
Je to pojem, ktorý sa objavuje vo výchove a vzdelávaní „malých drobcov" po prvý krát. A v reči prispôsobenej nezainteresovaným sa dá ozrejmiť na príklade:
"Dieťa žije v istom prostredí: v rodine, v meste, v štáte. Obklopuje ho istá kultúra, má isté možnosti ako tráviť svoj voľný čas.
Vie že žije v rodine, že má ocina a maminu, ktorí ho milujú, vie že býva v dome, a v tom dome je napríklad 5 miestností, a že v kuchyni je položený mixér, ktorý mixuje jedlo.... A postupne chápe, že všetko so všetkým súvisí."
Ak si má osvojiť kompetencie, znamená to, že bude poznať, chápať, že bude rozumieť a používať všetky znaky a symboly, a tak isto aj hodnoty kultúry vo svojej činnosti a to preto, aby si zabezpečilo svoje potreby s ohľadom na potreby iných....
Ako na to?
Jednou z možností je, že dieťa bude pracovať v centrách. V tzv. „kútikoch", kde bude riešiť úlohy z rôznych oblastí....
Skúsme si ich v krátkosti predstaviť:
V komunikačnom centre sa bude dieťa učiť komunikovať nielen slovami, ale aj gestami a postojmi. Okrem detských kníh a encyklopédii ho tu čakajú vlastnoručne vyrobené knihy, pomôcky na kreslenie a písanie, materiály vhodné na strihanie. S pomocou kníh a obrázkov bude získavať informácie o svete, o zvieratách, o prírode a zároveň samo bude pozvané k tomu, aby vytváralo pojmové mapy, jemu primeraným spôsobom (vystrihovaním, kreslením, opisovaním písmen, lepení, odtáčaním pečiatok a pod.)
V matematicko - logickom centre bude pracovať s číselnými symbolmi, hrami, počítačom, kalkulačkami. Čakajú ho tu hlavolamy i pomôcky na tvorbu množín. Bude porovnávať rôzne tvary, vytvárať číselný rad za pomoci rôznych materiálov, bude vážiť na váhach a objavovať rôzne súvislosti.
V prírodovednom centre sa dieťa stane „experimentátorom". Čakajú ho tu vaničky s vodou, pieskom, s hlinou, drevom, dosky, drôtiky, bublifuky, pomôcky na sadenie rastlín, na rôzne experimenty, odpadový materiál a prírodniny. Dieťa - malý vedec bude bádať, čo robí kvapka tušu vo fľaši s vodou, alebo prečo ako sa mení para na vodu.
V motorickom centre ho čakajú žinenky, lopty športové náradie, pomôcky na zdravotné cvičenia a relaxáciu, švihadlá, kladiny, ale aj pomôcky na drobnú motorickú činnosť, teda na skladanie, strihanie, lepenie, technický, prírodný a drobný materiál využiteľný na činnosti ako napr. navliekanie. Je to miesto, kde si rozcvičí nielen prsty na rukách, ale aj svoje telo, teda centrum pre kotrmelce, poskoky i naháňačky. Pre každého škôlkára je veľmi obľúbené.
V umeleckom centre na dieťa čakajú temperové, vodové i prstové farby, stojany na výkresy, plastelína, odpadový a prírodný materiál, hudobné nástroje, rekvizity, maňušky, bábky, oblečenie na divadlá, prehrávač, pomôcky na počúvanie hudby a tanečnú improvizáciu. Tu sa dieťa stáva umelcom a odovzdáva navonok tajomstvá, ktoré prežíva samo v sebe. Vyjadruje sa cez farby, tvorivosť alebo cez maňušku.
V centre hier sú pre dieťa pripravené spoločenské a stolové hry, lego, stavebnice, karty, počítačové, elektronické hry a vôbec hry, ktoré sú v dispozícii v materskej škole. Tu je dieťa pozvané k tomu, aby sa učilo vyhrávať i prehrávať a aby vnímalo odlišnosť v postupe hry u svojich kamarátov.
V konštrukčnom centre sa nachádzajú stavebnice, rôzne materiály na priestorové zobrazovanie, hry realizované na ploche, doprava a pod. Dieťa je pozvané k tomu, aby samo alebo v spolupráci so svojimi kamarátmi vytváralo rôzne objekty v priestore (z kociek postavilo dom, z lega lietadlo a pod.)
Úlohy vo všetkých centrách sú zamerané na rozvoj detskej osobnosti a pomáhajú dieťaťu „uchopovať" skutočnosti, ktoré ho obklopujú a zaujať k nim primeraný postoj. Ako to bude vyzerať v praxi? To závisí na každom z nás...
Rodičia sú tí, ktorí dávajú podnety učiteľkám... Učiteľky sú tie, ktoré vytvárajú podmienky pre deti a deti sú tie, ktoré svojou spontánnosťou a radosťou hovoria o tom, či to za „niečo stojí alebo nie."
Materiály, ktoré som v tomto článku použila pochádzajú z dlhoročných skúseností PaedDr. Soni Kikušovej, ktorá nielen hovorí o teórii, ale chodí medzi deti a skúša „či to funguje" Aj touto cestou jej chcem poďakovať za všetko s čím sa s nami rozdelila počas nášho spoločného stretnutia.