
Ak niekto chce odstaviť úžerníkov, musí ísť k podstate problému, mal by sa postarať o to, aby najchudobnejší z chudobných nepotrebovali týchto "dobrodincov". Viem, že sa to niekomu bude zdať čudné, ale vo väčšine osád nikto úžerníka neudá, lebo ho vnímajú ako dobrodincu, ktorý je im ochotný požičať vždy, keď sa dostanú do biedy. Potrebujú ho na to, aby prekonali prechodnú "platobnú neschopnosť", ktorá sa vyskytne buď vtedy, ak sa v rodine stane nejaká tragédia, alebo ktorá sa dostavuje v pravidelných intervaloch pred vyplácaním sociálnych dávok. Rómovia sa v podstate ešte len nedávno živili koristníckym spôsobom života, alebo námezdnou prácou. Tento spôsob vyhovuje väčšine z nich ešte aj dnes, a mnohí dávajú prednosť nepravidelným brigádnickym prácam "načierno", pred spôsobom trvalého zamestnania.Mentalita krátkodobého pragmatizmu ich nenaučila robiť si zásoby na horšie časy. V prípade vyčerpania prírodných obnoviteľných zdrojov riešili nedostatok kočovaním na miesto, kde sa medzičasom zdroje obnovili. V prípade príležitostných prác sa presúvali podľa toho, kde práve prebiehali sezónne práce, a ak boli nútení usadiť sa na nejakom mieste, kde vypomáhali sedliackym rodinám, obvykle našli v časoch núdze z ich strany výpomoc, ktorú potom vrátili v podobe práce na poliach. Štedré sociálne dávky vyplácané v mesačných intervaloch mnohých z nich naučili spoliehať sa na to, že nie je potrebné sa veľmi usilovať, pretože pomoc je už "na ceste" a stačí len počkať. Nevýhodu ich mentality v časoch sociálnych dávok využili nečestnejší a šikovnejší spomedzi nich na vybudovanie svojej úžerníckej siete v prvom rade na svoj vlastný profit.Ak niekomu záleží na tom, aby sa úžera definitívne odstránila, mal by sa usilovať o to, aby Rómovia našli v prípade núdze pomoc niekde inde. Aby mali možnosť v priebehu celého mesiaca dostať sa samozrejme prácou svojich rúk k nejakým peniazom potrebným na preklenutie ťažšieho obdobia, aby nemuseli ísť za úžerníkom. Veľa by pomohlo, ak by sociálne dávky neboli vyplácané raz mesačne, ale raz týždenne. Veľa by pomohlo, ak by peniaze určené na sociálne dávky boli znížené o určitú časť, a túto by si mohli zarobiť formou brigádnickej práce v prospech spoločného dobra. Pomohlo by to aj tomu, že by si viac začali vážiť sami seba a hodnoty okolo nich, keďže by sa spolupodieľali na ich vytvorení. Som si vedomý toho, že to neznie tak dobre ako vyhlásenia o tom, že na úžerníkov treba ísť tvrdo, čo je zbytočné, pretože týchto "dobrodincov" zo svojej osady nikto nechce odstrániť pokiaľ kradnú zhruba toľko ako naši politici. Som si vedomý aj toho, že to bude od úradníkov z úradu práce vyžadovať zdvihnúť sa od pečiatky spoza okienka, ale najhoršie by bolo problém neriešiť.Budem sa určite opakovať, ale napíšem to, čo som pred pár dňami niektorým poslancom Národnej rady povedal priamo do očí: "Vy ste zodpovední za to, že ste vytvorili sociálne zákony, ktoré zvýhodňujú neporiadnych a darebákov na úkor čestných a pracovitých. Samotní Rómovia mi na Luniku IX vyčítali, že prečo stále od nich niečo vyžadujem, keď to nerobí ani mesto Košice, ani vláda. Ak prestaneme ako spoločnosť od nich vyžadovať, budú oni od spoločnosti vyžadovať stále viac a viac." Je pekné, že viaceré politické strany nechcú Rómom dávať do ruky peniaze, pričom si myslia, že im stačí dať do rúk potravinové platobné karty, že to niečo vyrieši. Veď väčšina z nich si k bude musieť potraviny aj tak nakupovať u úžerníkov za ceny, aké si sami určia. Ak chce niekto naozaj úžerníkov odstaviť, musí im vytvoriť konkurenciu, a jediný, kto to dokáže, sú poslanci. Ak túto konkurenciu nevytvoria, sú priamo zodpovední za to, že mohli niečo urobiť a neurobili nič...