
Zámerom Intelu v tomto projekte je pripraviť pre učiteľov všetkých predmetov portál, kde nájdu materiál ohľadom projektového vyučovania a iné podporné materiály pre kreatívne vyučovanie. Každý učiteľ by mohol zároveň využívať materiál ostatných učiteľov a obohatiť ho svojou prácou a skúsenosťami. Portál je zatiaľ zameraný na projekty a cieľom je vypracovanie takzvaných Learning paths – ciest učenia (po našom metodiky) k vzdelávacím materiálom. Znamená to, že ak pripravíme projekt, tak k nemu vypracujeme konkrétnu cestu (metodiku) pre učiteľa. V metodike budú všetky potrebné informácie, ktoré učiteľ potrebuje: ako treba projekt realizovať, o čom bude, čo sú vstupy, výstupy, časová dotácia, nároky, aké riziká, kritické body a problémy môžu nastať pri realizácii.
Projekty, na ktorých sme pracovali, budú hotové začiatkom októbra. Budú zamerané na využitie už existujúcich (teda nepedagogických) hier na výučbu, teda niečoho, čo žiaci bežne doma „hrajú“, ale teraz to môžu hrať aj v škole, možno trochu inak, s iným prístupom.
Projekt, na ktorom pracuje naša skupina je inšpirovaný online hrami. Moji žiaci hrajú radi Minecraft. Táto hra je zameraná na stavbu svojho vlastného domu, usadlosti, či dediny s tým, že hráč musí vedieť, ktorý materiál je načo vhodný, ako sa k nemu dostane, či ťažbou, či výrobou. Okrem toho sa musí starať aj o bezpečnosť, pretože v noci neľútostne útočia netvory. Je to veľmi kreatívne, pričom je možné hrať hru sieťovo – teda aj tímovo, budovať spoločný priestor, hrať spolu.
Projekt Minecraft je medzipredmetový. Spája v sebe výtvarnú výchovu, geografiu, dejepis, matematiku, informatiku a angličtinu. Trieda sa rozdelí na skupiny po 4-5 žiakov. Cieľom projektu je postaviť spoločne dedinu – usadlosť, v ktorej bude kostol, tržnica, škola a jednotlivé domčeky obyvateľov. Postupne si na jednotlivých hodinách žiaci naštudujú a urobia si prieskum o urbanistike usadlostí, o architektúre, naučia sa hrať hru, rozdelia si úlohy a zdokumentujú celý priebeh práce. Na záver si pripravia prezentáciu v anglickom jazyku a svoj projekt odprezentujú pred celou triedou či školou.
Môžete sa spýtať - načo to žiakom je? Podľa mňa sa naučia pracovať tímovo, plánovať svoju činnosť, a to spôsobom, ktorý je pre nich atraktívny. Zistia niečo o urbanistike usadlostí, architektúre, o kombinatorike (výroba a získavanie materiálov...). Zlepšia si svoje dokumentačné, komunikačné a prezentačné techniky. No a v neposlednom rade ich to bude baviť.
Aktuálne som začala robiť tento projekt s mojou triedou. Predpokladám, že sa dopracujeme k zdarnému koncu za dva mesiace a veľmi rada Vás následne poinformujem, ako to dopadlo. Na záver výstižné heslo programu Intel Teach:

Marta Izsófová
ZŠ Mateja Bela Šamorín www.zsklasam.sk