V súčasnosti sa úseku medzi Devínom a Karlovou Vsou nachádza cestná komunikácia, ktorá je vo významnej miere využívaná individuálnou automobilovou dopravou (najmä ako spojnica mestských častí Devín a Devínska Nová Ves s centrom Bratislavy). Zároveň je táto komunikácia trasou pre medzinárodnú cyklistickú trasu Eurovelo 13, kadiaľ jazdí (najmä v lete) veľké množstvo cyklistov. Komunikácia je úzka, prakticky po celej trase sa nenachádza krajnica.
V roku 2012 Hlavné mesto Bratislavy pre zvýšenie bezpečnosti realizovalo projekt dočasných opatrení, ktorých súčasťou bolo osadenie radaru, namaľovanie cyklopiktogramov a osadenie zvislého dopravného značenia, ktoré majú vodičov upozorniť na zvýšený pohyb cyklistov.
Stavanie vzdušných zámkov
Plánovanú výstavbu cyklistického chodníka komplikuje niekoľko faktorov: relatívne úzky priestor pre rozširovanie cesty (na jednej strane skalné bralá, na druhej strane blízkosť Karloveského ramena), domy nachádzajúce sa v blízkosti cesty a majetko-právne vzťahy.
Pôvodný návrh z minulosti počítal s vedením cyklotrasy popri existujúcej komunikácii prevažne na konzolách. Odhadované náklady na toto riešenie dosiahli takmer 6 miliónov eur. Aj preto sa začalo ozývať čoraz viac hlasov o sprístupnenie ostrova Sihoť pre cyklistov. Tento návrh bol napokon pre nesúhlas Bratislavskej vodárenskej spoločnosti, ochranárov ako aj väčšiny poslancov Mestského zastupiteľstva zamietnutý. Realizácia sa tak opäť odložila na neurčito.
Návrat do reality
Nájsť skutočne reálne riešenie (po technickej, priestorovej aj finančnej stránke) bolo úlohou urbanisticko-architektonickej súťaže, ktorú iniciovalo hlavné mesto SR Bratislavy v spolupráci s Komisiou mesta pre cyklistickú a pešiu dopravu. Anonymná súťaž bola vyhlásená 20. júla s uzávierkou 20. septembra. Porota dňa 2. októbra vybrala víťazný návrh, ktorý predložila firma Dopravoprojekt, a.s. Predkladateľ rozdelil projekt na sedem logických celkov, ktoré možno samostatne realizovať po častiach. Predpokladané investičné náklady sú 1,055 mil. eur, čo je v porovnaní s predchádzajúcim maximalistickým riešením za 5,5 milióna eur zásadný rozdiel. Návrh vedenia cyklotrasy vo veľkej miere využíva existujúce lokálne komunikácie aj poľné cesty. Využitím jestvujúcich ciest pozdĺž Devínskej cesty v dĺžke viac ako dva kilometre z celkovej dĺžky 5 kilometrov sa minimalizuje výška investičných nákladov na konštrukcie a terénne úpravy cyklotrasy.
Km | Dĺžka | Názov úseku | Popis riešenia | Náklady |
0,0 - 0,77 | 770 m | Mokrý les | na konzole a čiastočne po teréne nad ramenom Dunaja popri Devínskej ceste | 420 tis. |
0,77 – 1,4 | 625 m | Gronáre | vedená vo voľnej krajine v trase autami vyjazdenej poľnej cesty | 98,5 tis. |
1,4 – 2,01 | 611 m | Skalnaté | vedená popri kameňolome v pridruženom dopravnom priestore | 74 tis. |
2,01 – 3,03 | 1018 m | Tieňava | napojí sa na starú cestu, bude viesť okolo domov a chát a ďalej po svahu cez les | 62 tis. |
3,03 – 4,07 | 1045 m | Záhrady | bude vedená v pridruženom dopravnom priestore, medzi Devínskou cestou a cyklotrasou bude zelený pás a verejné osvetlenie | 126 tis. |
4,07 – 4,35 | 280 m | Ostrov | bude v súbehu s cestou vedená na konzole nad ramenom Dunaja | 180 tis. |
4,35 – 4,95 | 597 m | Nad ostrovom | bude vedená na svahu nad cestou po ulici nad Ostrovom, trasa pokračuje k rampe, vybudovanej vedľa schodišťa spájajúceho ulicu Nad ostrovom s Devínskou cestou | 93 tis. |
Zdroj: Dopravoprojekt, a.s.
Ďalšie kroky
Na to, aby sa mohla začať samotná výstavba cykltorasy, je potrebníé vypracovať dokumentáciu pre územné rozhodnutie a dokumentáciu pre stavebné povolenie. Výhodou navrhnutého riešenia je aj to, že na viacerých úsekoch už existujú lokálne cestné komunikácie, resp. poľné cesty, čo by mohlo celý proces zjednodušiť. Z hľadiska realizácie sú prvými kandidátmi na realizáciu úseky Tieňava, Gronáre a Skalnaté, čo by v dohľadnej dobe (1-2 roky) znamenalo vybudovanie približne 2,2-kilometrového úseku cyklotrasy vedenej bezpečne mimo hlavného dopravného priestoru. Náklady na tieto jednoduchšie úseky by mohli dosiahnuť približne 235 tisíc eur.
S úťažné podklady si prevzalo 11 firiem, návrhy predložili napokon štyri z nich. Medzi návrhmi sa našli nápadité aj elegantné (drahé) riešenia. Táto medzinárodná cyklotrasa by si nepochybne zaslúžila oveľa veľkorysejšie riešenie, ak by sme naďalej stavali vzdušné zámky, mohlo by sa stať, že realizácia by sa stratila v nedohľadne. Ponúknuté riešenie sa drží pri zemi a aj z tohto dôvodu má veľmi blízko k realizácii.
Autor je poradca primátora Bratislavy

