
Deti tejto matky chodia do rozličných tried. Každý triedny učiteľ má za úlohu spočítať mesačne neospravedlnené hodiny všetkých žiakov, a ak počet hodín presiahne určitú hranicu, nahlási to na sociálne. Oni "potrestajú" deti tak, že ich detské prídavky nedostane matka do ruky, ale peniaze prídu na školu. Úlohou školy je za tieto peniaze kúpiť potraviny, a všetko to, čo tieto deti potrebujú. Táto matka bola nespokojná s nákupom, no viaceré si to pochvaľujú, pretože je pre nich ľahšie ísť po nákup do školy ako do obchodu. Navyše, škola sa usiluje, aby za tie peniaze kúpila čo najviac, aby boli rodičia spokojní. Čo myslíte, majú motiváciu, aby posielali svoje deti do školy? Žiadnu!Takto postavený systém v skutočnosti pridáva prácu učiteľom a zvýhodňuje tých rodičov, ktorí svojej deti neposielajú do školy. Je to choré. Nečudujem sa, že deti sa usilujú zo školy utiecť cez prestávky. Ak sa im to podarí, celkom pokojne môžu ísť domov, veď mamka nakoniec za ich záškoláctvo bude odmenená. Celkom pokojne môžu byť drzí, koľko len chcú. Znížená známka zo správania pre nich nie je žiadnym trestom. Mýlim sa, ak si myslím, že detské prídavky sú určené na to, aby rodičia mohli zo svojich detí vychovať zodpovedných občanov? Mýlim sa, ak som presvedčený o tom, že k dobrej výchove patrí absolvovanie školskej dochádzky?Keby to záležalo na mne, zariadil by som to úplne inak. Rozdelil by som detské prídavky na čiastku určenú na stravné, tú by rodičia dostávali k sociálnym dávkam a na školné, ktoré by dostávali v plnej výške iba v tom prípade, ak ich dieťa nemá neospravedlnené hodiny, a ak nemá zníženú známku zo správania. To školné by bolo napríklad 300Sk. Ak by dieťa v priebehu polroka vymeškalo 100 neospravedlnených hodín, dostávalo by celý nasledujúci polrok mesačne iba 200Sk. Ak by navyše k tomu malo dvojku zo správania, dostávalo by mesačne iba 200:2= 100Sk, ak by malo trojku, dostávalo by 200:3= 67Sk. Ušetrené peniaze by dostávala škola a mohla by ich použiť na motivačné štipendiá pre usilovné deti. Prečo by mali dostávať školné tie deti, ktoré nechodia do školy? Myslíte, že by to bol problém spočítať? Takú tabuľku v Exceli by spravili aj niektorí z našich deviatakov.Nedávno som počul, že budú vraj veľké peniaze určené na vzdelávanie Rómov. Obávam sa, že tieto peniaze skončia väčšinou na organizovanie nezmyselných vzdelávacích rekvalifikačných kurzov. Keď sme zamestnávali ľudí, niektorí sa prišli prihlásiť, mali absolvovaných takýchto kurzov niekoľko. Od kurzov natieračov skoro až po kurzy raketových inžinierov. :-)) Ja osobne považujem za veľmi nerozumné nepoužiť tieto prostriedky na financovanie asistentov učiteľa, ako aj na financovanie rozumného motivačného štipendia pre tie deti, ktoré školu berú zodpovedne. Toto by bol cukor pre zodpovedných. Ak sa zároveň k tomu nepridá bič pre nezodpovedných vo forme finančného postihu, aj budúca generácia bude plakať nad tým, že je tak málo vzdelaných detí zo sociálne znevýhodneného prostredia.PS. Už som uvažoval aj o rozbehnutí petície za zmenu nezmyselného trestania záškoláctva. Len neviem, či by som nazbieral dostatok podpisov...