Generácia copy / paste

Každý, kto mal niekedy niečo dočinenia so školstvom, vie, že študenti hľadajú spôsob, ako sa s úlohami vysporiadať čo najjednoduchšie. Vždy sa pred hodinou opisovali domáce úlohy, na každej písomke je v triede aspoň jeden podvodník, poznámky sa nepíšu, ale kopírujú. Ktorá doba však bola k zjednodušovaniu ústretovejšia ako súčasnosť? Stačí ovládať dve funkcie počítača – copy / paste a všetko je odrazu jednoduchšie. A tak nám vyrastá copy – paste generácia. Čo je horšie, počas tohto procesu preberania informácií dochádza k magickej premene pôvodného diela na vlastné dielo a mnohokrát v blaženej nevedomosti. V EDULAB-e sme sa stretli, aby sme našli protiliek na tento neduh. Dr. Masaryk a dr. Sokolová nám predstavili účinnú protilátku – kritické myslenie.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)
Kritické myslenie nie je o kritizovaní, ale o prístupe ku zdrojom.
Kritické myslenie nie je o kritizovaní, ale o prístupe ku zdrojom. 

Samozrejme, treba rozlišovať plagiátorstvo vedomé a nevedomé. Obmedziť to prvé môžu jasne stanovené pravidlá a kontrola ich dodržiavania. V druhom prípade je potrebná osveta. Najprv treba kriticky pristúpiť k výberu zdroja. Žiakov treba naučiť hodnotiť kvalitu, overovať presnosť informácií, hľadať autora informácie a posúdiť jeho kredibilitu, rozoznať marketingové a vedecké zdroje, zisťovať aktuálnosť informácie. Keď sa žiaci naučia vybrať správny zdroj informácií, mali by s nimi vedieť aj pracovať. Identifikovať argumenty a závery, hodnotiť dôkazy, rozpoznať manipulatívne techniky, tvoriť závery na základe správne postavených argumentov, syntetizovať informácie, spracovať ich do výslednej podoby a zrozumiteľne prezentovať. Inými slovami, nemali by slepo preberať, ale overovať, nemali by kopírovať, ale transformovať. To v skratke znamená kriticky myslieť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kritické myslenie nie je vynálezom súčasnosti. Proti bezduchému preberaniu argumentujú mnohí novovekí filozofi, za všetkých spomeňme aspoň Francisa Bacona, ktorý varuje pred takzvanými idolmi divadla. To sú omyly, ktorým podlieha ľudský rozum kvôli tomu, že nekriticky preberá informácie, na ktoré narazí. Verí im tak, ako verí divák hercovi na javisku. A to je nebezpečné, pretože ten, kto nekriticky preberá, je ľahko manipulovateľný a podlieha omylu. Tento problém je dnes ešte aktuálnejší, lebo v - minulosti boli primárnym zdrojom informácií v škole učiteľ a učebnica, čo bola určitá garancia dôveryhodnosti. Dnes je situácia odlišná, pretože informácie sú všade a ľahko sú dostupné. Preto musíme spraviť všetko preto, aby žiaci vedeli, že funkcia copy – paste nie je koniec práce so zdrojmi, ale naopak, začiatok. Počas prednášky a diskusie odznelo niekoľko podnetov, ako na to.

SkryťVypnúť reklamu
  • Pri tvorbe zadaní na prezentácie a referáty vytvárajme konkrétne úlohy, ktoré sa nedajú tak ľahko stiahnuť z internetu. Lepšie ako „René Descartes“ je „Metodická skepsa v kontexte filmu Matrix“

  • Jasne stanovme pravidlá práce s informáciami – uvádzanie zdroja, používanie aj iných zdrojov ako internet, citovanie, prezentovanie bez vytlačeného textu a vlastnými slovami.

  • Presne definujme požiadavky na zadané úlohy, ako napr. použi aspoň jeden knižný zdroj, uveď dva argumenty a protiargumenty, cituj troch autorov, ktorí sa témou zaoberajú atď.

Ako tento skvelý princíp aplikovať v praxi? Najlepšie by bolo, ak by sa zajtra z ničoho nič zmenili žiaci, učitelia, vysoké školy od jedného momentu dbali na dodržiavanie pravidiel a viedli seba a svoje okolie k mysleniu, ktoré nekopíruje, ale myslí. To je, samozrejme, utópia. To by nás však nemalo odradiť od iniciatívnej zmeny vo vlastnej réžii.

Eva Amzlerová
projektový manažér, n.o. EDULAB

edulab

edulab

Bloger 
  • Počet článkov:  32
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Nezisková organizácia, ktorej cieľom je hľadanie podoby školy v 21. storočí. Zoznam autorových rubrík:  EDULAB - projektyZažili sme v EDULAB-eUčime digitálneNezaradené

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

92 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Anna Brawne

Anna Brawne

104 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu