
Hospodárstvo sa vždy podieľa na podobe regiónu. Tento vzťah sa rozhodli bližšie preskúmať učitelia zo ZŠ v Banskej Belej. Práve tam známy slovenský architekt Emil Belluš naprojektoval stavbu továrne na ohňovzdorné tvárnice – Dinas Banská Belá. Továreň dnes už nefunguje, ale je skvelým historickým svedectvom o funkcionalizme, priemysle a premenách regiónu.
Žiaci deviateho ročníka spolu s učiteľmi na ZŠ Andreja Sládkoviča v Sliači sa vydajú po stopách tohto slovenského básnika. Pokúsia sa prepojiť pohľad na Sládkoviča z perspektívy dejepisu, slovenčiny a vystopujú jeho pôsobenie v rôznych lokalitách. Prínos podobných projektov je v medzipredmetovom prepojení, ktoré často na vyučovaní chýba. A práve takto sa môžeme naučiť vnímať dejiny nie ako izolované fakty, ale v súvislostiach.
Slovenské národné povstanie je jednou z kľúčových udalostí našich dejín. Na pôsobenie partizánskych skupín v Podjavorinskom kraji sa sústredí projekt realizovaný ZŠ v Myjave. Téma bude prezentovaná multiperspektívne – nielen ako hrdinský protifašistický odboj, ale aj ako udalosť, ktorá vážne, a nie vždy pozitívne, zasiahla do života obyvateľov kraja.
Jeden zo spôsobov, ako sprístupniť minulosť žiakom, je poukázať na historické stavby, okolo ktorých denne prechádzame a často ostanú bez povšimnutia, bez vedomia dejinnej súvislosti. Kolegyne z gymnázia sv. Andreja v Ružomberku nás prevedú po sakrálnych stavbách Dolného Liptova. Zdokumentujú svoju exkurziu so študentmi, pripravia študijné materiály a 3D modely stavieb – a žiakom regiónu sa dejiny o kúsok priblížia.
Rožňava a jej okolie je oblasť, na ktorú sa môžeme pozrieť z mnohých pohľadov. Je to banské mesto, miesto prelínania slovenskej, nemeckej a maďarskej kultúry, ale aj pôsobisko významných osobností našich dejín ako Šafárik, Dobšinský, či predseda prvej uhorskej vlády Andrássy. Neďaleko sa tiež nachádza kaštieľ Betliar, či gotický kostol v Štítniku. Takúto pestrú mozaiku regiónu sa rozhodli poskladať učitelia zo ZŠ na Ulici pionierov v Rožňave.
Všetky projekty sú momentálne vo fáze prípravy metodickej a teoretickej časti. Hneď potom sa začne s tvorbou multimediálnych materiálov. Kolegyne a kolegov pedagógov spoločne so študentmi čaká neľahká úloha. Niektoré skupiny rátajú s takými náročnými prvkami ako 3D animácie, hrané scénky v historických kostýmoch, rozhovory s odborníkmi, či virtuálne prehliadky. Tvorba digitálneho vzdelávacieho obsahu nie je nikdy jednoduchá. Od myšlienky k jej realizácii narazia kolegovia určite na množstvo technických a metodických problémov. Ani v jednom prípade nejde o zjednodušenú prípravu materiálov – stiahnutie obrázkov a skompletizovanie vo voľne dostupnom softvéri. Tu vzniká naozaj niečo nové, originálne – materiál, ktorý po dokončení bude prospešný nielen pre samotných tvorcov, ale aj pre všetkých žiakov, učiteľov a verejnosť.
Ján Machaj
n.o. EDULAB