Milosrdenstvo

Nie je jednoduché pochopiť, čo znamená tento pojem. Možno najlepšie ho pochopíme vtedy, keď si uvedomíme, že jeho protikladom je závisť. Milosrdný je ten, kto sa zľutuje nad biedou druhého, ale aj ten, ktorý je dobroprajný, kto druhému fandí a drží mu palce tak, ako nám fandí a drží palce náš Boh. Od neho sa vždy môžeme priučiť dobroprajnosti.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (14)
Obrázok blogu

Knihy Starého zákona používajú na vyjadrenie pojmu milosrdenstva najmä dva výrazy, medzi ktorými je jemný sémantický rozdiel. Je to predovšetkým slovo "hesed", ktoré znamená vnútorný cit dobroty. Keď medzi dvoma ľuďmi vznikne táto dobrota, sú si navzájom nielen dobroprajní, ale súčasne aj navzájom verní na základe určitého vnútorného záväzku, teda na základe vernosti voči sebe samým. Ak "hesed" znamená "milosť" alebo "lásku", to je výsledok práve tejto vernosti. (etymológia)Keď Izrael zmluvu porušil a jej podmienky neplnil, Boh už nebol ňou viazaný na právnickom podklade. A práve vtedy "hesed", keď už nemá právnu záväznosť, sa prejavuje podľa svojho hlbšieho zmyslu, vo svojom pôvodnom význame, totiž ako darujúca láska, ako láska, ktorá je silnejšia než zrada, ako milosť, ktorá je mocnejšia než hriech. (etymológia)Druhé slovo, ktoré sa v reči Starého zákona používa na vyjadrenie milosrdenstva, je "rahamim". Trocha sa odlišuje od významu slova "hesed". Lebo kým "hesed" znamená vernosť voči sebe samému a záväznosť zodpovedať svojej láske - sú to v určitom zmysle mužské vlastnosti -, "rahamim" už svojím spôsobom označuje materinskú lásku - "rehem" je vlastne materské lono. Z hlbokého a pôvodného zväzku a spojenia matky s dieťaťom vzniká voči nemu zvláštny vzťah, totiž jedinečná láska. Túto lásku možno nazvať v každom ohľade nezištnou a nijako nezaslúženou; zakladá sa akosi na vnútornej nutnosti, je požiadavkou srdca. Je teda akoby "ženským" variantom mužskej vernosti voči sebe, ktorá sa označuje slovom "hesed". Na tomto psychologickom základe nadobúda "rahamim" rozličné prejavy, ako sú: dobrota, nežnosť, trpezlivosť, zhovievavosť, t.j. ochotná vôľa odpustiť. (etymológia)Slovo "hánan" vyjadruje širší pojem: znamená uistenie o milosti, v čom je zahrnutá takrečeno stála ochota k veľkodušnosti, dobroprajnosti a zhovievavosti. (etymológia)Okrem týchto základných sémantických prvkov je pojem milosrdenstva v Starom zákone obsiahnutý aj v slove "hámal", ktoré pôvodne znamená "ušetriť - porazeného nepriateľa" -, ale aj "prejaviť milosrdenstvo a súcit", takže vyjadruje prijatie na milosť a odpustenie viny. Podobne aj slovo "hús" znamená milosrdenstvo a súcit, avšak predovšetkým v zmysle citovom. Tieto slová sa však v textoch posvätnej Biblie zriedkavejšie používajú na vyjadrenie milosrdenstva. Pritom si zasluhuje pozornosť už spomenuté slovo "°emet", ktoré znamená predovšetkým "pevnosť, istotu" - v gréckom preklade Septuaginty však "pravdu" -, okrem toho znamená "vernosť", takže vykazuje zhodu s vlastným sémantickým významom slova "hesed". (etymológia)Je účasť s cudzou biedou v srdci, ktorou sme poháňaní k prispeniu. (sv.TA I q.21 a.2)Boh je pohnutý smútkom z biedy druhého, akoby to bola jeho vlastná bieda, pričiňuje sa k zahnaniu biedy druhého, ako biedy vlastnej - a to je účinok milosrdenstva. (sv.TA I q.21 a.3)Milosrdenstvo je smútok nad zlom, ktoré