Môžeme cestovať relatívne bez obmedzení, spoznávať krajiny, porovnávať kultúry. Konečne!Unášať sa pocitom, že predsa to na našom malom Slovensku nie je až také zlé. Reálne a na vlastnej koži si môžeme zakúsiť globalizáciu. Značková firma na Slovensku je tá istá ako aj v zahraničí. Je to naozaj tak?Človek by si myslel, že to, čo má vo svojom obchode doma, nájde aj za hranicami. Skutočne nájde kvalitu na ktorú je zvyknutý? A čo cena, je všade rovnaká? A servis, mám to za garantované na dva roky, alebo sa môžem tešiť na ďalší prievan vo svojej peňaženke? Za kvalitu sa platí!Toto počúvam na každom kroku. Omyl, po skúsenostiach z Anglicka som na pochybách. Kúpil som si laptop značky TOSHIBA. Ako to v UK chodí, záruka je len jeden rok. Po mojej prvotnej námietke, že ako je to možné, v Európe sú štandardom dva roky. Ma s úsmevom na tvári upokojili, že to nie je problém, ak chcem, môžem si priplatiť a záruka sa ihneď predĺži na tri roky a to je viac ako v Európe. Keď som namietal, že to isté dostanem aj v EU, len neveriacky krútili hlavou.Samozrejme, ako správny Slovák sa nedám zahanbiť a keď sa mi niečo nepáči, hľadám. Až som našiel perfektný prenosný PC, ktorý spĺňal všetky moje atribúty ako rozumná cena, vyvážená operačná pamäť, procesor a grafická karta. A na počudovanie som získal aj predĺženú dvojročnú záruku. Laptop som objednal cez e-shop. Čerešničkou na torte bola dodacia lehota. Za necelých 15 hodín, okolo obeda, mi už zvonili. Objednával som ho on-line v nedeľu o ôsmej hodine večer!Skóre!Záruka. Jedna nula pre Slovensko.Pomer cena a kvalita, po prepočítaní na slovenské koruny. I keď som sa snažil, podobnú zostavu som na SR nenašiel. Jeden, čo sa najviac približoval mojím kritériám, bol poriadne predražený! Slovensko verzus Anglicko 1:1.Dodacia lehota.I keď si chcem predstavovať, aká je moja krajina krásna, pošta u nás za nič nestojí!Konečný stav, 2:1 v prospech Anglicka. Každý z nás pozná TESCO. Táto nadnárodná spoločnosť k nám prišla z UK. Preto ma veľmi zaujímalo, či správanie sa k zákazníkom, ako si na to v Spojenom kráľovstve potrpia, prešlo aj do našich končín. Pripúšťam, hodnotenie je zamerané len na základe mojich osobných skúseností. Skóre!Úsmev.Je známe, Angličania majú profesionálny úsmev vždy a všade. Storočiami vycibrení až do takej miery, že mi to po určitej dobe začalo vadiť. Nie pre úsmev, ale preto pokrytectvo. Za ním už nebolo nič. Žiadny záujem, žiadny pocit tepla.Chcem vyzdvihnúť pokrok na Slovensku! TESCO, Slovensko, Nitra. Predavačky sa usmievali, a dokonca sa chytali i na moje vtipy. A i keď bol za mnou dlhý rad, všetci sme boli v pohode.Jedna nula pre Slovensko.Sťažnosti.Ako správny Európan poznám svoje práva. A keď sa mi zdá, že niečo nesedí, sťažujem sa. V anglickom TESCU má zákazník vždy pravdu. Patrí mu náhrada a to v dvojnásobnej hodnote výrobku, ktorý je poškodený, starý alebo zle ocenený. Fungovalo to aj v mojom prípade. Ale nešlo to tak hladko. I keď s úsmevom na tvári, ale po zistení, že nie som Brit, sa ochota strácala. Ale ja som si postavil hlavu, takže som si nechal zavolať i manažéra. Uznali