Zachráni Európska únia naše železnice?

Tento štát má zásadný problém ohľadom investícií do železničnej infraštruktúry - je možné to zmeniť?

Zachráni Európska únia naše železnice?
Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

O tom, že "Ficove vlaky zadarmo" nie sú vôbec zadarmo a stoja nás nakoniec veľmi veľa, netreba asi dlho diskutovať. Zlý stav infraštruktúry železníc na Slovensku je dlhodobo známy. Na rozdiel od napríklad Českej republiky, ktorá sa 20 rokov snaží stav železníc systematicky zlepšovať (samozrejme aj tam sú rezervy) a využívať na to aj eurofondy, u nás je to výrazne horšie a pomalšie.

Železničná stanica Čierna nad Tisou
Železničná stanica Čierna nad Tisou (zdroj: Michal Drotován)
Železničná stanica Čierna nad Tisou
Železničná stanica Čierna nad Tisou (zdroj: Michal Drotován)
Železničná zastávka Bratislava-Vinohrady (2023)
Železničná zastávka Bratislava-Vinohrady (2023) (zdroj: Michal Drotován)

Už len samotné porovnanie aj lokálnych železničných staníc v ČR a SR nám ukazuje veľký rozdiel medzi úspešnosťou čerpania fondov EÚ. Štátna správa na Slovensku nevie dlhodobo zabezpečiť dostatok kvalitných projektových manažérov na veľké projekty - nevie ich získať, zaplatiť ani motivovať pracovať pre štát. Vidno to na diaľniciach, železniciach aj nemocniciach.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Železničná stanica Horní Lipová (ČR)
Železničná stanica Horní Lipová (ČR) (zdroj: Michal Drotován)
Železničná stanica Lipová Lázně (ČR)
Železničná stanica Lipová Lázně (ČR) (zdroj: Michal Drotován)

Problém s realizáciu (od projektovej dokumentácie cez povoľovací proces až po samotnú realizáciu) železničných koridorov na Slovensku - podobne ako v prípade TEN-T-17 ohrozuje samotné zapojenie SR do celoeurópskej železničnej siete.

Mapa hlavných trás železníc v EÚ
Mapa hlavných trás železníc v EÚ 

Môže to v budúcnosti spôsobiť, že mestá v SR vrátane Bratislavy budú na stále väčšej periférií - podobne ako v minulosti Modra nesúhlasila so železnicou a - na rozdiel od Pezinka - začala stagnovať.

V ČR je dobrým príkladom Břeclav a Mikulov. Pred zavedením hlavných železničných tratí bol Mikulov výrazne väčšie mesto ako Břeclav - po ich zavedení naopak, v roku 1869 mal Mikulov 7200 obyvateľov, Břeclav 4600 obyvateľov - po rozhodnutí, že Břeclav bude križovatkou dôležitých železničných tratí Břeclav výrazne narástol (aktuálne má 25 000 obyvateľov) a naopak Mikulov stagnoval (aktuálne má 7400 obyvateľov, teda prakticky rovnaký počet ako pred 150 rokmi). Rovnaký rozdiel a dôvod bol aj v prípade Pardubíc a Chrudimu.

SkryťVypnúť reklamu

Ak sa nič zásadne nezmení ohľadom prístupu SR k železniciam, tak je možné, že - tak ako v 19.storočí Modra - tak v 21.storočí celé Slovensko bude mimo zásadných tratí železníc. Preto je veľmi potrebné túto tému riešiť aj v Európskom parlamente a tlačiť vládu SR do riešení. Lebo, ak sa bavíme o ekologickej doprave, tak koľajová doprava je kľúčová. Nehovoriac už o vysokej potenciálnej kapacite prepravy pasažierov v okolí väčších miest.

Ináč môžeme časom skončiť ako v Argentíne, ktorá je najväčším príkladom úpadku osobnej železničnej dopravy na svete. V súčasnosti majú nižšie čísla "pasažierkilometrov" ako Česká republika.

SkryťVypnúť reklamu

Michal Drotován

www.drotovan.sk

Michal Drotován

Michal Drotován

Bloger 
  • Počet článkov:  254
  •  | 
  • Páči sa:  421x

Starosta mestskej časti Bratislava-Rača. Aktívny občan. Na blogu SME som od decembra 2005, teda už skoro 20 rokov. Viac o mne na: www.drotovan.sk Zoznam autorových rubrík:  SpoločnosťPoznámka pod čiarouPolitikaCestovanieBratislava - RačaEkonomikaMesto BratislavaFotkyNezaradené

Prémioví blogeri

Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,066 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
INESS

INESS

106 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

310 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu