Anton Adamčík

Anton Adamčík

Bloger 
  • Počet článkov:  24
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Anton Adamčík je vyštudovaný pedagóg pre 1. st. ZŠ s 5-ročnou praxou. Je autorom experimentálneho projektu Škola hrou v Banskej Bystrici (1993). Dlhodobo sa venuje problematike vzdelávania. Súčasný systém školstva podľa neho slúži iba záujmom štátu, nie občanom. Záujmy dieťaťa, rodičov, učiteľov, zamestnávateľov i verejnosti ignoruje. Hierarchický systém bráni rovnocennému dialógu a vytvára priestor pre šikanu. Už pred 25 rokmi vypracoval koncept vzdelávacieho systému, ktorý mal výrazne znížiť právomoci štátu a postaviť voči nemu ako rovnocenné subjekty deti, rodičov, učiteľov, zamestnávateľov, výskum, umenie, verejnosť. V súčasnosti pracuje ako reportér TV JOJ na Slovensku. Popri tom sa angažuje v propagácii a presadzovaní slobodných škôl typu Sudbury valley school a trhovému vzdelávaciemu systému. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Zoznam článkov blogera

Nekrivme inklúziu, poďme ju konečne uskutočniť, kým nie je neskoro!

Anton Adamčík

Nekrivme inklúziu, poďme ju konečne uskutočniť, kým nie je neskoro!

Povinné školstvo od samotného vzniku nastavilo systém tak, že požaduje absolútne dokonalého učiteľa, žiaka, rodiča, ale aj ministra školstva, aby mohlo dobre fungovať. Dokonalý ale nie je ani jeden z nich.

  • 16. jún 2020
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 496x
  • 2
Prečo je nemožné súčasný model vzdelávania reformovať a je nutné postaviť nový?

Anton Adamčík

Prečo je nemožné súčasný model vzdelávania reformovať a je nutné postaviť nový?

Od roku 1989 sa v rezorte školstva vystriedala dvadsiatka ministrov a pripravili sa najmenej tri veľké reformy, ale ani jednu nedokázali premietnuť do reality. Možno žiaľ, a možno našťastie..!

  • 11. jún 2020
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 933x
  • 0
Prečo je dobré byť učiteľovi rovnocenným partnerom?

Anton Adamčík

Prečo je dobré byť učiteľovi rovnocenným partnerom?

Prednedávnom skupina nespokojných rodičov zverejnila Otvorený list najvyšším predstaviteľom SR, v ktorom upozornila na systémové príčiny súčasného stavu školstva a navrhla niekoľko zásadných riešení. Tu je jedno z nich:

  • 8. jún 2020
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 561x
  • 2
Otvorený list rodičov najvyšším predstaviteľom Slovenskej republiky

Anton Adamčík

Otvorený list rodičov najvyšším predstaviteľom Slovenskej republiky

Školstvo sa ocitlo na rázcestí. Nový minister, zdá sa zatiaľ, že správny chlap na tomto poste a korona kríza, ktorá bola príležitosťou pre rodičov lepšie spoznať školstvo.

  • 1. jún 2020
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 280x
  • 1
Pokračovanie: Ako vybrať najvhodnejšiu „školu“ pre svoje deti?

Anton Adamčík

Pokračovanie: Ako vybrať najvhodnejšiu „školu“ pre svoje deti?

V prvej časti blogu som popisoval stav súčasného školstva, ktorý stojí na princípe tzv. jednotnej školy. Je to systém,ktorý má veľmi obmedzené možnosti voľby pri výbere školy, učiteľa, učiva a vzdelávacích činností pre dieťa.

  • 20. apr 2020
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 454x
  • 2
Ako si vybrať najvhodnejšiu „školu“ pre svoje deti?

Anton Adamčík

Ako si vybrať najvhodnejšiu „školu“ pre svoje deti?

Keďže tu máme jednotný školský systém, všetky školy sú navlas rovnaké. Mnohí ľudia žijú v presvedčení, že tak to bolo odjakživa a tak to má aj byť. Chcem vám ale ukázať, že školstvo môže byť pestré a každému šité na mieru.

  • 17. apr 2020
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 347x
  • 0
Zmysel a nezmysel školstva

Anton Adamčík

Zmysel a nezmysel školstva

Viacerí rodičia dnes popri zamestnaní z domu nestíhajú plne kontrolovať svoje deti pri domácom vzdelávaní a na ich prekvapenie, školáci to zvládajú aj bez dozoru. Ako je to možné a prečo to v škole takto nefunguje?

  • 26. mar 2020
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 660x
  • 3
Zlyhávajú politickí marketéri, alebo intelektuálny šovinizmus?

Anton Adamčík

Politika Zlyhávajú politickí marketéri, alebo intelektuálny šovinizmus?

V doterajších voľbách za 30 rokov politickí marketéri nezlyhali podľa mňa len málokedy, napríklad v prípade prezidentskej kandidátky Zuzany Čaputovej. Aj to preto, že podľa mojich informácií, si príliš od nich radiť nenechala.

  • 7. feb 2020
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 684x
  • 2
Pani Demokracia! Kam si sa podela?

Anton Adamčík

Pani Demokracia! Kam si sa podela?