chybu, ospravedlnili sa, zaplatili dvojnásobne. Ale i tak som bol sklamaný, Európan druhej kategórie. Keď som sa rozprával s anglickými kolegami akú majú skúsenosť, len krútili hlavou, že to nie možné, že ich vybavili okamžite a nič nemuseli dokazovať!Niečo podobné som absolvoval i na u nás. Pracovníčka reklamácií ma upozornila, že dvojnásobok nedávajú, ale okamžite, ak je reklamácia oprávnená, vracajú peniaze, alebo si v tej hodnote môžem vybrať niečo iné. Moja sťažnosť trvala skoro jednu celú hodinu. Nie pre komplikovanosť. Jednoducho zhoda náhod. Bol to posledný výrobok, ktorý mali. Prestal fungovať počítač a práve sa menili šichty, takže tam bol mierny frmol. Na záver som bol už dosť unavený, chcel som to stopnúť a ísť domov. Lenže tá ochota, ktorou pracovníčky sršali, ma v pozitívnom slova zmysle zaskočila. Vydržal som.Dva nula v prospech Slovenska. Značkové oblečenie.Priznám sa, nerád sa obliekam podľa značky. Na žiadnu si nepotrpím. To čo sa mi páči, si kúpim. Skôr dám na kvalitu a cenu. Nie vždy platí, že vysoká cena a značka, je aj kvalitná.Na Slovensku je to predražené. Vieme to všetci, ale čo už, ľudia to kupujú. Keď nie je kde a s čím porovnávať. Omyl, zahraničie nie je až tak ďaleko a nedostupné, akoby sa zdalo. Chodíme na nákupy do Poľska, na benzín do Čiech, na lyžovačku do Rakúska. Prečo? Pomer cena a kvalita.Až v UK som naplno pochopil, čo je to oblečenie, teda cena oblečenia. Svetové značky po prepočítaní na slovenské koruny sú mnohokrát lacnejšie aj o viac ako 50 percent. Skóre!Cena.Obchod pod názvom T.K.Maxx. Tu som doslova našiel cenový šok. Tričká, košele, džínsy, parfumy, kožené kabelky, nohavice, športové potreby... Všetko v regáloch, jedno vedľa druhého. Prvotný dojem, ako keby som bol v jednom obrovskom skladisku. Keď som sa troška poprehrabával v regáloch, doslova šok. Svetové značky ako Adidas, Hilfiger, Diesel, Nike, Puma, Elle, Denim, Lewis Strauss,... a cena? Do kolien! Veľmi sa páčili jedny džínsy Hilfiger za 25 libier. Tie isté na Slovensku v Nitre stáli 5000 Sk. Keď som sa pýtal predavačky, prečo sú také dráhe. Zanietene ma presviedčala aké unikátne, značkové a kvalitné rifle za to budem mať. Len tak medzi zuby som precedil, že za tú cenu jej donesiem päť takých istých.Cítila sa urazená, že široko ďaleko sú práve oni najlacnejší! Jednoznačne jedna nula v prospech Anglicka.Čo sa týka kvality, tak to som nenašiel rozdiel medzi UK a Slovenskom. Obe krajiny po bode.Celkové skóre 2:1 v prospech Anglicka. Podobných príkladov je tisíce, hodnotení ešte viac. Myslím si, že ako správni Slováci sa pekne porozhliadame po svete, naučíme reč, budeme rozhľadenejší a prinesieme domov len tie najlepšie veci a skúsenosti.Alebo je to len rozprávka, ktorá sa nikdy nestane realitou?
Slovensko verzus Anglicko
Poznáte to, čo kraj, to iný mrav. Iný národ, iné zmýšľanie, iný temperament. Niektorí sú nám bližší a naopak, niektorým by sme sa vyhli aj na sto honov. Nie nadarmo sa hovorí, že čím bližšie k rovníku, tým horúcejšie srdce. Je to v ľuďoch, je to firemná kultúra alebo len práve teraz klopem na nesprávne dvere?