Úseky A, B - Mokrý les a Gronáre (Grafika: Dopravoprojekt, a.s.)

Úseky C, D - Skalnaté, Tieňava (Grafika: Dopravoprojekt, a.s.)

Úsek E - Záhrady (Grafika: Dopravoprojekt, a.s.)

Úseky F, G - Ostrov a Nad ostrovom (Grafika: Dopravoprojekt, a.s.)

Koniec súčasnej cyklotrasy na vstupe do Devína

Mokrý les - cyklotrasa by mala ísť vpravo od cesty na konzole

Gronáre - vstup do voľného terénu, kde sa dnes nachádza poľná cesta

Gronáre - existujúca poľná cesta

Gronáre - existujúca poľná cesta

Gronáre - vyústenie poľnej cesty

Skalnaté - cyklotrasa má viesť vpravo od cesty

Skalnaté - vľavo sa nachádza odbočka do časti Tieňava

Tieňava - existujúca komunikácia s asfaltovým povrchom

Tieňava - existujúca komunikácia popri domoch

Tieňava - existujúca komunikácia s asfaltovým povrchom cez les

Tieňava - existujúca komunikácia s asfaltovým povrchom
- miestami rozbitým

Záhrady - cyklotrasa má viesť súbežne s hlavnou cestou

Ostrov - cyklotrasa má byť vedená vpravo na konzole

Nad ostrovom - návrh počíta s využitím existujúcej komunikácie

Nad ostrovom - návrh počíta s využitím existujúcej komunikácie

Nad ostrovom - návrh počíta s využitím existujúcej komunikácie

Nad ostrovom - v týchto miestach by mala končiť cyklotrasa a mala by tu byť vybudovaná lávka ponad Devínsku cestu
Fotografie (c) Michal Feik
Grafika, technické údaje a rozpočet boli zverejnené so súhlasom
autorského kolektívu Dopravoprojekt, a.s.