Nákupy
Potraviny
Väčšina nevidiacich ľudí chodí nakupovať s asistentom, pri nákupoch sú preto zohratí. Ako „náhodnému pozorovateľovi“ sa vám skôr môže stať, že vás o pomoc požiada človek, ktorý ešte trošku vidí, no nedovidí napríklad na sortiment v regáli, prípadne na cenovky. Poviete si „fajn, na to je v predajni personál“ Jasné, súhlasím, no aj mne samej sa už stalo, že rovnošata personálu je povedzme červeno-biela a preto som oslovila prvého človeka v červeno-bielom odeve ktorého som stretla. No a ak ste personál tak asi nie je o čom, že … Keď u nás otvorili nový obchod v prvé dni ma predavačky nepoznali a neboli zvyknuté na to, že zákazník „len tak“ siahne do regálu, dá si tovar „pod nos“ a vráti ho naspäť, prípadne dá do košíka. Keď som tak urobila s tuším bryndzou, prišla za mnou vedúca s tým, že tovaru môžem dôverovať, nemusím k nemu privoniavať, určite je čerstvý. Priznám sa, prišlo mi to smiešne, no ovládla som sa a vysvetlila som jej, kde je môj problém. Moji ZP priatelia sa smejú, že som si „vychovala“ predavačky, lebo tie keď vidia, že je niekto dezorientovaný prípadne „čudne pozerá“ nemajú problém urobiť s ním nákup.
Odevy
Priznám sa, na nákup odevov so sebou vezmem len človeka, ktorému nadovšetko dôverujem, no nie každý takýchto ľudí vo svojom okolí má. Ak vás nevidiaci poprosí o pomoc vedzte, že aj keď nevidí, alebo vidí veľmi zle, na jeho zovňajšku mu záleží rovnako ako vidiacim ľuďom. Na vlastný zrak sa spoľahnúť nemôže, preto veľmi citlivo vníma a spolieha sa na váš názor. Nezdráhajte sa povedať mu, ak mu niektorá farba/strih nepristane, prípadne pristane, a prečo. Hovorí Patrik: „Nerád chodím nakupovať s mamou, lebo ona nediskutuje, nevysvetľuje. Toto alebo toto si neber, zober si toto. Super sa mi nakupuje so sestrou, lebo ona mi vždy povie niečo ako – Túto zelenú si vezmi, rozžiari ti oči. - prípadne: – V tejto béžovej pôsobíš veľmi mdlo.“
Návšteva úradov, lekárov
Tu sa budem venovať hlavne personálu. Pár drobných rád ktoré vám uľahčia komunikáciu so ZP:
So svojimi otázkami sa obracajte priamo na ZP osobu. Ten, kto je s ňou vôbec nemusí tušiť kvôli čomu tam je, nevie tlmočiť jeho potreby, pocity.
Drvivá väčšina ZP nemá problém podpísať sa, vy nemajte problém požiadať ZP o podpis, ak ho pri vybavení jeho záležitosti potrebujete.
Ak ide ZP niečo podpisovať je na vás, aby ste mu predčítali čo vlastne podpisuje. Oznámenie „Potrebujem nejaké vaše podpisy“ neobstojí. Ak je textu veľa väčšinou stačí načrtnúť o čom je podpisovaný dokument: „Toto je žiadosť o príspevok, toto je prehlásenie že súhlasíte s takou a takou podmienkou a toto je...“
Pri komunikácií so ZP nemusíte nijako zvlášť výrazne artikulovať, ani zvyšovať hlas, prípadne extra „polopatisticky“ vysvetľovať úplné samozrejmosti.