
Kvitujem tejto vláde, že sa podujala urobiť tento nepopulárny ale účinný krok smerom k tomu, že ak niečo chcú, musia pre to niečo urobiť. Pri poznaní ich myslenia je veľmi dôležité nastaviť motivačné prvky tak,aby ich v prvom rade tí najmenej prispôsobiví pochopili na prvý šup. Aby im bol jasné, že je v krátkom časovom horizonte lepšie chodiť do školy ako nechodiť. Motivovanie dlhodobejším horizontom zaberá len na tých, ktorí sú aj medzi nimi viac integrovanejší. Takže teraz je možné vidieť to, čo predtým bolo nemysliteľné. Ak decko ráno zamrnčalo, že sa mu nechce ísť do školy, mnohí rodičia to neriešili. Dnes matka, ktorá vie, že jej hrozí to, že "nenávratne" (To je dôležité!) príde o polovicu materského príspevku, vezme dieťa za ruku a sama ho došikuje do školy. Jedna matka sa prišla opýtať, kedy jej vrátia tú polovicu materského príspevku, ktorý jej zobrali. Chvíľu jej trvalo, kým pochopila, že nikdy.Druhá potešiteľná vec je tá, že sa zmenilo vyžadovanie prispievania na stravu deťom v školských jedálňach. Pôvodná myšlienka bola tá, že sa sociálne odkázaným znížili sociálne dávky a peniaze sa presunuli na školy, kde bolo možné deťom za symbolickú sumu kúpiť každý deň obed. Vyžadovalo sa však od rodičov, aby svojim deťom prispeli aspoň niečo. U tých najmenej integrovaných to nefungovalo, ukázala to prax mnohých škôl. Bol problém vyzbierať malé symbolické sumy, lebo boli leniví si spočítať, že obed, ktoré dieťa dostane, je skoro zadarmo. Lenže úplne zadarmo nebol a to bol problém. Pre nás ťažko pochopiteľný, ale bol. Ak niektoré opatrenie vyzerá rozumne, ale nie je účinné, treba od neho upustiť a nájsť účinnejšie, ktoré sa zdá menej logické, ako to, ktoré vyžaduje spoluúčasť, ale zaberá.Teraz to školy riešia tak, že deti zo sociálne odkázaných rodín ráno po príchode do školy dostanú stravný lístok. Je v ich záujme aby prišli ráno, lebo ten, kto príde do školy neskôr, už lístok nedostane. Na obed nepustia ani toho, kto napríklad cez niektorú prestávku utiekol. Sú triedy, kde utečie viac ako polovica detí cez okná aj napriek tomu, že učitelia na dozore striehnu ako jastraby. Teším sa z toho, že tieto opatrenia zaberajú, pretože učitelia majú konečne páky na to, aby mali žiakov v škole, majú páky na to, že ak nejaký nespratný drzák úplne odmieta spolupracovať, tak ho pošlú za dvere, kde na neho dozrú asistenti. Takému žiakovi dajú neospravedlnenú hodinu, ktorá je pre jeho rodičov hrozbou, že nenávratne prídu o polovicu materského príspevku. Dúfam, že ľudia zodpovední za sociálne opatrenia v oblasti vyplácania sociálnych dávok sa poučia a nastavia systém tak, aby sa oplatilo byť zodpovedným. Na nezodpovednosť lajdáci musia doplácať - nenávratne