Podnikateľský subjekt, pokiaľ to so svojou existenciou na trhu myslí vážne, dáva verejnosti najavo, čím sa zaoberá. Názvom, alebo sloganom. Grafickou značkou túto informáciu dopĺňa. Pokiaľ nechce úmyselne zavádzať (ale to je kategória podvodníkov), ide s kožou na trh. Už vo svojom názve.Riadiace štruktúry vzdelávacej sústavy, nielenže umožňujú verejnosť (žiakov, rodičov, ZŠ, atď.) zavádzať, ale „systémovými“ opatreniami tento stav ešte umocňujú. Ako ináč je možné hodnotiť stav, keď každému súdnemu človeku je jasné, že v súčasnosti existujúca sieť študijných odborov je neprehľadná a mätúca po vystrájaní molocha (možno s chobotom, možno bez), ktorý svojím necitlivým tancom v možno pomerne prehľadnom systéme (hádam len nejaké aktualizácie boli potrebné) s jasnou štruktúrou vytvoril neidentifikovateľnú zmes všeličoho.To je však jedna strana problému...Horšie je, že „tančeky“ pokračujú.Akoby sa heslo „čím horšie, tým lepšie“ stalo mottom aktuálne zodpovedných.Na základe čoho takéto tvrdenie? Prečo?Už máme za sebou viacero dní, týždňov, ba i mesiacov, počas ktorých sa „zarábalo“ (v zmysle zarábať napr. na chlieb) na budúci školský rok. Zháňali sa ingrediencie, miesilo sa. Nové školské vzdelávacie programy sa pripravujú. Chystáme sa na zásadné a koncepčné zmeny, zavádzanie systémových krokov na podporu ĎALŠIEHO rozvoja regionálneho školstva (ďalšieho = pokračovanie predchádzajúceho rozvoja*). Sľubná (sľúbená) budúcnosť, streľba šampanského...Pozrime sa pod nohy - náš (všetkých zúčastnených) „dupák“ dokončieva dielo skazy. Zrak túžobne upretý do diaľky a pod nohami črepy. Ešte chvíľu vydržme...Už len chvíľu – kým „dobehnú“ vzdelávacie cykly...Školy v záujme prežitia naďalej súťažia o žiaka, naďalej vyhľadávajú a zavádzajú študijné odbory, ktoré s ich profiláciou nemajú nič spoločné, naďalej pripravujú absolventov „na ulicu“.Podarilo sa získať dosť žiakov? Zo srdca riaditeľa padá balvan... a „volenka“ zodpovednej byrokracie pokračuje ďalej.Zamestnávatelia a pracovné agentúry reagujú na stav a presviedčajú spoločnosť aj sami seba, že vlastne ani nepotrebujú odborníkov......stačia dobre motivovaní pracovníci s pozitívnym vzťahom k práci a zamestnávateľovi. Ostatné sa nejako utrasie...Sme skutočne takí bezradní?Alebo takí hlúpi?*Táto formulácia je použitá v Správe o stave školstva.
Slon v porceláne.
Predpokladám, že prirodzene rozumnou (normálnou) reakciou na neželanú situáciu je zabránenie pokračovaniu príčin, ktoré tento neželaný stav spôsobili. Neželaným stavom vo vzdelávacej sústave je (okrem iného) neprehľadná sieť vzdelávacích segmentov reprezentovaných študijnými a učebnými odbormi, ktoré inštitucionálne zastrešujú školy. V prípade stredoškolských odborov sú to spravidla stredné odborné školy a učilištia. Občas s prívlastkom, ktorý definuje ich profesionálnu orientáciu. Veľmi často tento prívlastok chýba. Vtedy je SOŠ/SOU akousi „mačkou vo vreci“. „Hádaj, hádaj hádač“, či uhádneš, pre akú profesijnú oblasť pripravujem?... Ale nenechajme sa pomýliť. Ani tie školy, ktoré v názve nesú určitý prvok profesionálnej orientácie nemusia byť v skutočnosti zamerané podľa tohto názvu. Alebo študijný odbor zodpovedajúci tomuto názvu je len nepatrnou súčasťou v štruktúre ostatných, často veľmi vzdialených avizovanému zameraniu.