Ponúkané riešenie je jedno z najúčinnejších z možných, ktoré by hlavne do budúcnosti mohlo výrazným spôsobom eliminovať ambičákov a vlády s.r.o., ktoré od nežnej revolúcie až doposiaľ dokázali vyprodukovať okrem pár dobrých vecí obrovskú kopy hnoja, škandálov, megakrádeží a megapodvodov, za ktoré nikto nikdy neniesol trestnú zodpovednosť.
Samozrejme, politici, ktorých ovládajú mocenské egá a alibizmus niečo také nedopustia a politici, ktorí radi pred voľbami vyhlasujú že s kým do vlády áno a s kým nie, nájdu X dôvodov prečo je „nemožné“, alebo nevýhodné vytvoriť takýto systém vlády a vlád do budúcnosti, na ktorých by mali vždy pomerným systémom (podľa počtu získaných hlasov vo voľbách) podiel buď všetky parlamentné strany (ak by o to mali záujem), alebo dajme tomu 3 najsilnejšie.
Je nepochybné, že každý systém má svoje negatíva a pozitíva, ale systém ktorý tu máme doposiaľ je už neudržateľný a len ťažko si je možné predstaviť ešte horší; okrem diktatúry. A ak ho aj podarí udržať aj do nového volebného obdobia, tak daň za toto udržiavanie je a bude príliš veľká.
Súčasná politická kríza a patový stav, ktorý vznikol po posledných parlamentných voľbách sú výstražným znamením, ktoré sa možno na nejaký čas podarí "vypnúť", ale s o to väčšou silou sa následky plynúce z udržiavania súčasného systému zostavovania vlád a obsadzovania vedúcich postov na jednotlivých ministerstvách vrátia pri, resp. po najbližších voľbách.
Samozrejme, návrh vyplývajúci z názvu článku je v súčasnej dobe dosť ťažko priechodný, keďže politikom ako je "neznáme" zjavne ide v 1. rade o uspokojenie mocenských ambícií, svojich eg s veľkým E, ktoré majú prednosť aj pred tým, ak by sa väčšina zúčastnených občanov v prípadnom referende vyslovila za také obsadenie jednotlivých ministerstiev a aj jednotlivých vlád, kde by sa vzájomne kontrolovali tzv. pravičiari s tzv. ľavičiarmi - keďže oba tábory už 25 rokov zhodne tvrdia, že kradne, škodí a podvádza vždy len ten druhý. Detinské, komické, choré, nezodpovedné, alibistické.
A podobne by sa to týkalo obsadenia vedúcich postov jednotlivých ministerstiev, kde by však ak by bol napr. ministrom vnútra zástupca tzv. pravicového tábora, prezident Policajného zboru by musel byť zástupca ľavicového, 1. viceprezident PZ zástupca pravice, 2. viceprezident zástupca ľavice...
Ak chce na to nejaký "pravičiar", alebo "ľavičiar" protiargumentovať tým, že takto by na jednotlivých ministerstvách podvádzali zhodne pravica aj ľavica tak sa pýtam, prečo tzv. pravičiari volia len pravicu, a tzv. ľavičiari len ľavicu, ak medzi nimi nie je rozdiel a podvádzajú všetci.
Ak by sa toto zrealizovalo a stanovilo by sa to ako pravidlo, konečne by tzv. pravica s tzv. ľavicou boli nútené spolupôsobiť a vzájomne sa pri moci kontrolovať. Potom by do značnej miery odpadlo politikárčenie na úkor služby občanom, kupovanie poslancov, vytváranie podivuhodných koalícií, hádzanie viny len na toho druhého, LEBO zodpovednosť za chod štátu by mali spoločnú. A tam kde by sa nevedeli dohodnúť, tam by sa jednoducho rozhodovalo tak ako doteraz - hlasovaním.
Mimochodom, je zaujímavé, že pri zložení volebných komisií si sotva vie niekto predstaviť, že by ich tvorili výlučne iba ľavičiari, alebo iba pravičiari, bez akejkoľvek vzájomnej kontroly. Ale v riadení a kontrole jednotlivých rezortov, kde sa narába s miliardami, si to nielenže predstaviť vieme, ale koaličnú jednostrannosť aj podporujeme, alebo aspoň tolerujeme.
