
Samozrejme, treba rozlišovať plagiátorstvo vedomé a nevedomé. Obmedziť to prvé môžu jasne stanovené pravidlá a kontrola ich dodržiavania. V druhom prípade je potrebná osveta. Najprv treba kriticky pristúpiť k výberu zdroja. Žiakov treba naučiť hodnotiť kvalitu, overovať presnosť informácií, hľadať autora informácie a posúdiť jeho kredibilitu, rozoznať marketingové a vedecké zdroje, zisťovať aktuálnosť informácie. Keď sa žiaci naučia vybrať správny zdroj informácií, mali by s nimi vedieť aj pracovať. Identifikovať argumenty a závery, hodnotiť dôkazy, rozpoznať manipulatívne techniky, tvoriť závery na základe správne postavených argumentov, syntetizovať informácie, spracovať ich do výslednej podoby a zrozumiteľne prezentovať. Inými slovami, nemali by slepo preberať, ale overovať, nemali by kopírovať, ale transformovať. To v skratke znamená kriticky myslieť.
Kritické myslenie nie je vynálezom súčasnosti. Proti bezduchému preberaniu argumentujú mnohí novovekí filozofi, za všetkých spomeňme aspoň Francisa Bacona, ktorý varuje pred takzvanými idolmi divadla. To sú omyly, ktorým podlieha ľudský rozum kvôli tomu, že nekriticky preberá informácie, na ktoré narazí. Verí im tak, ako verí divák hercovi na javisku. A to je nebezpečné, pretože ten, kto nekriticky preberá, je ľahko manipulovateľný a podlieha omylu. Tento problém je dnes ešte aktuálnejší, lebo v - minulosti boli primárnym zdrojom informácií v škole učiteľ a učebnica, čo bola určitá garancia dôveryhodnosti. Dnes je situácia odlišná, pretože informácie sú všade a ľahko sú dostupné. Preto musíme spraviť všetko preto, aby žiaci vedeli, že funkcia copy – paste nie je koniec práce so zdrojmi, ale naopak, začiatok. Počas prednášky a diskusie odznelo niekoľko podnetov, ako na to.
Pri tvorbe zadaní na prezentácie a referáty vytvárajme konkrétne úlohy, ktoré sa nedajú tak ľahko stiahnuť z internetu. Lepšie ako „René Descartes“ je „Metodická skepsa v kontexte filmu Matrix“
Jasne stanovme pravidlá práce s informáciami – uvádzanie zdroja, používanie aj iných zdrojov ako internet, citovanie, prezentovanie bez vytlačeného textu a vlastnými slovami.
Presne definujme požiadavky na zadané úlohy, ako napr. použi aspoň jeden knižný zdroj, uveď dva argumenty a protiargumenty, cituj troch autorov, ktorí sa témou zaoberajú atď.
Ako tento skvelý princíp aplikovať v praxi? Najlepšie by bolo, ak by sa zajtra z ničoho nič zmenili žiaci, učitelia, vysoké školy od jedného momentu dbali na dodržiavanie pravidiel a viedli seba a svoje okolie k mysleniu, ktoré nekopíruje, ale myslí. To je, samozrejme, utópia. To by nás však nemalo odradiť od iniciatívnej zmeny vo vlastnej réžii.
Eva Amzlerová
projektový manažér, n.o. EDULAB