Dva svety Business Events – časť druhá, návrh riešenia

Písmo: A- | A+

V poslednej dobe vnímam, že je veľkou výzvou nájsť kvalitných ľudí na čokoľvek. Od kuchárov a čašníkov, cez stavbárov a inštalatérov, lekárov a sestry až po expertov na destinačný marketing.

Nemám tu v úmysle rozvíjať témy modernejšieho školstva, odlivu mozgov ani motivácie mladých ľudí, pokúsim sa skôr načrtnúť, čo by sa s tým dalo robiť v „mojom odvetví“ Business Events.

Cestovný ruch, čiže (Travel & Tourism) a s ním aj Business Events fyzicky stoja a padajú na schopnosti obslúžiť hosťa. Obzvlášť v segmente HORECA prišlo naraz k veľkému odlivu pracovnej sily a dôvera v návrat odvetvia k normálu je tesne nad bodom mrazu. Proste „nie sú kuchári a čašníci“.

Je to taký začarovaný kruh, veď načo je nám ponuka, pokiaľ nie je dopyt, však. Tento fenomén vidno teraz hlavne vo väčších mestách a ich mestských hoteloch, ktorých percento naplnenosti kapacít závisí hlavne od zahraničnej klientely. Domáci turisti, a ani domáci firemní klienti to skrátka nepotiahnu. OK, pandémia, zdá sa, ešte stále nepovedala posledné slovo, ale raz sa skončí. Verím.

Ako to potom bude vyzerať s dopytom? Naštartuje sa automaticky? Budú sa trhy vyvíjať v náš prospech, lebo „veď u nás ešte neboli“? Bude stačiť nové logo, digitálna reklama a tri-štyri spoty o Slovensku a jeho krásach? Ja by som sa na to nespoliehala. Obzvlášť keď ideme svoju ambíciu stať sa viditeľnou kongresovou destináciou naplniť stavbou národného kultúrneho a kongresového centra.

Takže čo teda treba robiť?

ZAČAŤ.

Ale kde? Ako? Za čo? Kto a s kým?
Sú toto tie správne otázky? Začnime radšej otázkou prečo. 
Prečo je dobré byť Business Events destináciou?

Túto základnú otázku sa snažím zodpovedať vo svojich blogoch od začiatku. Za mňa je dobré byť takouto destináciou. Jedným z hlavných dôvodov, prečo si to myslím, nie sú ani tak všetky tie finančné a reputačné benefity či zamestnanosť. Tie by mali zaujímať štát /mesto/región.

Môj hlavný dôvod, prečo ja verím v Business Events, je tento.
Vidím v nich úžasný nástroj na dosiahnutie plného potenciálu destinácie. Svojou komplexnosťou a multiplikačným efektom dokážu naštartovať obnovu ekonomiky relatívne udržateľným spôsobom. Sú taktiež jedným z nástrojov pre budovanie tzv. smart city, práve vďaka transferu know-how a tlaku na zvyšovanie štandardu v destinácii.

A keď už vieme prečo, začnime sa pýtať ďalšie správne otázky. Začnime sa pýtať ľudí, ktorí v odvetví dlhé roky robia. Tak doma, ako aj vonku. Začnime budovať sieť expertov, ktorí majú k téme čo povedať.

Vraví sa, že začať treba od seba, tak som začala. Spolu s ďalšími troma profesionálmi z odvetvia sme založili platformu, neziskovú asociáciu, ktorá má napomôcť spolupráci naprieč odvetvím tak vo verejnom, ako aj komerčnom a akademickom sektore. Jej názov je ACF - Audite Cogitare Facite, v latinčine to znamená LISTEN/THINK/DO, čiže počúvaj, mysli, (u-)rob.

Začnime teda tým, že sa budeme počúvať, potom chvíľu porozmýšľame a potom začneme aj robiť. Verím totiž, že spoločne vytvoríme veľa synergických efektov, ktoré v konečnom dôsledku pomôžu rozvoju tohto odvetvia a pritiahnu do destinácie medzinárodný eventový biznis.

Ak totiž bude dopyt, potom naskočí aj ponuka. Vrátia sa aj chyžné do hotelov, kuchári a čašníci do reštaurácií, šoféri do prenajatých autobusov, prevádzkari do zatvorených venues, zvukári za režijné pulty a umelci na pódiá. Áno, budeme čeliť novým výzvam, novým eventovým formám a novým predajným taktikám. Ako sa však zatiaľ ukazuje, live eventy tu budú aj naďalej a všetky nové výzvy so sebou prinesú aj nové príležitosti.

Tak začnime.

Skryť Zatvoriť reklamu