Paradoxne, ak by súčasný dobrý systém kontroly nad volebnými komisiami chcel niekto zmeniť a to tak, aby kontrolu nad nimi mali vykonávať zástupcovia iba z jedného z dvoch veľkých spomínaných znepriatelených táborov, ľudia a aj X mimovládnych organizácií by protestovali. A najostrejšie by protestovali zástupcovia toho tábora, ktorí by k vzájomnej kontrole neboli pripustení. Ibaže, pravidlá by boli také, že pri najbližších voľbách sa karta vždy obráti a kontrolu najdôležitejších veci bude mať pre zmenu pod palcom výlučne ten druhý tábor, teda presne tak ako to funguje vo veľkej politike, kde ak sa k moci dostane jeden tábor (trebárs tzv. ľavica), druhý (tzv. pravica) za ten čas šúcha opätkami; kým nepríde jeho príležitosť absolútnej kontroly nad všetkými ministerstvami, štátnymi podnikmi, a v neposlednom rade aj nad tajnými službami.
Preto zdravému sedliackemu rozumu nezostáva nič len stáť v nemom „úžase“ ako je možné, že tento chorý systém „funguje“ už toľko rokov a žiadna relevantná strana, dokonca ani „pokrokoví“ Sulíkovci a Matovičovci sa to doposiaľ ani len nepokúsili zmeniť.
Výsledkom je do veľkej miery rozkradnutý a zadlžený štát, trestná nedotknuteľnosť dokonca aj, alebo hlavne tých, čo na tom mali najväčší podiel, katastrofálny stav v zdravotníctve a v školstve, armáda slovenských rúk a mozgov z ktorých profitujú štáty, ktoré im vedia dať prácu a vedia ich zaplatiť, doma napriek tomu, alebo aj vďaka tomu, stále vysoká nezamestnanosť, negatívny demografický vývoj, pokračujúci rast negatívnych následkov vyplývajúcich z neriešenia rómskej otázky, zničené národné parky, kde ochrana prírody je maximálne tak na 2. mieste, atď., atď.
Aj v prípade, že Richard Sulík ako predseda najsilnejšej pravicovej strany v súčasnej patovej povolebnej situácii zostaví tzv. pravicovú vládu, skôr alebo neskôr ho tak či onak v kresle premiéra vystrieda niekto kto bude pre pravicových voličov neprijateľný; či už to bude nejaký rodený nejaký populista, demagóg, marxista, radikál, alebo osoba stelesňujúce všetky uvedené prívlastky plus s nejakou tou výbavičkou navyše, ako napr. bezcharakternosť.
Zruší, tak ako to spravil jeho predchodca po svojom predchodcovi, mnohé veci, aj dobré. Začne sa budovať odznovu - samozrejme „lepšie“ (už po koľký krát???...). A ak bude z čoho rozdávať, aj rozdá, hlavne svojim.
Je naivné myslieť si opak. Slovenská hruda takýchto adeptov na kreslo premiéra nesie viac než dosť. Preto by bolo žiaduce nebyť krátkozrakými a myslieť do budúcnosti; nie len v horizonte jedného či dvoch volebných období a teda vytvoriť systém vlád vzájomnej kontroly.
Ak je Sulík dobrým a múdrym politikom, a nejde mu o ukojenie mocenského ega, toto všetko si jednoducho musí uvedomovať a podľa toho sa aj správať. Ak je však len šedým priemerom tak nespraví nič, čo by mohlo súčasný zakonzervovaný chorý systém narušiť a čo by mohlo do budúcnosti zabezpečiť zásadnú zmenu riadenia jednotlivých ministerstiev či už meritokraciou, alebo tzv. kombinovanou vládou.
Súvisiace články:
- A je tu ideálny stav - na zostavenie vlády odborníkov bez politického pozadia: http://burkert.blog.sme.sk/c/406588/a-je-to-tu-idealny-stav-na-zostavenie-vlady-odbornikov-bez-politickeho-pozadia-konecne.html
-10 účiných spôsobov ako eliminovať ambičákov a vlády s.r.o. http://stopalibizmu.blog.sme.sk/c/312878/je-tu-minimalne-10-ucinnych-sposobov-ako-eliminovat-ambicakov-a-vlady-s-r-o.html
- Meritokracia - jedna z ciest zo začarovaného kruhu: http://burkert.blog.sme.sk/c/291833/meritokracia-jedna-z-ciest-zo-zacarovaneho-kruhu.html