Na Slovensku vyšlo viacero článkov k správe, ktorú pripravujú poslanci Európskeho parlamentu. A že sú dosť v šoku. Tí, ktorí mali tú česť byť členmi delegácie vyslanej na Slovensko, neverili vlastným očiam. Vyslovili názory, že naše orgány sa vyjadrovali defenzívne, neschopné pripustiť akékoľvek zlyhanie (britský europoslanec), rakúska poslankyňa prirovnala to, čo videli, k Potemkinovej dedine, český poslanec sa vyslovil, že toto sa nemôže predsa v normálnom štáte diať.
Čo na to niektorí naši europoslanci?
Pani Beňová (pre Euraktiv) ´´považuje za nekorektné, že niektorí slovenskí poslanci „z opozičných strán“ si v europarlamente na medializovaných prípadoch farmárov z východného Slovenska robia individuálnu agendu.´´
Delegácia, ani samotná správa, nie je vytvorená ako očierňovanie koalície v slovenskom parlamente. Vedúci delegácie bol britský poslanec Derek Vaughan, ktorý je so SMERom v Európskom parlamente v jednej skupine, v S&D, a v žiadnom prípade teda nekoná z princípu ´´proti SMERu´´. Povedal medziiným, že treba konkrétnymi krokmi ochrániť právnosť v štáte. Vôbec to nie je o tom, že pán europoslanec Štefanec má takú moc, že zmobilizoval Európsky parlament, aby sa kvôli jeho predvolebnej kampani vychystal na Slovensko. Tvrdenia o pochybeniach a podvodoch zneli tak vážne, že to boli ľudia na najvyšších miestach v Európskom parlamente, ktorí schválili aj decembrovú delegáciu na Slovensko, tretiu v roku 2018.
Ozvala sa aj druhá europoslankyňa zo SMERu, pani Smolková. Vyjadrila ľútosť (pre Euraktiv), že jej kolegovia z EP v správe použili veľmi subjektívne hodnotenie. Podľa jej slov nie je pravda, že by členov misie niekto nechcel informovať.
No veď určite, na Slovensku sa to vôbec nedeje, že nás niekto vkuse uisťuje, že veď jasné že nič nie je zametené pod koberec, a pritom to akurát spod koberca práve vtedy niekto kompetentný vyťahuje, a to len vďaka tomu, že na to niekto v médiách poukázal. Keď človeku stačí odpoveď na problém, že ´´veď robíme čo môžme´´ a poľnohospodári sú dobití na svojich vlastných pozemkoch, niekto iní im zbiera úrodu za účelom získania priamych platieb, a niekto svoje priame platby napriek rozhodnutiu najvyššieho súdu nedostáva už tri roky, a niekto získava peniaze za pôdu, ktorá mu nepatrí, jasné, že mu kritický a konštruktívny pohľad príde ako teror.
Najzaujímavejšie na tom je, že pani Beňová ešte dodala (pre portál Euroaktiv): ´´Pre nás v Európskom parlamente je riešenie hľadať silnú spoločnú možnosť, ako ochrániť poľnohospodársku politiku pred takýmito konaniami zo strany členských štátov. Upozornila, že v rámci prebiehajúcich debát o podobe spoločnej európskej agropolitiky po roku 2020 treba nastaviť pravidlá, ktoré budú jednotné pre všetky členské štáty. Treba jasne zadefinovať, že nie nejaký členský štát bude rozhodovať o tom, kto dostane príspevok a kto nie, ale že ten príspevok bude vynútiteľný po splnení konkrétnych kritérií. Keďže tomu teraz tak nie je, tak môže dochádzať k veciam, o ktorých teraz diskutujeme aj na Slovensku.“
Pani Beňová mala možnosť ovplyvniť text o spoločnej poľnohospodárskej politike na roky 2021-2027. Neurobila tak. Na jeden legislatívny návrh prišlo spolu viac ako 7000 pozmeňovacích návrhov (za viacero výborov, najviac, vyše 5000 z toho vo výbore pre poľnohospodárstvo). Pani Beňová nepredložila ani jeden z nich.
Zato jej stranícki kolegovia, pani Smolková a pán Maňka, nejaké pozmeňovacie návrhy predložili. A o čom sú? O potrebe férovejšieho rozdelenia platieb? O podpore pre malých/ rodinných/ mladých/ ekologických farmárov? O opatreniach zamedzujúcich situácii, že si viacero subjektov nárokuje na rovnakú plochu? O nutnosti naďalej financovať a urýchliť proces komplexných pozemkových úprav, aby si vďaka sceľovaniu mikroblokov ľudia mohli skutočne obrábať svoju zem a nie prenajímať ich veľkým subjektom, ktoré berú väčšinu priamych platieb, ktoré Slovensko dostáva? 94% balíka priamych platieb dostáva na Slovensku 20% subjektov. Ide o najväčšiu koncentráciu priamych platieb v celej Európskej únii. Tie veľké subjekty zamestnávajú menej ľudí na hektár ako menšie subjekty a vytvárajú menšiu pridanú hodnotu (ako o tom vyzerá informuje aj štúdia Inštitútu poľnohospodárskej politiky z decembra 2018).
Nie, také pozmeňovacie návrhy poslanci zo SMERu skutočne nepredložili. Predložili také, že:
a) To bude členský štát, ktorý rozhodne, kto je to ´´skutočný farmár´´ (genuine farmer), ktorý bude mať nárok na priame platby a zadá podmienky toho, kto nie je skutočný farmár,
b) že to bude členský štát, ktorý si stanoví maximálnu hodnotu priamych platieb na jeden subjekt,
c) že redistribúcia platieb od veľkých poberateľov ku menším nebude povinnosťou ako v návrhu Komisie, ale že členský štát to môže aplikovať, ak chce
d) že predtým, ako sa aplikuje akýkoľvek strop priamych platieb na subjekt, sa vyjmú poplatky subjektu spojené s výplatami aj na iné ako poľnohospodárske aktivity, nie len na poľnohospodárske aktivity, ako v návrhu Komisie.
Ďakujem pekne. Čiže slovenskí poslanci, tí, ktorí pozmeňovacie návrhy vôbec predložili, sa zo svojej pozície v Európskom parlamente nesnažia sa o to, aby bolo jasne na EÚ úrovni uniformne stanovené, čo a ako. Preferujú situáciu, kde to bude Slovensko, ktoré si stanoví podmienky. No veď určite, nám nikto nebude hovoriť, ako budeme kradnúť európske peniaze, ani komu vlastne pôjdu.
Sme informovaní od našich zástupcov, že robia v danej situácii, čo môžu. Nerobia. A ich spolustraníci robia úplný opak toho, ako sa nás niekto z danej strany snaží presvedčiť, že treba urobiť.
Nemusíte veriť tomuto blogu. Ale ak by to niekoho zaujímalo, tak konkrétne pozmeňovacie návrhy ohľadne daného legislatívneho návrhu predložené vo výbore pre poľnohospodárstvo, všetky, je možné dohľadať na verejnej stránke európskeho parlamentu (tu: https://oeil.secure.europarl.europa.eu/oeil/popups/ficheprocedure.do?lang=&reference=2018/0216(COD)). Ak by ste to nevedeli nájsť, tak sa to pravdaže aj dá poslať emailom.