sa prihodilo druhému a ktoré považujeme za vlastné zlo. (sv.TA I q.21 a.3)Boh sa vždy zmilúva, pretože trestá menej a odmeňuje naopak zasa viac. (sv.TA I q.21 a.4)Milosrdenstvo je sústrasť v našom srdci nad cudzou biedou, ktorou, samozrejme ak môžeme, sme tlačení pomôcť. (sv.TA II/II q.30 a.1)Medzi všetkými čnosťami k blížnemu je najmocnejšie milosrdenstvo a jeho úkon je tiež najmocnejší. (sv.TA II/II q.30 a.3)Telesné - nakŕmiť hladného, napojiť smädného, odieť nahého, vziať hosťa, navštevovať nemocného, vykúpiť zajatého a pochovať mŕtveho. Duchovné - učiť nevedomého, radiť pochybujúcemu, tešiť smutného, napomínať hrešiaceho, odpúšťať urážajúcemu, znášať nepohodlné a obtiažne, modliť sa za všetkých. (sv.TA II/II q.32 a.2)Môžeme byť krutí, keď odpúšťame, a milosrdní, keď trestáme. (sv.Augustín)Priateľské rozpoloženie mysle, ktoré nás vedie k tomu, aby sme odpustili druhým hriechy a neresti, ktorými sme obdarení my sami. (A.Bierce)Kto miluje, hľadá nakoniec Boha, teda niekoho, kto by ho tak naplnil, že by už nad neho nebolo nič: večnosť, nekonečnosť. Takéto naplnenie sľubuje človek jeden druhému. Ktorý človek sa však môže zaručiť niečím takým? Prvá čnosť lásky sa nazýva milosrdenstvo. Ta druhému odpúšťa, že nemôže byť mojím Bohom. (R.Bleistein)Žiadna z tvojich čností nie je hodnejšia obdivu a vďačnejšia, než milosrdenstvo. (Cicero)Brána k Božiemu milosrdenstvu je otvorená a tým, čo hľadajú a chápu pravdu, môžu k Bohu ľahko pristúpiť. (sv.Cyprián)Vlastný a skutočný význam milosrdenstva nespočíva iba v tom, že nejaké - čo aj najbystrejšie a veľmi súcitné - oči zbadajú dajaké mravné, fyzické alebo telesné zlo; lebo opravdivá a vlastná povaha milosrdenstva sa prejavuje tým, že si váži, udržuje a vyslobodzuje dobro zo všetkých foriem zla, ktoré sa vyskytujú vo svete a v človekovi. (DiM 6, J.P.II.)Tak sa zdá, že ten, ktorý “chodil, dobre robil a uzdravoval”, teraz opačne sám by v najväčšej miere mal vzbudiť a dostať milosrdenstvo, keď je zajatý, potupovaný, odsúdený, bičovaný... Vtedy si zaiste v najväčšej miere zasluhoval milosrdenstvo od ľudí, ktorým dobre robil, avšak ho nedostal. (DiM 7, J.P.II.)Cirkev má právo a povinnosť dovolávať sa Božieho milosrdenstva, vzývať ho vo všetkých prípadoch fyzického a mravného zla a vo všetkých hrozbách, ktoré zatemňujú celú budúcnosť dnešného ľudstva. (DiM 13, J.P.II.)Tak sa vidí, že Cirkev najmä vtedy vyznáva a uctieva Božie milosrdenstvo, keď sa utieka k Srdcu Ježišovmu. (DiM 13, J.P.II.)Ľudskosť je pramienkom svetla plynúcim z konečnosti do nekonečna. (Ch.Džabrán)Nikto nemôže ujsť pred Kristovým milosrdenstvom. (G.von Le Fort)Nedôverovať v jeho milosrdenstvo a jeho moc v nebezpečenstvách, do ktorých môžeme upadnúť v jeho službe, je neporovnateľne väčšie nebezpečenstvo ako zlo, ktoré môžu proti nám rozpútať všetci nepriatelia Boží. (sv.František Xaverský)Boh dopustí, aby sme niekedy upadli do nedokonalostí, lebo veľmi rád odpúšťa. (Green)Nijakou vlastnosťou sa nepripodobníme Bohu tak, ako milosrdenstvom. (sv.Gregor Nysénsky)Najmenšia bolesť v malíčku nám robí viac starostí a nepríjemností ako zničenie miliónov našich blížnych. (W.Hazlitt)Nejaká kultúra môže byť nazvaná vysokou, i keď nedá vzniknúť technike alebo sochárstvu, nemožno ju však nazvať vysokou, ak jej chýba milosrdenstvo. (J.Huizinga) kultúra-Milosrdenstvo neznamená nebyť krutý, alebo nepomstiť sa, znamená to niečo zrejmého a úplne konkrétneho ako slnko, ktoré je buď vidno, alebo nevidno. (Chesterton)Lepšie je zodpovedať sa pred Božím súdom z prílišného milosrdenstva, než z prílišnej krutosti. (sv.Ján Chryzostom) spravodlivosť- kňaz-Keď konáme, musíme sa prispôsobiť pravidlám a keď posudzujeme, musíme mať ohľad na výnimky. (J.Joubert)Pre človeka, ktorý nevie odpúšťať je život väčší trest ako smrť. (majster Kung-fu)Väčšia ako hriechy je dobrota, ktorá nemá hraníc. (sv.Odon)Tajomstvo nekonečného Božieho milosrdenstva voči nám je schopné preniknúť až ku skrytým koreňom našej neprávosti, aby vzbudilo túžbu po obrátení, aby ju vykúpilo a uvoľnilo jej cestu k zmiereniu. (RP 20, J.P.II.)Opovrhutiahodné veci nie sú vždy také veci, s ktorými treba zachádzať opovržlivo. (kard.Retz)Lepší výraz by možno pre milosrdenstvo bol dobroprajnosť, alebo dobrochcejnosť. (P.Rosso)Byť milosrdným znamená dovoliť druhému, aby bol v niečom predo mnou, aby som sa tešil z toho, že je v niečom lepší. (P.Rosso)Keď sa budeme mať všetci rovnako dobre, budeme sa mať všetci rovnako zle. Doprajme iným, aby sa mali lepšie a aj oni nám to doprajú. (P.Rosso)Môže zahynúť dieťa, ktoré nesú ruky všemohúceho Otca? (sv.Fr.Saleský)Ujať sa velenia dokáže vo vojne každý. Skúšobným kameňom vodcovských schopností je však vedieť, kedy preukázať milosrdenstvo. (D.Seaman)Keby každý dostal, čo si zaslúži, kto by si bol istý pred výpraskom? (Shakespeare)Najbožskejším víťazstvom je odpustenie. (F.Schiller)Časté odpúšťanie urobí z hlupáka darebáka. (P.Syrus)Odpusť nepriateľovi, získaš priateľov. (P.Syrus)Nehádž kameň do studne, z ktorej si pil. (Talmud)Keď skutočne milujeme, tešíme sa zo šťastia milovanej osoby. (sv.Terezka)Keď dobro, ktoré je v mojom blížnom milujem takisto ako on, potom mi toto dobro patrí takisto ako jemu. Skrze toto spoločenstvo sa môžem obohatiť všetkým tým dobrom, ktoré je v nebi a na zemi, v anjeloch a svätých a vo všetkých, ktorí milujú Boha. (sv.Terezka)V nebi láska, ktorá zjednocuje všetkých vyvolených, je taká veľká, že každý sa teší zo šťastia iného tak, ako keby si ho sám zaslúžil. (sv.Terezka) nebo-Pomsta vám pomôže práve tak, ako keď uhryznete psa za to, že uhryzol vás. (F.Ward)Hocikto dokáže mať súcit so smútkom priateľa, ale iba šľachetná duša dokáže sympatizovať s úspechom priateľa. (O.Wilde)

Jozef Červeň

Jozef Červeň

Bloger 
  • Počet článkov:  1 485
  •  | 
  • Páči sa:  29x

Mám rád život s Bohom a 7777 ľudí. S obľubou lietam v dobrej letke, no nerád lietam v kŕdli. Som katolícky kňaz, pochádzam z dediny Klin na Orave. Nemocničný kaplán v nemocnici v Poprade............................................ Zoznam autorových rubrík:  BIRMOVANCIŠTIPENDISTI7777 MYŠLIENOK PRE NÁROČNÝCHAké mám povolanie?Akú mám povahu?Cesta vieryDuchovné témyFejtónyFotografie prírodyFotografie RómovHistória mojej rodnej obceKniha o RómochLunikovoMladí vo firmeNáčrt histórie slov. SaleziánoNezaradenéPastorácia RómovPoéziaPokec s BohomRómoviaSociálna prácaSociálna náuka Katolíckej cirkSpoločnosťSúkromnéVedeli sa obetovaťVzťah je cesta cez púšťZábava

Prémioví blogeri

Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

188 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Radko Mačuha

Radko Mačuha

223 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu