
Navyše sa zodpovední tvária, že riešiu otázku primeraného bývania, zamestnávania, vzdelávania a výchovy k zodpovednosti. V skutočnosti iba v Rómoch umocňujú nezdravý pocit, že oni sú chudáci, ktorí nemusia robiť nič, pretože štát sa o nich postará. Ak by naozaj spoločnosti záležalo na tom, aby sa s rómskou problematikou niečo robilo, tak by sa táto suma využila na podanie pomocnej ruky tým Rómom, ktorí sa naozaj usilujú zodpovedne pristupovať k plateniu poplatkov za bývanie, ktorí sa usilujú žiť z práce svojich rúk, a ktorým naozaj záleží na tom, aby ich deti dosiahli primerané vzdelanie.Ak tu už prídu takéto veľké peniaze, bolo by potrebné využiť ich čo najefektívnejšie. Ak sa už za tieto peniaze má niečo postaviť, nech sú to útulky pre bezdomovcov, alebo nájomné byty pre mladé rodiny. Nech sa však nestavajú len pre rómskychh bezdomocov, nech štát vyhradí prostriedky aj pre ostatných sociálne odkázaných, ktorí majú tú smolu, že nie sú Rómovia. K tomu, aby sa takéto útulky mohli stavať, je v prvom rade potrebné jasne rozdeliť sociálnu dávku na časť určenú ako príspevok na živobytie a príspevok na ubytovanie, a nech príspevok na ubytovanie jednoznačne končí v rukách nájomcov týchto bytov.Nech sa peniaze na vzdelávanie dospelých Rómov poskytujú iba ich zamestnávateľom, ktorí svojim zamestnancom zvyšujú kvalifikáciu. Osobne poznám Rómov, ktorí majú cez náš "vynikajúci a vysokovýkonný" Úrad práce absolvovaných niekoľko kurzov od kurzu šitia, pletenia košíkov, fínskeho rybolovu, maľovania veľkonočných vajíčok, práce na PC, pomaly až po kurz jadrového fyzika, bez ohľadu na to, kde sa tento človek môže uplatniť. Ak niekto chce čerpať peniaze na vzdelávanie Rómov, nech niekoľkých zamestná vo svojej firme, a nech investuje do tých najšikovnejších. Vzdelávanie, ktoré nikam nesmeruje, skončí tam, kde smeruje - nikde.Myslím si, že nikto nepochybuje o tom, že najviac je potrebné investovať do vzdelávania Rómov. To však neznamená, že kažému rómskemu žiakovi bez ohľadu na to, či chodí do školy, alebo nie, vyplatíme "jeho" 13 tisícoviek, a jemu zrazu svitne ako je fajn študovať. Ak sa už má investovať do vzdelávania, v prvom rade je potrebné rozšíriť školy tam, kde sa musia učiť na dve, alebo aj na tri smeny. Okrem toho je nevyhnutné výrazne zlepšiť trestanie záškoláctva tak, aby sa neoplatilo chodiť poza školu, alebo na výlety do Anglicka. Malo by byť jasne zadefinované, že detské prídavky sú zložené z výživného a školného, a plné školné dostane iba rodič toho žiaka, ktorý nie je záškolák, a ktorý sa v škole správa ako človek. A ak už do niečoho zainvestovať, tak do zmysluplných motivačných štipendií pre naozaj usilovných žiakov a do predškolskej prípravy detí v materských škôlkach.Teraz si určite mnohí vzdychnú: "Tak si si, chlapče, povedal, ale realita je celkom iná." Nerobím si ilúzie o tom, že by naša vláda a "zodpovední" skutočne chceli riešiť rómsku problematiku. Viem, že im v prvom rade ide o rozdelenie štedrého balíčka z EÚ tak, aby získali čo najviac vďačných voličov, a aby mohli v Bruseli na oficiálnych konferenciách predstierať, že u nás sa toho robí táááák veľa. Momentálna situácia na Slovensku je taká, že najviac diskriminovaní sú práve tí najzodpovednejší Rómovia a mladé nerómske rodiny, o ktorých sa vláda nezaujíma, pretože nemajú ani politický vplyv, ani tú "správnu" etnicitu. Na to, aby sa veci začali riešiť, je potrebné prestať diskriminovať toho najutláčanejšieho u nás. Najmenej práv na Slovensku má zdravý sedliacky rozum...