Michal Drotován
Príbeh nepovoleného bilbordu spoločnosti Akzent BigBoard
Boj s nepovolenými bilbordmi je často ako boj s veternými mlynmi.
Starosta mestskej časti Bratislava-Rača. Aktívny občan. Na blogu SME som od decembra 2005, teda už skoro 20 rokov. Viac o mne na: www.drotovan.sk Zoznam autorových rubrík: Spoločnosť, Poznámka pod čiarou, Politika, Cestovanie, Bratislava - Rača, Ekonomika, Mesto Bratislava, Fotky, Nezaradené
Boj s nepovolenými bilbordmi je často ako boj s veternými mlynmi.
V posledných dňoch sa rozbehla nová diskusia o tom, kde by mala mať Bratislava hlavnú stanicu.
Podpora detí je veľmi dôležitá. Zmení to však demografiu Bratislavy?
Koncept tzv. 15-minútového mesta je lákavý - je však na pomery Bratislavy aj reálny a uskutočniteľný?
Bude Bratislava nasledujúce desaťročia výrazne rásť alebo naopak, počet obyvateľov bude stagnovať a časom klesať?
Ignorovanie vlastného územného plánu, nadbiehanie developerom a ničenie vinohradov salámovou metódou. Aj to sa deje na magistráte Hlavného mesta SR Bratislava.
Pri zmenách územného plánu Bratislavy sme už zažili všeličo. Zdá sa, že snaha developera naviazaného na J&T má možnosť preraziť ďalšie dno. Zmena územia pod lesom vo viniciach na stavebné lukratívne pozemky.
Už minimálne 5 rokov riešim jeden veľmi problematický bod pre chodcov a cyklistov v Rači. Prehadzovali si to za ten čas mestská časť Rača, Magistrát Hl. mesta SR Bratislava, STaRZ aj DPB, a.s. A riešenie žiadne.
O tom, že územný plán alebo stavebné povolenia sú iba zdrapom papiera sa môžeme presvedčiť v modelovom prípade podvodov s tzv. bytmi Penziónu Pekná cesta, ktoré nie sú byty, ale tvária sa ako byty. A priamo sa klamú ľudia.
Bratislavská hrádza aj s okolím je veľmi zaujímavá nielen pre obyvateľov, ale zdá sa aj pre developerov. Aktuálne hrozí, že pri známom bufete Otočka v Čunove vznikne rezidenčný projekt s apartmánovým bývaním.
Sú ľudia, ktorým nie je sväté vôbec nič - iba peniaze. A preto neprekvapuje, že títo ľudia často začínajú kariéru ako veksláci či drobní podvodníci. Lebo točenie peňazí je zmysel ich života. Jedným z nich je aj Ivan Kmotrík.
Verím, že aspoň tesne pred voľbami prestane byť primátor Ftáčnik alibista a budem z jeho strany vidieť rázne kroky k záchrane Železnej studienky. Nakoľko prvý blog k tejto téme zo štvrtka nepohol stojatými kalnými vodami magistrátu, píšem primátorovi Ftáčnikovi otvorený list. Verím, že odpovie.
V prípade Železnej studienky a jej záchrany pred nájazdom kobyliek s chúťkami celé to tam zastavať, sa doteraz primátor Ftáčnik správal dosť alibisticky. Konečne teraz dostáva šancu reálne ukázať nejaký čin, či zastupuje záujmy ľudí alebo developerov.
Témou, ktorá sem-tam prebehne médiami, ale ináč sa veľmi nerieši, je vzduch, ktorý dýchame v mestách a špeciálne v Bratislave. Rozdiel pozná každý, kto príde do hlavného mesta z víkendového výletu v lese. Bratislavu zachraňuje už iba vysoká miera veternosti, nízky počet obyvateľov na relatívne veľkom území a lesopark. Ten lesopark, za ktorého záchranu bojujeme.
Týždeň od začatia akcie na záchranu Železnej studienky petíciu podporilo viac ako 3500 ľudí a našu stránku sleduje viac ako 2000 fanúšikov. V pondelok prebehlo verejné prerokovanie v procese EIA, pripravujeme odborné pripomienky k zámeru a uskutočnilo sa stretnutie so starostom Kusým, ktorý uviedol, že investor nedostal žiaden generálny súhlas. Jediný, kto stále dokola obhajuje svoj súhlas je primátor Ftáčnik cez svojho riaditeľa kancelárie Andrassyho. Stane sa teda Ftáčnik hrobárom Železnej studienky?
V náväznosti na článok Zničia developeri Železnú studienku? sa ma pýtate na dve základné veci. Prvou je spôsob, ako dané šialenstvo zastaviť a ako sa možno zapojiť. A druhou je požiadavka, aby bolo viacej dôkazov, že developer neplánuje iba kúpalisko ale celý komplex. O týchto dvoch veciach bude nasledujúci blog.
Železná studienka patrí medzi najdôležitejšie oblasti oddychu a voľného času v Bratislave. Zjednodušene sa dá povedať, že dve hlavné okolnosti bránia tomu, aby sa to tam zastavalo viladomami a hotelmi plus zaplnila cesta autami - obmedzená dopravná prístupnosť a neexistencia kanalizácie. Určitý limit je tiež chránená oblasť a územie európskeho významu Vydrica (hlavne pre raka riavového, ktorý žije na Slovensku iba tu). Zdá sa, že opäť ožívajú plány na zničenie daného územia. Developer začína podsúvaním "kúpaliska pre mamičky s deťmi". Odkryme však nablýskaný kameň, aby sme videli, čo sa pod ním skrýva.
Politici majú v poslednej dobe plné ústa ochrany vinohradov. O tom, že developeri si našli v súčinnosti s úradmi ľahký spôsob, ako vinohrady zničiť, sa však mlčí. Sám som bol šokovaný, kam až ďaleko to v priebehu posledných pár mesiacov potichu postúpilo a kde zamorili spoločne územie.
Dnes iba pár slov. Dopravný podnik Bratislava často komunikuje so svojim zákazníkom spôsobom, že zhnité banány predáva ako prvotriedný tovar. Ich šialené nápady však zdá sa dosiahli ďalší level. Ak to bude takto pokračovať ďalej, tak z "bezpečnostných dôvodov" sa nakoniec nebudú môcť stretnúť na križovatke dva autobusy?
Kvalitná pitná voda podľa prognóz bude v tomto storočí patriť medzi najcennejšie komodity. Viacero plánovaných projektov v Bratislave však môže pitnú vodu znečistiť. Tieto projekty spája vidina rýchleho zisku. O najznámejšej hrozbe - ropovode cez mesto resp. Žitný ostrov sa popísalo už veľa - tento projekt je nezmyslom a treba ho zastaviť za každú cenu. Vo svojom článku by som sa však chcel zamerať na dva vodné zdroje v Petržalke, ktoré zásobujú pitnou vodou veľkú časť Bratislavy.