
Je to buď nedostatok, alebo neexistencia metodikov, ktorí by vysvetľovali zákony. Decentralizácia nie je zlá vec, no podstatné zákony musia byť vysvetlené jasne a evidentne. Najmä tým úradníkom, ktorí skostnateli počas bývalých sociálnych snáh. Niektorí z nich si totiž ešte stále myslia, že najlepšia pozícia pre nich je pozícia "mŕtveho chrobáka", ktorý bude pochválený za každú ušetrenú korunu prechádzajúcu cez jeho ruky ku konečným adresátom. Ak taký úradník nevie, čo má robiť, nepomôže, ak sa poradí s rovnako zmýšľajúcim úradníkom z iného okresu. Niektoré základné zákony pre takýchto ľudí musia byť vysvetlené jasne.Veľmi som sa potešil, že boli zastavené financie do nekonečných rekvalifikačných kurzov, ktorí z nezamestnaných robili odborníkov na všetko bez previazanosti na zamestnávateľov. Potešil som sa aj tomu, že sa znížili sociálne dávky idúce do rodín, kde ich v mnohých pripadoch rodičia prepili a prefajčili, a peniaze idú radšej na školy. Za tieto peniaze škola môže deťom kúpiť učebné pomôcky a prispeje sa im na stravu a tí šikovnejší z nich dostanú aj štipendiá.Potešil ma krok, ktorým ministerstvo do tých škôl, kde je viac ako 50% žiakov v hmotnej núdzi, pristúpilo k tomu, že učebné pomôcky a príspevok na stravu dostávajú všetci. V takýchto lokalitách totiž tí, ktorí nie sú v hmotnej núdzi, sú iba o niekoľko korún vyššie. Naša škola na Luniku IX má okolo 1000 žiakov, z toho je v hmotnej núdzi 61%. Keďže naša riaditeľka PaedDr.Viera Šotterová je veľmi šikovná, v týchto dňoch žiaci už dostali učebné pomôcky a učitelia si pochvaľujú, že sa im lepšie učí. Učebné pomôcky dostali všetci žiaci, pretože v zákone je to jasne definované.Štipendiá však všetci šikovní žiaci nedostanú. Prečo? Lebo vraj nie sú v hmotnej núdzi. Podľa toho istého zákona pomôcky dostali, ale štipendium nie. Tunajší úradníci si vyhlášku ministerstva vysvetlili tak, že to nemôžu dostať, pretože ostatní žiaci na škole sa neučia tak, aby celkový priemer školy bol nižší ako 2,5. Teoreticky - keby všetci učitelia všetkým žiakom znížili každú známku o jeden stupeň, potom by už dobrí žiaci, aj keď nie sú v hmotnej núdzi štipendium dostali? Nie je to choré?Ako som to pochopil ja? Ministerstvo sa rozhodlo, že v sociálne slabých školách podporí všetkých žiakov, lebo väčšina je v hmotnej núdzi, ďalší sú medzi hmotnou núdzou a životným minimom a iba niekoľkí sú tesne nad životným minimom. Podľa mňa rozumné rozhodnutie nedať peniaze rodičom, ale priamo deťom tak, že idú škole. Preto všetkým pomôcky a všetkým príspevok na stravu. Ja osbne si myslím, že v takejto škole by všetci usilovnejší - tí, ktorí dosahujú priemer do 2,5, mali dostávať štipendium. Bez ohľadu na to, či sú v hmotnej núdzi, tesne pod životným minimom, alebo tesne nad. Prečo?Rodičom šikovnejších detí sme zohnali prácu. Väčšinou pracuje iba jeden z rodičov. Takto sa dostali tesne nad životné minimum a deti stratili právo - teda aspoň podľa tunajších úradníkov - na štipendium. Tí najšikovnejší s najšikovnejšími rodičmi sú potrestaní tak, že ich rovnako šikovní spolužiaci, ktorí majú lenivejších rodčov štipendim majú a oni nie. Pani Radičová, prosím vás, vydajte jasný metodický pokyn, cez svojho metodika, (ak ho nemáte, myslím, že by sa zišiel) aby sme vedeli, ako tá vyhláška bola myslená. Popremýšľajte prípadne aj so svojimi študentami a dajte nám vedieť.