Sex

Ja osobne sexualitu vnímam ako veľký dar. Dar, ktorí si odovzdávajú ľudia schopní intimity. Nielen intimity telesnej, ale hlavne psychologickej. Tento dar je obrovským darom, lebo sa týka obidvoch intimít. A veľké dary sa dávajú pri veľkých príležitostiach, nielen preto, že je napríklad štvrtok. Podľa mňa je tento dar výhradný a mal by sa odovzdávať vtedy, keď sú naozaj "svoji", keď je naplnené to, čo tento dar vyjadruje: "Patrím ti celý, patrím ti celá, a viem, že ti môžem dôverovať, lebo ty dôveruješ mne."

Písmo: A- | A+
Diskusia  (125)
Obrázok blogu

Objatia, bozky, dotyky a im podobné z náruživosti sú smrteľné hriechy, nie však samy o sebe, totiž podľa zvyku vlasti, alebo z nejakej nutnosti alebo z rozumnej príčiny. (sv.TA II/II q.154 a.3)Prvý bozk, prichádza vždy priveľmi rýchlo a nikdy priveľmi neskoro. (P.Altenberg) Je normálnym dôsledkom poklesku zlej ženy, že stratí vierohodnosť svojej cti aj v očiach toho, koho prehováraniu a prosbám podľahla, pretože ten si myslí, že ju môžu dostať aj iní muži. (M.de Cervantes)A tak smútok kráča za rozkošou hneď tesne v jej pätách: Kto sa rýchlo, v chvate žení, má potom čas v pokoji banovať. (W.Congreve)Kto vo svojom živote poznal hoci sto žien, možno vôbec nepozná lásku. (Čapek)Sex bez lásky - to je len veselá lož. (L.Ferlinghetti)Pornografia je nudná, pretože klebetí o tajomstve. (E.Flaiano)Ani pre lásku medzi pohlaviami nie je telesnosť, sexuálnosť niečím primárnym, nie je žiadnym samoúčelom, ale prostriedkom vyjadrenia. Láska tiež bez toho môže principiálne existovať. Kde je to možné, bude to chcieť a vyhľadávať, kde by však bolo nevyhnutné vzdať sa toho, nebude musieť na tom ochladnúť a zomrieť. (V.E.Frankl)Skutočná láska osebe a pre seba nepotrebuje telesno ani k svojmu prebudeniu, ani k svojmu naplneniu, ale používa telesno vzhľadom k obidvom aspektom. (V.E.Frankl)Ak chápeme partnerovu telesnosť ako jeho najvrchnejšiu vrstvu, potom je možné povedať, že človek, ktorý je nastavený na partnera eroticky, preniká akosi hlbšie než ten, ktorý je nastavený iba sexuálne, eroticky nastavený človek preniká do najbližšej hlbšej vrstvy, dostáva sa k duševnej štruktúre iného človeka. (V.E.Frankl)Telesnými vlastnosťami partnera sme sexuálne vzrušení, do jeho duševných vlastností sme však “zamilovaní”. (V.E.Frankl)Láska je potiaľ najvyššie možná forma erotična, že predstavuje najhlbšie možné preniknutie do osobnostnej štruktúry partnera, totiž vstúpenie do vzťahu k nemu ako k niečomu duchovnému. (V.E.Frankl)To, že vôbec existuje zvrat: túto ženu som “mal”, dovoľuje nahliadnuť až na dno tejto formy erotiky. Čo človek “má”, môže vymeniť, čo vlastní, môže zameniť, “kúpiť” si inú. (V.E.Frankl)Priemerná žena chce byť neosobná a predstavovať nejaký typ, ktorý je práve v móde a má na trhu erotických náruživostí vysoký kurz. (V.E.Frankl)Samotné uspokojenie sexuálneho pudu poskytuje slasť, erotika zamilovaného poskytuje radosť, láska poskytuje šťastie. (V.E.Frankl)Na ľudskej úrovni sa partner nestáva objektom, ale zostáva subjektom, a predovšetkým nemôže byť na ľudskej úrovni používaný, poprípade zneužívaný ako len prostriedok k cieľu - k účelu uspokojenia pudu práve tak málo, ako k účelu získania slasti. (V.E.Frankl)Ukazuje sa teda, že ako potreba pornografie, tak tiež potreba prostitúcie a už aj potreba promiskuity musia byť diagnostikované ako psychosexuálne retardácie. (V.E.Frankl)Bolo povedané, že by ľudská sexualita bola odľudštená, keby sa zneužívala ako púhy prostriedok k účelu získania slasti. O nič menšie zneužívanie je však v tom, keď sa považuje za púhy prostriedok k účelu rozmnožovania - namiesto aby zostala čím je: výrazom lásky. (V.E.Frankl)Hlavné nebezpečenstvo prostitúcie spočíva v tom, že mladý muž je priamo drezúrovaný k tomu postoju k sexualite, ktorému chce rozumná sexuálna pedagogika práve zabrániť. Je to postoj k sexualite len ako k prostriedku za účelom získania slasti. (V.E.Frankl)Pre milujúceho je sexuálny akt telesným výrazom duševno - duchovnej spolupatričnosti. (V.E.Frankl)Ľudská sexualita je viac než samotná sexualita a to v tom stupni, v ktorom je nositeľom transexuaálnych, personálnych vzťahov. (V.E.Frankl)Normálny človek sa chce oddať milovanému Ty - zatiaľ čo sexuálny neurotik sa usiluje o orgazmus, intenduje ho ako taký a už tým u neho vzniká porucha potencie. (V.E.Frankl)Onania nie je asi ani choroba, ani príčina choroby, skôr vždy len narušeného vývoja, poprípade chybného pomeru k milostnému životu; hypochondrické idey o jej chorobných následkoch sú teda neodôvodnené. Ale “stav po opici”, ktorý obvykle nasleduje po onanistickom akte, má na druhej strane a nezávisle na týchto hypochondrických ideách základ v tom pocite viny, ktorý prepadá človeka, kedykoľvek uteká zo zážitku intencionálneho do situačného. (V.E.Frankl)Sexuálna túžba je často iba obrana proti hlbšej regresii; tým, že si potvrdí svoju samčiu sexualitu, bráni sa muž proti túžbe vrátiť sa k matkiným prsiam, alebo späť do jej lona. (S.Freud)Častý skutočný dôvod muža je jeho márnivosť a narcizmus. Keď si zaumieni, že toto dievča získa, aby si tak dokázal svoju príťažlivosť a cenu, nebude si obvykle svojho skutočného motívu vedomý. (E.Fromm)To, čo si väčšina ľudí nášho kultúrneho okruhu predstavuje pod pojmom byť hodný milovania, je v podstate niečo medzi popularitou a sex-appealom. (E.Fromm)Vyhľadávanie pohlavného orgazmu sa stáva zúfalým úsilím o útek od úzkosti, ktorú vyvoláva odlúčenosť, pretože pohlavný akt bez lásky nikdy nepreklenie medzeru medzi dvoma ľuďmi, iba ak na okamih. (E.Fromm)Výrok osvietenskej filozofie l’ âme n’a pas de sexe (duša nemá pohlavie) sa stal všeobecnou praxou. Polarita pohlavia mizne a s ňou i erotická láska, ktorá je na nej založená. Muži a ženy sa stávajú rovnakými, nie rovnými ako opačné póly. (E.Fromm)Polarita medzi mužským a základným princípom je tiež základom tvorivej činnosti v styku medzi ľuďmi. Biologicky je to jasné z toho, že spojenie spermie a vajíčka je základom pre zrodenie dieťaťa. Ale v čisto psychologickej oblasti to nie je iné; v láske medzi mužom a ženou sa každý z nich rodí znovu. U homosexuálnej úchylky sa toto polarizované spojenie neuskutočňuje, a preto homosexuál trpí bolesťou nikdy nevyriešenej odlúčenosti; nie je však v tomto smere o nič menej úspešný, než priemerný heterosexuál, ktorý nevie milovať. (E.Fromm)Freud v súlade so svojím fyziologickým materializmom vidí v pohlavnom pude výsledok chemicky vyvolaného napätia v tele, ktoré je bolestivé a hľadá uvoľnenie. Cieľom pohlavnej túžby je odstrániť toto napätie; pohlavné ukojenie znamená toto odstránenie dosiahnuť. Tento názor má určitú platnosť v tom rozsahu, že pohlavná túžba pôsobí rovnakým spôsobom ako hlad a smäd, kedy je organizmus podvyživený. Pohlavné túžba v tejto koncepcii je ako svrbenie, pohlavné ukojenie znamená zbaviť sa tohto svrbenia. Vskutku podľa tejto koncepcie pohlavnosti by onánia znamenala ideálne pohlavné ukojenie. Čo však Freud napodiv ignoruje, je psychobiologická stránka sexuality, polarita mužského a ženského a túžba premostiť túto polaritu spojením. (E.Fromm)Pohlavná túžba môže byť stimulovaná úzkosťou zo samoty, prianím dobývať či byť dobývaný, márnivosťou, prianím ublížiť a