak by si nikto nekupoval najdrahšie lístky do prvého či druhého vagóna, mohli by sa tieto pokojne odpojiť a železnice by vystačili s menším počtom vagónov).

Príklad s vlakom pritom nie je jediným ... všimnite si, ako zjednodušenie telesa na hmotný bod ovplyvnilo trebárs konštrukciu automobilov. Modelová situácia – automobil idúci najvyššou povolenou rýchlosťou prechádza okolo dopravnej značky, ktorá povoľuje vyššiu maximálnu rýchlosť. V okamihu, keď predná časť automobilu minie spomenutú dopravnú značku, mohla by zmeniť rýchlosť na ešte väčšiu – ale pre konštrukčné obmedzenia nemôže, musí čakať až sa za značku dostane aj zadná časť automobilu ... Skrátka, auto je konštruované tak, že dopravnú značku míňa ako hmotný bod, čo v realite znamená podstatné obmedzenie alternatív jazdy, ktoré dopravná značka umožňuje...

Nuž veru, za dôraz na „vedeckosť“ fyziky a jej výučby (prejavujúcu sa vtláčaním do hláv nadmieru zjednodušujúcich modelov reality) platíme vysokú cenu v podobe neschopnosti využiť všetky možnosti, ktoré nám príroda ponúka. Nejde pritom len o mechaniku, podobne žalostné výsledky vidieť trebárs aj v prípade využívania poznatkov o teple a jeho prenose. Uvažujem napríklad firmu, ktorá si od správcu budovy prenajme niekoľko kancelárií – okrem iného platí aj za vykurovanie predmetných priestorov. Pritom je to do neba volajúci nezmysel – telesná teplota ľudí (zamestnancov firmy) je samozrejme vyššia ako teplota priestorov, v ktorých sa zdržiavajú, takže v skutočnosti dochádza k prenosu tepla od ľudí do okolitého prostredia. Inak povedané firma prostredníctvom svojich zamestnancov vlastne vykuruje prenajaté kancelárie (príslušnú časť budovy) a je naozaj scestné že musí ešte správcovi budovy platiť za údajné dodávky tepla...

Nie je už najvyšší čas odstrániť prehnanú „vedeckosť“ vo výučbe a namiesto toho začať so systematickým presadzovaním patavedy, ktorej striktne logické postupy a princípy umožňujú rozhodne lepšie a bohatšie pochopenie okolitého sveta?

(Predbežná verzia príspevku bola prednesená v decembri 2008 na patavedeckom seminári v Bratislave)

Jozef Vyskoč

Jozef Vyskoč

Bloger 
  • Počet článkov:  166
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Živí sa poradenstvom v oblasti bezpečnosti informačných systémov. Pravidelný prispievateľ do patavedeckých seminárov v Bratislave. Zoznam autorových rubrík:  BezpečnosťOchrana súkromiaPatavedaVzdelávanie a výskumNezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Anna Brawne

Anna Brawne

105 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

767 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

92 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu