Digitál ide do sveta
Sme zvyknutí na to, že IKT vzdelávanie sa odohráva medzi študentom a displejom. Z tejto predstavy potom vzniká predsudok, že učenie sa s digitálnymi pomôckami nutne znamená pasívne sedenie a vnímanie žiariacej obrazovky. Veľké množstvo vystavovateľov prišlo s nástrojmi, ktoré prepájajú svet digitálnych technológií a fyzikálny svet. Najlepším príkladom sú asi programovateľné roboty v podobe kotúľajúcich sa gúľ, áut, včiel alebo legových stavieb. Princíp je však vždy rovnaký - žiak pripravuje program, ktorý potom pošle do zariadenia, ktoré plní jeho príkazy. Naprogramovať robota, aby hral futbal, alebo prešiel zadaným bludiskom, prípadne vystrájal s inými zariadeniami je výborný spôsob ako predstaviť programovanie komukoľvek. Dokonca aj mne učiteľovi dejepisu a občianskej náuky a to už je čo povedať.
Iný príklad sú 3D tlačiarne, ktoré sa už dnes používajú na všetko od výroby implantátov až po tlač súčiastok pre lietadlá. A využívajú sa aj v škole na prípravu 3D modelov. Škole stačí jedna 3D tlačiareň a môže si vyrobiť toľko modelov kostier, stredovekých hradov a pästných klinov, koľko len potrebuje. Stačí si siahnuť, alebo vytvoriť model a za pár minút je nová učebná pomôcka na svete.

Interaktívne tabule putujú na smetisko dejín
Aspoň tie, ktoré využívajú dataprojektory ako zobrazovacie médium. Nahradili ich LCD displeje a to doslova z roka na rok. V roku 2014 boli dotykové LCD displeje s uhlopriečkou 65 palcov a vyššie skôr výnimkou. Tento rok sa situácia obrátila v prospech displejov. Ich obraz má vyššie rozlíšenie, je kontrastnejší a nezávislý od svetelných podmienok. Možno sa o pár rokov dočkáme toho, že veľkorozmerné displeje definitívne nahradia vyblednutý obraz polovypálených lámp dataprojektorov v školách. Bariérou je zatiaľ cena, ale tá je len otázkou času.
Pojem trieda mení význam
Bežnú triedu si predstavujeme ako lavice orientované smerom k tabuli, pred ktorou stojí učiteľ a odovzdáva žiakom svoje vedomosti. O tom, že takáto organizácia prostredia vo svete na jedno kliknutie dostupných informácií stráca zmysel, sa už napísalo veľa. Technológie odklon od takéhoto učenia len potvrdzujú. Zariadenia sú individuálne, vzdelávací softvér sa prispôsobuje tempu a potrebám žiaka a aktivity, ktoré preferujú tímovú prácu pred pasívnym prijímaním informácií dominujú. Presne tak to má byť - IKT technika je len nástroj na dosahovanie vzdelávacích cieľov. Okrem iného aj na presun ťažiska z vyučovania na učenie sa žiaka a tímovú prácu.
Škola hrou je tu
Komenského princíp vzdelávania takou formou, ktorá je žiakom prirodzená sa dá dnes uskutočniť ľahšie ako kedykoľvek predtým. Jeden príklad za všetky - Minecraft. Táto “kockatá” hra ovládla myslenie mnohých teenagerov. Nie grafikou, nie bombastickými 3D efektami, ale skôr kreativitou, ktorú umožňuje. Učitelia sú tiež bytosti kreatívne a prirodzene si všimli potenciál skrytý v tejto aplikácii. Projektové vyučovanie s Minecraftom, tímové budovanie stredovekých miest, katedrál, bojiska 1. svetovej vojny a vlastne čohokoľvek chcete. Aj toto môže byť náplň hodiny, alebo projektu pre žiakov. Na BETTe sme videli, že nielen môže byť, ale aj je. Komenský by mal radosť. A postavil by si školu.

Ak Vás zaujíma vzdelávanie a máte radi Londýn, tak si spravte koncom januára 2016 čas. BETT je každý rok a stojí za to!
Ján Machaj, EDULAB n.o.