
Ľudia ktorí žili v biede, veľmi silno túžia po tom, aby mohli žiť dôstojne. Túžia po tom, aby mali prácu, chlieb a aby mohli žiť slušne a dôstojne ako ľudia. V Európe sa vtedy začínajú k plnej sile rozvíjať dva systémy, ktoré sľubujú, že všetky tieto problémy vyriešia.Na východe, v sovietskom Rusku, to komunisti riešia tak, že chudobným dávajú pôdu a majetok. Zabíjajú všetkých, ktorí sú bohatší ako ani, aby si ako zástupcovia chudoby mohli privlastniť majetok boháčov.Svätý Otec Pius XI. varuje pred skrytým nebezpečenstvom ateistického pohľadu na svet a vydáva encykliku proti komunizmu. Aj on vidí problémy vo svete, upozorňuje však, že tieto problémy sa nedajú vyriešiť tak, že vyvraždíme všetkých boháčov. Východisko z riešenia problémov vidí v Katolíckej akcii, ktorá sa usilovala povzniesť človeka v pravom katolíckom živote a aj po sociálnej stránke.V Nemecku vtedy povstáva iný záchranca, ktorý sľubuje vyriešiť hospodársku krízu tým, že všetkým dá zamestnanie. Tento záchranca sa volá Adolf Hitler. Začína šíriť myšlienku, že nemecká rasa je lepšia ako všetky ostatné a dá prácu svojmu národu v mohutných podnikoch na výrobu zbraní. Týmito zbraňami nemecký národ bude môcť potom ovládnuť svet a vniesť do neho svoju kultúru.Svätý Otec vidí, že tu musí veci uviesť na správnu mieru, a preto 21.marca vydáva encykliku "Mit brennender Sorge", v ktorej otvorene hovorí o tom, že v Nemecku sa rozmáha rasové novopohanstvo. Upozorňuje, že týmto spôsobom sa nič nevyrieši. Veľký problém vidí aj vo vzťahu Nemecka a Cirkvi. Nemecko potvrdilo v roku 1933 v konkordáte právo na katolícke školy. Realita však bola iná, preto pápež pozdvihuje svoj hlas a hovorí: - Konkordát s Nemeckom uznáva katolícku školu. Preto uctite si svoj podpis, rešpektujte konkordát.Svätý Otec veľmi dobre vidí, kde dospeje spoločnosť, ktorá opustí Božie zákony a začne hlásať, že má právo na určovanie toho čo je dobré a čo nie. Koncom marca vydáva encykliku o pomeroch v Mexiku. Hovorí v nej, že jediné čo Mexiku pomôže je dostatok kňazov, svätých kňazov a laikov, ktorí budú v Katolíckej akcii uplatňovať svoje bohaté dary a schopnosti.Svet sa pomaly zviecha z hospodárskej krízy a všetky podniky vrážajú svoj kapitál do rozšírenia výroby. Niektoré podniky pochopili, že táto doba potrebuje trocha iné hodnoty a rozhodli sa vložiť kapitál do takej akcie, z ktorej sa im určite raz vráti aj s úrokami. Rozhodli sa investovať do výchovy človeka. Koncom marca v Bratislavskej Dynamitke pronotár Okánik za asistencie don Bokora posvätil priestrannú miestnosť, ktorú správa továrne dala na vlastné náklady do poriadku. Po Prievoze a Dornkappli pribúda v Bratislave ďaľšia periféria, v ktorej robotníci môžu chodiť v nedeľu a vo sviatky do kostola. Správa továrne tieto náklady nikdy neobanovala a vrátili sa jej v statočnej práci dobrých katolíkov.