edulab
Tri premeny Školy na dotyk
Keď sme so Školou na dotyk začínali, nevedeli sme presne kam nás projekt dovedie. Verili sme učiteľom, žiakom, sebe a technológii. Kam sme sa dostali?
Nezisková organizácia, ktorej cieľom je hľadanie podoby školy v 21. storočí. Zoznam autorových rubrík: EDULAB - projekty, Zažili sme v EDULAB-e, Učime digitálne, Nezaradené
Keď sme so Školou na dotyk začínali, nevedeli sme presne kam nás projekt dovedie. Verili sme učiteľom, žiakom, sebe a technológii. Kam sme sa dostali?
Prvý rok projektu Škola na dotyk je za nami. Bola to rýchla jazda, ale videli sme toho toľko, že sa všetka vynaložená energia bohato vyplatila. Každá správna prezentácia o digitálnych technológiách v škole začína slovami o tom, ako v budúcnosti bude trh práce potrebovať digitálne zručných zamestnancov a o tom, že žijeme v digitálnej dobe a rovnaká by mala byť aj škola. Príliš veľa projektov ale stroskotalo na tom, že sa softvér na školách nepoužíval a technológia zapadla prachom niekde v sklade. Dôležitejšia ako tieto konštatovania je však otázka – ako digitálne technológie v škole zmysluplne implementovať?
Navštívili sme jednu zo škôl zapojených do projektu Škola na dotyk - ZŠ Mateja Bela v Šamoríne. Piataci nám ukázali niečo, na čo tak skoro nezabudneme. Bolo to skoro ako kúzlo - v triede plnej technológií všetky zariadenia zmizli...
Sledovali ste už niekedy hviezdy a planéty za slnečného dňa? Merali ste v decibeloch ruch na ulici? Zisťovali ste vzdialenosť a výšku predmetu bez toho, aby ste sa pohli z miesta? Vytyčovali ste trasu presunu pomocou digitálneho kompasu? My áno.
Čo sa stane, keď sa dajú dokopy desiatky odhodlaných učiteľov z desiatich slovenských škôl s 300 tabletmi, dvadsiatimi notebookmi a desiatimi interaktívnymi displejmi? Vznikne projekt Škola na dotyk, ktorý bol minulý týždeň oficiálne spustený.
Tento týžden sme s kolegom Milošom Bélikom oficiálne odprezentovali nového pomocníka pre učiteľov - Tuul. Myslím si, že je to aplikácia, ktorú ocení každý učiteľ učiaci digitálnymi materiálmi. Tu sú tri dôvody prečo.
Každý učiteľ pozná rozdiel medzi triedou, ktorá je kolektívom a tou, ktorá je náhodným zhlukom atomizovaných jednotlivcov. Kolektív drží spolu, jednotlivec sa v ňom nestratí, vznikajú tu celoživotné priateľstvá, ktoré od začiatku prerastajú školské lavice. Tá druhá trieda je pasívna, nudná navonok aj dovnútra, rozdelená do malých skupiniek medzi ktorými to škrípe. Je jasné, že každý triedny učiteľ by chcel mať skôr tú prvú triedu. A prvým krokom ku vzniku kolektívu sú spoločné zážitky, alebo ešte lepšie, ten zázračný moment, keď trieda niečo spoločne vytvorí. A práve o tomto triednom zážitku je naša súťaž The School Dance.
V prvej časti blogu ste si mohli prečítať charakteristiku grantu „Po stopách dejín“, ktorý v Edulabe v spolupráci s učiteľmi realizujeme a tiež náčrty obsahov prvých piatich projektov. Stručne o ďalších piatich vybraných projektoch:
Boli sme so študentmi na exkurzii na Slavkove a kolega, učiteľ dejepisu, práve opisoval najdramatickejší okamih bitky troch cisárov. Bolo to približne takto: nič netušiace ruské jednotky stáli obklopené hmlou na Preteckom návrší a o bojisku vedeli len podľa vzdialených zvukov streľby. O pochodujúcej, hmlou krytej francúzskej pechote, nemali ani tušenia. Keď vietor rozfúkal hmlu, bolo už pre vojská troch cisárov neskoro - Napoleonove jednotky sa prekvapujúco vynorili z hmly a ich nepriateľ nestihol zareagovať. O výsledku bitky bolo takmer rozhodnuté. Rozprával to s takým zanietením, že som mal podozrenie, že bol očitým svedkom. Študenti stáli v nezvyklom tichu a počúvali. Dokonca ani nemali v rukách mobily. Škoda, že sa tento výjav nepodarilo zaznamenať, nahraté by to síce nebolo celkom „ono“, ale vždy lepšie ako suché fakty a nudné diktovanie poznámok. Projekt „Po stopách dejín“ vznikol presne na to, aby takéto jedinečné okamihy boli prístupné komukoľvek a kedykoľvek.
Program podpory digitalizácie škôl sme vytvorili pre školy a učiteľov, ktorí majú záujem o digitálne vzdelávanie. Jeden z partnerov programu je aj Intel, ktorý učiteľom ponúkol bezplatnú účasť na školení Intel Teach, ktoré prebehlo v Prahe. Ako školenie vnímala jedna účastníčka Vám prinášame v tomto blogu. (autor úvodu: Ján Machaj)
Finále našej tanečnej súťaže sa nezadržateľne blíži. Pre tých, ktorí nevedia o čom je reč, len stručná poznámka: ak chcete vidieť tancujúce školy, kliknite sem a hneď bude všetko jasnejšie. O tom, že idea tanca je skutočne mocná, svedčí aj to, že sám primátor Bratislavy Milan Ftáčnik neodolal a roztancoval Primaciálny palác. Ku svojej tanečnej vášni sa priznal aj na tlačovej konferencii, na ktorej pred zástupcami médií podporil súťaž a jej ideu - tanec v škole. Každopádne, všetci so záujmom o tanec by mali vedieť, že záverečné vyhodnotenie súťaže bude 15. júna o 15. hodine na bratislavskom námestí M. R. Štefánika v Eurovea Galleria. Uvidíte Adelu a Sajfu, odbornú porotu v akcii, kopec hudby a hlavne tanec v podaní finalistov The School Dance.
Kreativita je možná jedine tam, kde sú vytvorené vhodné podmienky. Presne to sme sa snažili docieliť v EDULABE súťažou The School Dance, ktorá roztancovala škôlky a školy po celom Slovensku. Deti, študenti a učitelia dostali jednoduchú úlohu: zatancujte, natočte to a pošlite nám hotové video. My sme zas vytvorili mechanizmus súťaže, s možnosťou hlasovania a prezerania súťažných videí. Prekvapilo nás, koľko mladých ľudí zareagovalo, vstalo od lavíc a dalo voľný priechod tancu a kreativite. Prihlásilo sa takmer dvesto škôl a roztancovali to poriadne, čo si môžete overiť tu. O tom, že takéto aktivity majú prínos aj pre rozvoj kľúčových kompetencií a jednoznačne majú miesto v škole 21. storočia, napísal aj profesor Ivan Kalaš, ktorého článok tu s potešením uverejňujeme. (autor úvodu: Ján Machaj)
Tohtoročný 17. máj bol pre nás, pedagógov vyznávajúcich zavádzanie moderných technológií do vzdelávania, výnimočný. Využijúc príležitosť, že ide o Medzinárodný deň informačnej spoločnosti, zorganizovali sme pri tejto príležitosti v EDULABE prvý ročník Dňa digitálneho vzdelávania. Zamerali sme sa na tri ciele. Vysvetlili sme, prečo je digitálne vzdelávanie, podľa nás, dôležitou súčasťou transformácie školstva; predstavili sme EDULAB ako platformu pre hľadanie podoby školstva v 21. storočí a deti z materskej škôlky nám ukázali, ako môže v praxi vyzerať naplnenie hesla „Škola hrou“.