
Materiál je rozdelený na 2 časti:1.prvá časť – zameraná na riešenie základných problémov súvisiacich s bývaním na Luníku IX2.druhá časť – prehľad lokalít vhodných na možnú výstavbu nízkoštandardných bytov.ČASŤ PRVÁ: riešenie základných problémov súvisiacich s bývaním na Luníku IXPri definovaní základných problémov na sídlisku LIX vychádzame z MZ schválenej „Koncepcie riešenia problémov bývania v lokalitách s vysokou koncentráciou osôb ohrozených sociálnym vylúčením“ (ďalej iba „Koncepcia“), t.j.:-zlý technický stav bytových domov-vysoký stav nedoplatkov evidovaných na BPMK-vysoký stupeň migrácie obyvateľov na sídlisku-preťaženosť sídliska (pôvodne plánované pre 2500 občanov, v súčasnosti evidovaných cca 8000 občanov).Všetky tieto problémy sú vzájomne prepojené a navzájom sa ovplyvňujú: zlý technický stav bytov a bytových domov je spôsobený nedostatočnými finančnými zdrojmi na jeho údržbu → zdroje potrebné na údržbu sa netvoria z dôvodu dlhodobého nárastu neplatičstva (jeho vznik datujeme do obdobia cca 6 - 8 rokov dozadu) → neplatičstvo je dôsledkom postupnej straty zamestnania občanov v týchto bytoch a ich odkázanosť na dávky v hmotnej núdzi → taktiež je dôsledkom nárastu počtu obyvateľov bytov (rodiny si zakladá už druhá generácia občanov, ktorí napr. na Luník prišli ešte ako deti) → to spôsobuje problém pri identifikácii konkrétneho nájomníka, resp. osoby, ktorá by mala za služby spojené s bývaním platiť → v dôsledku nárastu počtu občanov dochádza k čiernemu obchodovaniu s bytmi a pod. V súlade s Koncepciou bolo vykonané a realizuje sa:-sociálne šetrenia vo všetkých bytoch s cieľom identifikovať nájomníkov (máj – júl 2006)-vyhotoviť NZ na obdobie 6 mesiacov (jún – december 2006), v súčasnosti je vyhotovených 494 NZ-uzatvoriť splátkový kalendár ako ďalší predpoklad pre získanie príspevku na bývanie z ÚPSVaR (štátneho) a príspevku mesta na bývanie (mestského), pričom výška splátky dlhu závisí od výšky evidovaného nedoplatku-„plošné“ zavedenie systému osobitného príjemcu na dávky v hmotnej núdzi pre všetkých občanov, poberajúcich DHN. K 31.8.2006 bolo do systému zaradených 333 občanov z celkového počtu 576 poberateľov DHN (informácia z ÚPSVaR z mesiaca máj 2006). Mesačná výška úhrady nájomného v súčasnosti predstavuje iba za LIX 620 tis. Sk, pričom mnohí poberatelia DHN ešte nemali priznaný príspevok na bývanie (16. októbra sa uskutoční jednanie s vedúcou ÚPSVaR Popradská 74 za účelom priznania príspevku na bývanie pre občanov, ktorým bola podaná žiadosť a zároveň ustanovenie osobitného príjemcu na ďalších občanov). Po jeho priznaní odhadujeme výšku úhrady nájomného pre BPMK mesačne vo výške 1 000 tis. Sk. K 30.9.2006 predstavuje celková čiastka, ktorá bola v rámci výkonu IOP zaslaná BPMK, sumu 3 280 tis. Sk (ide o čiastku bez splátky dlhu). -Vyplnenie žiadostí o štátny príspevok na bývanie, doručenie žiadostí na ÚPSVaR (príspevok na bývanie poberá zatiaľ 192 občanov)-Organizovanie príležitostných prác, k 09.10.2006 bolo do príležitostných prác zaradených 138 občanov-Rozdelenie celého sídliska na ul. a vchody, ktoré boli následne pridelené komunitným soc. pracovníkom a ich asistentom s cieľom zvýšiť zodpovednosť prac. za komunitnú soc. prácu v pridelenej lokality -Zverejnenie oznamu o povinnosti uhrádzať náklady spojené s bývaním všetkými obyvateľmi bývajúcich na LIX-Príprava zriadenia Komunitného centra na Luníku IXPotreba kategorizácie bývania je jedným z ďalších logických a nevyhnutných krokov, ktoré je potrebné na LIX realizovať, ak chceme zvýšiť zodpovednosť obyvateľov za stav bývania a motivovať ich k uhrádzaniu mesačných zálohových predpisov, údržbe bytov a pod. Vychádzame pritom zo skúsenosti s výkonom osobitného príjemcu na DHN a zároveň s realizáciou projektu komunitná sociálna práca: ak je občan zaradený do systému IOP (inštitút osobitného príjemcu) napr. už od roku 2004, pravidelne uhrádza náklady spojené s bývaním, spláca vzniknutý dlh, o byt, v ktorom býva, sa riadne stará, udržiava v ňom čistotu, byt je vymaľovaný a pod., „musí“ mať isté výhody oproti občanovi, ktorý neplatí vôbec, byt, v ktorom býva, je zanedbaný, zdemolovaný atď. Zaviesť „kategorizáciu bývania“ je potrebné taktiež z dôvodu motivácie občanov – „oplatí sa mi platiť, lebo mám šancu bývať lepšie“.Budem veľmi rád, ak sa k tomuto článku rozvinie diskusia, ktorá bude k veci. Diskusia, ktorej cieľom bude navrhované opatrenia ešte vylepšiť. Touto cestou by som sa chcel poďakovať týmto ľuďom: Mgr. Revajová Bujňáková, JUDr. Fedorková, Ing. arch. Martin Jerguš, Ing. arch. Ľuba Vlčková. Oni tento návrh nielen pripravili, ale už aj začali s jeho realizáciou. Držím im v tom palce, a sľubujem, že im v tom budem pomáhať nakoľko to bude možné.