Je zaujímavé sledovať komentáre na sociálnych sieťach od nasrdených obyvateľov Slovenska, podľa ktorých bolo za socializmu lepšie ako teraz v demokracii.

  • 9. dec 2019
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 821x
  • 2
Prečo deti potrebujú sebariadené vzdelávanie?

Anton Adamčík

Prečo deti potrebujú sebariadené vzdelávanie?

Stručná odpoveď - aby rozvíjali zodpovednosť za svoj život ako taký. Hádam nikdy nebola táto potreba akútnejšia ako práve v týchto časoch, keď je dostupná široká ponuka informácií, dezinformácií, názorov či ideológií.

  • 1. nov 2019
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 483x
  • 12
Liberálna demokracia je slepá vetva! Hoci nevyhnutná...

Anton Adamčík

Politika Liberálna demokracia je slepá vetva! Hoci nevyhnutná...

Liberálna demokracia vo svete naberá na moci, na sile a už to rozhodne nie sú len rečičky kaviarenských intelektuálov. Reálne pociťujeme dopady jej moci v našom živote.

  • 15. nov 2018
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 037x
  • 104
Slobodný vzdelávací trh - dodatok 4.

Anton Adamčík

Slobodný vzdelávací trh - dodatok 4.

Vysoké školy pripravujú študentov pre akademickú vedu, poprípade pre štátne úrady. Akoby každý mal pracovať buď v štátnej správe, alebo v oblasti vedy ako akademik.

  • 10. aug 2018
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 509x
  • 4
Slobodný vzdelávací trh - dodatok 3.

Anton Adamčík

Slobodný vzdelávací trh - dodatok 3.

Školský systém doteraz tvorili najmä odborníci, teda špecialisti, vedci, nie mudrci. A je to aj vidieť. Chýba mu múdrosť. Nieže len chýba, on je zameraný na likvidáciu prirodzenej múdrosti, s ktorou deti do školy prichádzajú.

  • 3. aug 2018
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 433x
  • 2
Slobodný vzdelávací trh - dodatok 2.

Anton Adamčík

Slobodný vzdelávací trh - dodatok 2.

Prečo by nikto nemal nútiť dieťa do niečoho, čo nechce? Pretože kultúry prostredí, ktoré som vo vízii vymenoval, sú zároveň aj telesno-sociálno-kultúrnymi potrebami človeka. A potreby je dobré uspokojovať, na to sú.

  • 11. júl 2018
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 458x
  • 2
Slobodný vzdelávací trh - dodatok 1.

Anton Adamčík

Slobodný vzdelávací trh - dodatok 1.

Detské telo je síce prirodzene dočasne závislé na matkinom tele, na majetku rodičov, no duševne a duchovne je nezávislou samostatnou bytosťou. Naše deti teda nie sú naše. Jedine, že by sme boli ich otrokármi...

  • 3. júl 2018
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 620x
  • 7
Slobodný vzdelávací trh - zhrnutie

Anton Adamčík

Slobodný vzdelávací trh - zhrnutie

Na to, aby zostali zachované pravidlá zaručujúce slobodu pre každý ľudský kultúrny druh, je potrebná najmenšia možná vzorka reprezentantov kultúr, ktorá dokáže zabrániť vzniku kultúrneho monopolu.

  • 25. jún 2018
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 518x
  • 3
Slobodný vzdelávací trh - pokračovanie 7

Anton Adamčík

Slobodný vzdelávací trh - pokračovanie 7

Jeden 30-50-členný tím by mal mať jedného inkluzívneho učiteľa s 1-2 asistentmi, z ktorých jeden by mohol byť špeciálnym alebo liečebným pedagógom. Asistenti nemusia byť fixne pridelení iba k jednému tímu, ale môžu plávať...

  • 19. jún 2018
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 355x
  • 19
Slobodný vzdelávací trh - pokračovanie 6

Anton Adamčík

Slobodný vzdelávací trh - pokračovanie 6

Ak má vzniknúť Slobodný vzdelávací trh, je potrebné zabezpečiť, aby nedochádzalo k nekalej kultúrnej konkurencii a vytváraniu monopolov. To je dôvod prečo navrhujem stanoviť základné vzdelávacie subkultúry a pedagogiky.

  • 14. jún 2018
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 371x
  • 23
Slobodný vzdelávací trh - pokračovanie 5

Anton Adamčík

Slobodný vzdelávací trh - pokračovanie 5

V niektorých krajinách, akou je napríklad Švajčiarsko, rozlišujú tri sféry vzdelávania, na ktoré sa môžu študenti zamerať - praktické, akademické (teoretické) a výskumnícke vzdelanie. Na Slovensku nič také nerozlišujeme.

  • 8. jún 2018
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 555x
  • 10
Slobodný vzdelávací trh - pokračovanie 4

Anton Adamčík

Slobodný vzdelávací trh - pokračovanie 4

Štát z učiteľa urobil sluhu, ktorého primerane ani nezaplatí. A aby na ňom ušetril, ešte k dozoru nad deťmi a vyučovaniu, mu pridal aj výkon certifikácie. Tzn. že známkuje žiaka i svoj vlastný učiteľský výkon. To je anomália...

  • 5. jún 2018
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 571x
  • 14
Skryť Zatvoriť reklamu