365 dní Školy na dotyk

Prvý rok projektu Škola na dotyk je za nami. Bola to rýchla jazda, ale videli sme toho toľko, že sa všetka vynaložená energia bohato vyplatila. Každá správna prezentácia o digitálnych technológiách v škole začína slovami o tom, ako v budúcnosti bude trh práce potrebovať digitálne zručných zamestnancov a o tom, že žijeme v digitálnej dobe a rovnaká by mala byť aj škola. Príliš veľa projektov ale stroskotalo na tom, že sa softvér na školách nepoužíval a technológia zapadla prachom niekde v sklade. Dôležitejšia ako tieto konštatovania je však otázka – ako digitálne technológie v škole zmysluplne implementovať?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

V Škole na dotyk bola dodávka technológie a softvéru počiatkom, nie cieľom projektu. Od začiatku sme sledovali odlišný ako technologický cieľ – nešlo nám o tablety, ale o prácu s nimi. Chceli sme vytvoriť potenciál pre vznik jedinečného knowhow na Slovensku. Čo sa nám za rok práce podarilo?

  • 10 škôl bolo vybavených tabletovými učebňami, v ktorých sa denne vyučovali predmety od matematiky až po hudobnú výchovu. Odhadujeme, že takto sa aspoň raz týždenne učilo aspoň 960 detí na celom Slovensku.

  • Učitelia a žiaci vytvorili takmer 500 materiálov, ktoré sa dajú použiť ako vyučovacie materiály alebo ako inšporácia. Materiály sú dostupné na stránke www.skolanadotyk.sk

  • Pre učiteľov sme pripravili dve konferencie – v Tomášove a Poprade, na ktorých sa zúčastnilo takmer 600 učiteľov. Pedagógovia zo škôl zapojených do projektu im odovzdali svoje praktické skúsenosti a zaujímaví hostia zo Slovenska aj zahraničia prezentovali podnetné myšlienky o vzdelávaní.

  • Od októbra do decembra učitelia zapojení do projektu vyškolili viac ako 800 kolegov a sprostredkovali im svoje metódy využitia tabletov v triede.

Na zhodnotenie dopadov projektu bola vypracovaná nezávislá hodnotiaca štúdia, ktorej autorom je psychológ Radomír Masaryk. V skratke štúdia konštatuje, že s výnimkou matematiky, vo všetkých kategóriách mierne stúpla úroveň vlastného vnímania školskej úspešnosti zo strany žiakov, najviac pri všeobecných schopnostiach a čítaní. Podľa štúdie, až 100 zo 103 žiakov by si želalo trvalo sa učiť pomocou tabletov a až 98 zo 103 žiakov by tablety chcelo na všetkých predmetoch. Rovnako pozitívne názory na prítomnosť technológií vo výučbe vyjadrili aj samotní pedagógovia. Podľa nich, tablety mali na žiakov jednoznačne pozitívny vplyv, hlavne na ich motiváciu, kreativitu, zodpovednosť, ale aj rozvoj spôsobilostí pri práci s technológiami. Učitelia ocenili na výučbe s tabletmi aj možnosť práce individuálnym tempom. Štúdiu si môžete prečítať TU.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vďaka učiteľom zapojeným do projektu sme akumulovali cenné knowhow používania dotykových technológií a čo je rovnako dôležité – poskytli sme ho všetkým pedagógom, ktorí mali záujem. Čaká nás ďalšia fáza projektu, v ktorej budeme pokračovať v školiacej činnosti. Hlavným cieľom pre rok 2015 bude nadviazanie spolupráce s vysokými školami, ktoré pripravujú budúcich učiteľov. Preto sme pripravili projekt Škola na dotyk UNIVERZITA, ktorý predstavíme v niektorom z budúcich blogov.

Na záver si pozrite video, ktoré zachytáva dôležité momenty Školy na dotyk v roku 2014.

Ján Machaj

n.o. EDULAB

edulab

edulab

Bloger 
  • Počet článkov:  32
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Nezisková organizácia, ktorej cieľom je hľadanie podoby školy v 21. storočí. Zoznam autorových rubrík:  EDULAB - projektyZažili sme v EDULAB-eUčime digitálneNezaradené

Prémioví blogeri

Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,079 článkov
INESS

INESS

108 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
Radko Mačuha

Radko Mačuha

232 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu