
Každý čerpá inšpiráciu inde, Gever pri večeri. Práve tam ho napadla aj táto myšlienka: Čo ak by som spravil letný tábor, kde by sa deti učili experimentovaním? Tábor vznikol typicky americky - bez zdĺhavej teoretickej prípravy koncepcie skočil Gever rovnými nohami do akcie. Namiesto premýšľania o tábore ho jednoducho spravil. Začal tým, čo vie sám nejlepšie - vyrábať veci a učiť to isté deti. Gever verí, že ak dieťa v rannom veku niečo pozitívne zažije, skôr, či neskôr sa to prejaví na jeho postoji k životu. Prekonávať problémy pri experimentovaní ich pripravuje na prekonávanie problémov v živote. Od začiatku vedel, že dovolí deťom používať skutočné nástroje a materiály - hrať sa s ohňom, mať vreckový nožík a používať ho, šoférovať auto. Všetky tieto „zakázané činnosti“ im zlepšujú koordináciu, prinášajú zážitky a skúsenosti, ktoré im zostanú na celý život. Deti v sebe objavili tvorivý potenciál, a začali kreovať. Na základe skúseností z tábora vytvoril aj školu, ktorej krédom by mohlo byť: “pripravte žiakom zážitok a učenie príde samo“. Gever tvrdí, že pokiaľ učenie pre deti nie je výnimočné, tak je len povrchné. Zážitok prináša prekvapenie, údiv a ten, ako vieme od Sokrata, je počiatkom každého myslenia. Detstvo bez prekvapení znamená to, že neskôr v živote sme apatickí a bez radosti. Myšlienky a nápady, ktoré získali deti pri experimentovaní trvajú dlhšie, ako niečo, čo si museli prečítať v knihách. Podla Gevera boli deti angažovanejšie, ako v klasickej škole. Zaujímavá bola aj koncepcia vyučovania – hodiny nahradili niekoľkotýždňové cykly, v ktorých sa rieši jedna téma. Každý cyklus je rozdelený na fázu objavovania, fázu bádania a diskusnú časť s lektormi a profesionálmi z danej oblasti.
Na konci prednášky sa uskutočnil workshop so žiakmi a študentami na tému „Škola hrou“, na ktorom platilo jediné pravidlo: nejestvuje nesprávne riešenie. Možno tak by sa dal zhrnúť Geverov prístup k vzdelávaniu – experimentovanie vo svete neprináša správne alebo nesprávne výsledky, ale zážitok zo snahy niečo vytvoriť. Eva Amzlerová projektový manažér, n.o. EDULAB
Gever Tulley na TED-e
... a v EDULAB-e
