Prvá informácia, ktorú verejnosti sprostredkoval austrálsky minister školstva Peter Garrett hovorí o tom, že počet počítačov na austrálskych školách onedlho dosiahne jeden milión kusov a prevýši tak počet stredoškolských študentov. Deje sa tak v rámci vládneho programu „The Digital Education Revolution", v rámci ktorého austrálska vláda v rokoch 2008 - 2012 investuje 2,4 miliardy austrálskych dolárov do digitalizácie vzdelávania.
Hoci ide o ohromujúce čísla, nebolo by na nich nič zvláštneho, vzhľadom k tomu, že Austrália je silná ekonomika a takéto investície si môže dovoliť. Zaujalo ma skôr to, čo austrálsky minister povedal v druhom slede. A totiž to, že hlavným cieľom programu nie je vybaviť školy počítačmi, technikou a internetom. Cieľom je efektívne integrovať technológie a digitálne učivo, prepojiť ich s tradičnými vzdelávacími materiálmi a naučiť pedagógov, ako to všetko využívať pri výučbe. A o to presne ide, lebo technológie sami o sebe nie sú bez učiteľa, ktorý s nimi však musí vedieť pracovať, ničím. Aj preto austrálska vláda investovala do digitálneho učiva v rámci uvedeného programu „digitálnej revolúcie" 32,6 miliónov dolárov.
Zaujímavé informácie vyplynuli aj z prieskumu medzi austrálskymi pedagógmi a študentmi. Keďže vládny program digitálneho vzdelávania beží v Austrálii už od roku 2008, je to dosť dlhý čas na to, aby sa výsledky tohto prieskumu mohli považovať za relevantné.
Odpovede na prvé dve otázky priniesli prekvapenie. Viac pedagógov (100%) než študentov (76,5%) si myslí, že digitálna gramotnosť je z pohľadu budúceho uplatnenia v zamestnaní veľmi dôležitá, v čom mohli zohrať úlohu rozdielne životné skúsenosti oboch skupín respondentov. Rovnako prekvapujúco prejavili väčšie nadšenie z prítomnosti počítačov na vyučovaní pedagógovia (94,6%) než študenti (82,6%).
Približne rovnako ocenili obidve skupiny možnosť využívať internet pri výučbe (90,7% pedagógov oproti 89,4% študentov). Poukazuje to na to, že tak pedagógovia, ako aj študenti považujú internet za užitočný zdroj informácií využiteľných aj vo vzdelávaní. Odpoveď na ďalšiu otázku ukázal, že skepsa, že pedagógovia nie sú dostatočne pripravení na využívanie technológií pri výučbe nepanuje iba na Slovensku. Viac ako polovica austrálskych študentov (57%) sa totiž v prieskume vyjadrila, že ich pedagógovia majú problémy s využívaním digitálnych technológií kvôli nedostatku potrebných znalostí.
Zaujímavý je názor austrálskych pedagógov na vplyv technológií na kreativitu študentov. Až 64,5% pedagógov vyjadrilo v prieskume názor, že digitálne technológie pozitívne vplývajú na kreativitu študentov a 77.8% si myslí, že podporujú tvorivosť.
Pozitívne vnímanie digitálnych technológií vo vzdelávaní tak zo strany austrálskych pedagógov, ako aj študentov, ako ich ukázal prieskum, poukazuje na fakt, že digitalizácia vzdelávania môže byť úspešná len vtedy, ak sa pojme komplexne a rovnomerne sa rozvíjajú všetky jej súčasti.
Ján Machaj
n.o. EDULAB