To, čo ma prekvapilo, bol spôsob, akým sa školy v USA rozhodli riešiť súčasnú neutešenú finančnú situáciu. Po prvé, začali sa spájať pri obstarávaní elektronických služieb ako sú internet alebo skladovanie dát, aby docielili nižšiu cenu. V priemere až 76% zriaďovateľov škôl v správe uviedlo, že pre svoje školy obstaráva spoločné elektronické služby. Možno sa to zdá ako logické, avšak priznajme si, či si vieme reálne na Slovensku predstaviť takéto spájanie škôl v rámci verejných obstarávaní? Po druhé, úspory školy začali dosahovať aj využívaním modernejších technológií, napr. cloudov. Až 85% škôl uviedlo, že využíva cloudové riešenia ako úspornú formu prevádzkovania technológií. Po tretie, učitelia v omnoho väčšej miere začali využívať verejne dostupné vzdelávacie materiály, ako napr. vzdelávacie videá na YouTubeEDU, WatchKnowLearn.org, Khan academy či TED-Ed. Vsetky spomínané stránky ponúkajú vzdelávacie videá, ktoré sa dajú použiť na hodine alebo na samoštúdium.
Podľa prieskumu, školy aj do budúceho obdobia budú pri investíciách do technológií prihliadať hlavne na ich šetriaci potenciál. A aké sú ich priority z pohľadu plánovaných investícií do IT? Až 89% zriaďovateľov plánuje investovať do kvality sietí a kapacity dátových úložísk na jednotlivých školách, aby boli pripravené na stále zvyšujúce sa využívanie digitálneho vzdelávacieho obsahu. Vychádzajú pritom zo skúseností z predošlých rokov, že problémy verejného sektora kopírujú s určitým časovým oneskorením problémy súkromného sektora. A v ňom sa firmy momentálne boria s obrovským, až 94%-ným ročným nárastom dát, čo kladie značné nároky tak na kapacitu sietí, ako aj kapacitu dátových úložísk. Je takmer isté, že onedlho táto záplava dát dorazí aj do škôl, tendencia stále väčšieho využívania digitálneho obsahu je totiž evidentná. Problém s rýchlosťou pripojenia a dátovou kapacitou bude pre naše školy veľkou výzvou do budúcnosti. Väčšina z nich je totiž pripojená rýchlosťou, ktorá v dnešnej dobe prezerania videí a cloudových aplikácií pomaly nevyhovuje ani internetovo aktívnym domácnostiam, nieto ešte školám s potenciálne desiatkami, či stovkami pripojených zariadení. Pre spresnenie - viac ako 1700 škôl na Slovensku je pripojených rýchlosťou 3 mbps a viac ako 900 pomalšie.
Paralela USA so Slovenskom je zrejmá, keďže aj naše školy dlhodobo zápasia s nedostatkom peňazí (aj) na rozvoj vzdelávacích technológií a v globálnej dobe budeme čoskoro stáť pred rovnakými problémami ako americké školstvo. Riešením by mohlo byť spoločné zabezpečovanie IT služieb, ako cloudy, či webhosting, budovanie infraštruktúry, ktorá bude poskytovať možnosti budúceho rozšírenia a postupné zabezpečenie vzdelávacieho obsahu pre všetky predmety.
Ján Machaj
n.o. EDULAB