dokonca zničiť - a to v rovnakej miere, ako môže byť stimulovaná láskou. (E.Fromm)Pretože v mysliach väčšiny ľudí pohlavná túžba je spätá s pojmom lásky, ľahko prichádzajú k mylnému názoru, že sa milujú, keď po sebe túžia fyzicky. Láska môže vyvolať prianie po pohlavnom spojení, ale v tomto prípade je telesný vzťah zbavený lačnosti, prianie dobývač či byť dobývaný a splýva s nežnosťou. (E.Fromm)Pohlavná príťažlivosť vyvoláva na okamih ilúziu spojenia, ale bez lásky vedie takéto “spojenie” k tomu, že si dvaja cudzí ľudia zostanú rovnako vzdialení, ako boli predtým - niekedy sa medzi sebou hanbia, alebo sa dokonca nenávidia, pretože keď ilúzia prejde, cítia svoje odcudzenie ešte výraznejšie než predtým. (E.Fromm)Po I.sv.vojne sa veľa sústreďovalo na zvládnutie pohlavnej techniky. Myslelo sa, že láska je dieťaťom pohlavnej radosti, a že keď sa dvaja ľudia naučia, ako sa navzájom pohlavne uspokojiť, budú sa milovať. Bolo v súlade s všeobecnou ilúziou tej doby, že používanie dobrej techniky vyrieši nielen problémy priemyslovej výroby, ale i všetky ľudské problémy. (E.Fromm)Ak sa môže človek so sexuálnymi zábranami zbaviť strachu či nenávisti a stať sa tak schopným milovať, potom jeho či jej sexuálny problém je vyriešený. Ak nie je toho schopný, žiadna znalosť správnej pohlavnej techniky mu nepomôže. (E.Fromm)Aby sa dokázalo, že kapitalizmus odpovedá prirodzeným ľudským potrebám, bolo potrebné dokázať, že človek je svojou povahou súťaživý a plný vzájomného nepriateľstva. Zatiaľ čo ekonómovia to “dokazovali” neukojiteľnou túžbou po ekonomickom zisku a darvinisti biologickým zákonom o prežití najschopnejšieho, Freud dospel k rovnakému výsledku na základe predpokladu, že muž je hnaný bezhraničnou túžbou po sexuálnom dobývaní všetkých žien a len tlak spoločnosti mu bráni, aby jednal podľa tejto túžby. (E.Fromm)Zrejmé klinické fakty však dokazujú, že muži - a rovnako tak ženy -, ktorí venujú svoj život neobmedzenému sexuálnemu ukojeniu, nedosahujú šťastie a veľmi často trpia ťažkými neurotickými konfliktmi a symptónmi. Úplné ukojenie všetkých pudových potrieb nielen nezaručuje šťastie, ale nezaručuje ani duševné zdravie. (E.Fromm)Radosť zo sexu prežívame len vtedy, ak je telesná intimita súčasne intimitou lásky. (E.Fromm)Manželská láska sa osobitne prejavuje a rozvíja úkonmi, ktoré sú vlastné manželstvu. (GS 49)Spoločnosť nevie hovoriť o láske ani o tom, čo je to neha. Keď hovorí o láske, tak len za účelom rady, ako zabrániť nákaze AIDS. Uprostred všetkých týchto slov o ochrane a antikoncepcii sa mladý človek cíti ako votrelec. Bol očakávaný, alebo je tu len hlúpym nedopatrením? To sú myšlienky, ktoré vedú k zhnuseniu životom, ktorý dospievajúceho zraňuje. Mladí sú vedení len k povrchnosti života - v našej spoločnosti platí len to, čo vynáša - všetko sa tu počíta a na všetko sa berú merítka úspechu, dravosti a slávy a pritom sa nenápadne rysuje pred očami prízrak smrti. Cesta do vnútra, právo na jedno odpoludnie plné slnka, snenie, zamýšľanie vedúce k pokoju, to nie je v našich spoločnostiach založených na hmotných základoch a záujmoch uznávané. Myslí sa tak veľa na zisk, že sa vytratilo všetko, čo nie je pre zisk podstatné, v nádeji, že človek dosiahne šťastie v blahobyte rýchlejšie. Preto tie rozpadnuté rodiny, odlúčení manželia, deti ako rukojemníci v hádkach dospelých. Všetky tieto veci svedčia o rozsahu pohromy spoločnosti. (G.Gilbert) chudoba- Ak je od doby, kedy ste sa stretli, tým najdôležitejším u tvojho partnera (-rky) telesná príťažlivosť - tak nechoď k oltáru. (G.Gilbert)Bozk je hlad po nesmrteľnosti. (R.Goméz)Naopak, zmyselnosť, ktorá je schopná nechať sa povzniesť, nachádza vlastné zdokonalenie v manželskej láske. (Günthör IIIa 155)Úplné darovanie sa zodpovedá iba poriadku, ktorý Boh určil platným manželstvom a len v ňom sa môže čestne a úprimne uskutočniť ako vzájomné a plné ľudské darovanie sa. (Günthör IIIa 172)Ich telesné spojenie i v dobe, kedy nemôže a nemá bezprostredne slúžiť k vzbudeniu nového života, dostáva v súvislosti s ich manželským povolaním zvláštnej dôstojnosti. (Häring) manželstvo-Láska, aká existuje v spoločnosti, nie je nič iného ako výmena dvoch fantázií a dotyk dvoch pokožiek. (S.Chamfort)Vyspať sa s ňou - to áno, len nijaké dôvernosti. (K.Kraus)Láska sa začína prirovnaniami z botaniky a končí sa prirovnaniami zo zoológie. (E.Labiche)Inak vonia seno koňom, inak zamilovaným. (S.J.Lec)Otec: - Dcérka, Šalamún vraví: ak ťa budú pokúšať zlí chlapci, nepočúvaj ich! Dcérka: - A čo mám robiť; ak ma budú pokúšať dobrí chlapci? (Ch.Lichtenberg) Bozk je hymnom lásky. (J.S.Machar)Ľudia uzatvorení v ústave neprastávajú byť pohlavne cítiacimi bytosťami. Sexualita si niekedy hľadá a nachádza priechod v homosexuálnych vzťahoch. U dospelých táto ústavná homosexualita po prepustení z ústavu mizne, mladiství však môžu byť poškodení trvale. Psychologický výskum presvedčivo ukázal, že pre rozvinutie primerane mužskej, resp. Ženskej role sú kľúčové dve skúsenosti: skúsenosť rodičovskej starostlivosti a skúsenosť flirtovania a experimentovania v pubertálnom období. (O.Matoušek)Desať bozkov sa zabudne skôr ako jeden. (J.Paul)Súlož smá o sebe nie je prejavom lásky. Aj napriek tomu zážitok sexuálneho styku, zvlášť orgazmu (a to i pri masturbácii) je spojený s väčším či menším stupňom zrútenia hraníc ega a doprevádzaný extázou. Práve toto zrútenie hraníc ega je príčinou toho, že nikedy v okamihu vyvrcholenia vykrikujeme “Milujem ťa!” alebo “Si božská!” na prostitútku, ku ktorej napríklad za malý okamih, keď hranice ega skočia naspäť na svoje miesto, nebudeme cítiť ani štipku sympatií a nehy, nie to ešte záväzku. (M.S.Peck)Či môže človek oheň vo svojom lone prenášať, a nespáliť si odev?! Alebo môže človek chodiť po žeravej pahrebe, a nohy si nepopáliť?! Nuž tak (povodí sa) tomu, kto vchádza k žene svojho blížneho: nebude bez trestu, nech by sa jej dotkol ktokoľvek. (Prís 6,27-29)Najprv miluje žena milenca, potom už len milovanie. (F.Rochefoucauld)Sex bol oddávna veľmi súkromnou, tajomstvom zahalenou činnosťou. V tom spočíva jeho veľká sila spájajúca ľudí mocným putom. Tým, že zbavujeme sex tajomstva, možno ho okrádame o jeho silu spájajúcu mužov a ženy. (T.Szasz)Preháňanie v sexe vedie k chladným vzťahom. Človek začne hľadať vzrušenie a zabudne hľadať lásku. (XY)

Jozef Červeň

Jozef Červeň

Bloger 
  • Počet článkov:  1 485
  •  | 
  • Páči sa:  29x

Mám rád život s Bohom a 7777 ľudí. S obľubou lietam v dobrej letke, no nerád lietam v kŕdli. Som katolícky kňaz, pochádzam z dediny Klin na Orave. Nemocničný kaplán v nemocnici v Poprade............................................ Zoznam autorových rubrík:  BIRMOVANCIŠTIPENDISTI7777 MYŠLIENOK PRE NÁROČNÝCHAké mám povolanie?Akú mám povahu?Cesta vieryDuchovné témyFejtónyFotografie prírodyFotografie RómovHistória mojej rodnej obceKniha o RómochLunikovoMladí vo firmeNáčrt histórie slov. SaleziánoNezaradenéPastorácia RómovPoéziaPokec s BohomRómoviaSociálna prácaSociálna náuka Katolíckej cirkSpoločnosťSúkromnéVedeli sa obetovaťVzťah je cesta cez púšťZábava

Prémioví blogeri

INEKO

INEKO

117 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

139 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu