Slovenskobolo dlho ignorované zo strany zvučných mien hudobného priemyslu. V priebehuposledných rokov sa situácia výrazne zmenila a takmer každý mesiac mámemožnosť navštíviť koncert väčšej alebo menšej zahraničnej hviezdy popu, rocku,jazzu, elektroniky, či rapu. Štýlová rozmanitosť a možnosť výberu jeneprimeraná nášmu miniatúrnemu hudobného trhu. Je teda zaujímavé, prečo sihudobníci všímajú malú krajinu, kde sa navyše občas stretnú s diváckym nezáujmom.
Správanie sa fanúšikov je zvláštne. Niekedydokážu vypredať koncert v priebehu pár okamihov, inokedy sa organizátoritrasú, či vôbec bude mať umelec pre koho hrať. Laibach, Simply Red, čipredchádzajúce ročníky Wilsonicu sa museli vyrovnávať s poloprázdnou sálou,na tohtoročný Hodokvas s hviezdami ako Placebo a Korn prišlo iba 16 000ľudí a stalo sa aj, že koncert musel byť zrušený pre totálny nezáujemdivákov. Agentúra Pohoda chcela zorganizovať revanš za zrušený koncert reggaeumelca Macka B na festivale Pohoda v roku 2005. Prizvali si k tomu ajlegendu Morgana Heritage, žiaľ pár dni pred akciou museli organizátoriskonštatovať, že sa v predpredaji predal počet lístkov zrátateľný naprstoch dvoch rúk.
Hip hopová legenda Afu-Ra včera poctilaTrenčín svojou návštevou. Umelec, ktorý spolupracoval s takými menami akoDJ Premiere, Guru, Kymani Marley alebo Gentleman patrí k tomu najkvalitnejšiemu,čo svetová rapová scéna ponúka. Pravda, nejedná sa o nijakého médiamipretláčaného interpréta. V jeho klipoch sa neobjavujú sporo odeté chicks,drahé autá a nijaké gestá.
To čo predviedli slovenskí fanúšikovia sanedá nazvať inak ako blamáž. Na Afu-Ru, človeka, ktorý so svojimi singlamiokupuje popredné miesta amerického oficiálneho Billboard Chart, vypredávakluby, býva headlinerom veľkých európskych festivalov, sa v klube Piáno „tlačilo"neuveriteľných 40! ľudí. Treba poznamenať, že vstupné bolo viac než ľudové a viacmenej smiešne - 150 Sk. O Afu-Rovejprofesionalite a veľkosti svedčí fakt, že aj napriek úbohej návšteveúžasne pracoval s publikom a predviedol show hodnú jeho mena, aj keďkratšiu ako obvykle.
Bolo smutné a trápne zároveň sledovať,ako sa Afu-Ra pýta „publika," či má rado DJ Premiera (asi najlepší hip hopovýDJ súčasnosti - pozn. autora) a v sále pri tom bolo menej ľudí ako nastužkovej o piatej ráno. Celé to vyzeralo ako nepodarený vtip. Kritikmi vysokocenený interprét vystupuje pred rovnakým počtom divákov ako na koncerte nejakejzačínajúcej punkovej kapely. Pre úplnosť atmosféry, ešte pred začiatkom celejakcie sa konala bitka, konflikt hrozil aj počas koncertu. Dedinská diskotéka v hudobnommeste Trenčín.
Afu-Ra vystúpil na Slovensku už poštvrtýkrát. Debut si odbil práve v Trenčíne na festivale Pohoda, predpreplneným stanom. Po tomto zážitku sa tu už asi neukáže.
Dôvodov prečo bola táto akcia neúspešná jeviac. Zanedbateľné je, že v rovnaký čas sa v Bratislave konal koncertďalšej hip hopovej legendy De La Soul. Je však pravdepodobné, že ak by sakoncert nekonal v Trenčíne, ale v Bratislave vyzeralo by to určiteinak. Nie len pre počet obyvateľov, ale aj pre vyspelosť bratislavskéhopublika.
Zlyhanie trenčianskeho koncertu len ukázaloako to je s vnímaním hip hopu na Slovensku. Móda, ktorá už dva - tri rokyrapídne expanduje vytiahla tento štýl z podzemia do absolútnehomainstreamu. Nadšenie vystriedala povrchnosť, radosť sa zmenila na peniaze.Hlavné slovo majú média, tie určujú trendy. Práve vďaka médiám mnohígeneralizujú, že hip hop je výlučne iba o vulgarizmoch a polonahých štetkáchs IQ 50. Za vzor a základnú jednotku hip hopu v SI sústave jepovažovaný 50 Cent.
Afu-Ra je protipól týchto tvrdení. Jehovystúpenie môže byť zaujímavé aj pre fanúšikov odlišných štýlov. Slovenský priaznivechudby je asi príliš lenivý vyhľadávať informácie, pokiaľ mu nie sú ponúknuté nazlatej tácke.