Michal Feik
Železničná trať Piešťany-Vrbové odchádza do histórie. Nahradí ju cyklotrasa
Trať bola otvorená v roku 1906 a pôvodne mala dĺžku 11,8 km. Dlhé roky chátrala a v jej telese vznikne cyklochodník.
Propagujem zdravý životný štýl od ekologickej dopravy až po zdravé potraviny. Chodím po svete s otvorenými očami, hľadám inšpirácie a snažím sa ich pretaviť do bežného života aj u nás. Venujem sa najmä komunikácii s médiami a marketingu. Zoznam autorových rubrík: Zdravé potraviny, Kultúra, Cyklodoprava, Životné prostredie, Doprava, Názory, Cestovanie, Samospráva, Spoločnosť
Trať bola otvorená v roku 1906 a pôvodne mala dĺžku 11,8 km. Dlhé roky chátrala a v jej telese vznikne cyklochodník.
Poliaci postavili za 20 rokov vyše 4000 km diaľnic a rýchlostných ciest. My za ten istý čas len 500.
Odrieknuté či horiace vlaky, zrušené trate a najnovšie aj nedostatok rušňovodičov. Príčiny?
Cesta vlakom z Bratislavy do Banskej Bystrice trvá tri a pol hodiny, čo je v priemere 66 km/h. Napriek tomu štát nevidí potrebu železnicu modernizovať.
Bratislava je jediné hlavné mesto, ktoré nemá prijaté parkovacie pravidlá. Výsledkom je chaos a parkovanie áut prakticky kdekoľvek. Na prijatie pravidiel doteraz chýbala najmä odvaha.
Zásobovanie historického Starého Mesta v súčasnosti spôsobuje viacero problémov: kolízie áut s chodcami, zablokované uličky, zničená dlažba, emisie, hluk, prach. Dá sa to riešiť inak?
V okolí Eurovei sa mení dopravný režim. Od júla majú cesty slúžiť autám a chodníky výlučne chodcom. Hlavné mesto zaviedlo novú organizáciu dopravy, ktorá zakazuje parkovanie vozidiel na chodníkoch.
Vrčiace motory, kúdole výfukových plynov, ale aj neustále rastúce ceny pohonných hmôt a s tým spojené vysoké náklady na prevádzku a údržbu autobusov MHD. Nemožno sa preto čudovať, že v mysliach väčšiny z nás je potom autobus ekvivalentom smradľavého, neefektívneho a zastaraného typu dopravy. V posledných rokoch sa začína uvažovať o nahradení dieselových motorov inými alternatívami – plyn, hybrid, ale čoraz viac aj elektrina. Sú elektrobusy v bratislavskej MHD utópia? Vyskúšal som.
Od začiatku roka zomrelo na cestách následkom zrážky s automobilom dvanásť chodcov. Polícia na to reagovala sprísnením hliadok na priechodoch a hrozbou pokutovania peších, ktorí nebudú dodržiavať predpisy. Nedisciplinovanosť chodcov je však len následkom stavu, ktorí sme dopustili my všetci. Bezohľadnosť účastníkov cestnej premávky, ale aj chaos v doprave – autá na chodníkoch, chodci na cestách, cyklisti v peších zónach či zrážky električiek s autami. Najmä však nerešpektovanie zmysluplnej prepravnej práce pri projektovaní dopravy. V našich hlavách je na nedotknuteľnom piedestáli stále individuálny automobilista.
Zákon, ktorý paušálne umožňuje autám parkovať na chodníkoch, nenájdete nikde v Európe. Dokonca ani v žiadnych iných civilizovaných krajinách. Výsledkom toho je unikátny pohľad, ktorý môžete vidieť len na Slovensku: cesty plné áut, parkoviská plné áut a chodníky plné áut. Ako na slalome: chodcom, ťažko zdravotne postihnutým, rodičom s kočíkmi či nevidiacim tak neostáva nič iné len kľučkovať pomedzi zaparkované autá. Navyše, autá ničia obrubníky, dlažbu aj asfalt a chodníky sa tak stávajú pre chodcov prakticky nepoužiteľné. O ohrozovaní peších a ich bezpečnosti nehovoriac.