Cyklistická doprava v Bratislave bola v predchádzajúcich dvadsiatich rokoch akoby odsúvaná na vedľajšiu koľaj. Využívanie bicykla sa zužovalo takmer výlučne na rekreačné účely a takto boli aj v minulosti budované cyklotrasy. V Bratislave chýbali mestské cyklotrasy, ktoré by mohli obyvatelia používať aj na denno-denné cestovanie napríklad do práce, do školy či za kultúrou.
Pritom bicykel je do mesta úplne ideálny dopravný prostriedok. Nemusí stáť v zápchach, ľahko s ním zaparkujete, nezaberá veľa priestoru, je ekologický, nehlučný, nepotrebujete doň tankovať benzín a navyše zlepšuje zdravie. Podľa všetkých našich meraní je to najrýchlejší spôsob dopravy v meste na vzdialenosti do päť kilometrov. Práve preto aj preto má zmysel podporovať cyklistiku ako rovnocenný spôsob dopravy v meste voči autám, ale aj MHD.
Po dvadsiatich rokoch podpory individuálnej automobilovej dopravy v Bratislave, nastal v roku 2011 obrat. Primátor a poslanci mestského zastupiteľstva sa zhodli na zásadnom navýšení prostriedkov na rozvoj cyklistickej infraštruktúry a pôvodnú sumu 31,5 tisíca v roku 2011 zvýšili na 776 tisíc v roku 2013. Aké cyklistické projekty sa podarilo v meste zrealizovať?
![]() | Viedenská cesta Približne kilometrová nová cyklotrasa na medzinárodnej trase Eurovelo 6. Vznikla ako jednoduché a finančne nenáročné riešenie na existujúcej vozovke a tým sa doplnil posledný chýbajúci úsek Eurovelo 6 na území mesta. V letných mesiacoch prejde na Viedenskej ceste viac cyklistov ako áut. Súčasťou projektu bolo aj odstránenie nelegálneho parkovania. |
![]() | Pribinova ulica Nová cyklotrasa spojila obchodné centrum Eurovea s križovatkou cyklotrás pri moste Apollo. Odtiaľto vedú cyklotrasy smerom k Prístavnému mostu, ale aj na druhú stranu Dunaja či na Košickú ulicu. Riešenie obsahuje aj riešenia pre chodcov, bezbariérové priechody, zónu bez parkovania na chodníkoch a poriadok v parkovaní. |
![]() | Prístavná ulica Vybudovanie nového priechodu pre cyklistov umožnilo komfortné spojenie mostu Apollo s Prístavným mostom v mestskej časti Ružinov. Súčasťou riešenia boli aj lokálnej oprava povrchu a obnova značenia. Cyklopriechody sú dôležitou súčasťou budovania cyklistickej infraštruktúry a často sa na ne zabúda. |
![]() | Slovnaftská - Malý Dunaj Nová cyklotrasa, ktorá sa nachádza na trase Prístavný most - Malý Dunaj. Je to obľúbená cykloturistická trasa, ale aj spojnica Vrakune a Podunajských Biskupíc s centrom. Vybudovaním viacerých úsekov tak vzniklad súvislá približne 8 kilometrová cyklotrasa. Projekt bol financovaný Nadáciou Poštovej banky. |
![]() | Vlčie hrdlo Odbočka smerom k Zimnému prístavu a medzinárodnej dunajskej cyklotrase bola vybudovaná v roku 2012. Projekt bol financovaný Nadáciou Poštovej banky. |
![]() | Podunajské Biskupice - Vrakuňa Kompletná rekonštrukcia existujúcej cyklotrasy, ktorá spája mestské časti Vrakuňa a Podunajské Biskupice. Dĺžka 900 metrov. |
![]() | Obchvat Prístavného mosta Dôležitý cyklistický projekt, ktorý umožnil bezpečný prejazd cyklistov od Slovnaftskej ulice smerom na Bajkalskú. Cyklisti tak už nemusia križovať frekventovanú Bajkalskú ulicu. Projekt realizovanala mestská časť Ružinov. |
![]() | Košická Cyklopruh na Košickej ulici spája Dulovo nám. s križovatkou Mlynské Nivy. Ide o prvé riešenie v Bratislave, kde vznikol vyhradený jazdný pruh pre cyklistov. |
![]() | Špitálska Ide o prvý projekt v Bratislave, ktorý využil nový zákon o cestnej premávke a príslušné vyhlášky, kde sa umožnila používať značka tzv. cyklo-piktokoridoru. Takéto riešenie sa používa tam, kde šírkové parametre uličného priestoru neumožňujú vybudovať samostnatnú cyklotrasu. Vodičov nabádajú jazdiť ďalej od pravého okraja vozovky a vytvárajú tak bezpečný priestor pre cyklistov. |
![]() | Rusovce - Čunovo - Bezenye - Rajka Medzinárodný projekt, ktorý spojil štyri pohraničné obce novými cyklotrasami. Projekt bol financovaný z prostriedkov Európskej únie. |
![]() | Chorvátske rameno Rekonštrukcia cyklotrasy na úseku Tematínska - Antolská, kde sa predtým nachádzal rozbitý betón. Súčasťou riešenia je zákaz parkovania vozidiel na trase ako aj obmedzenie vjazdu áut k Veľkému Draždiaku. Vďaka tomuto projektu vznikol bezpečný priestor pre cyklistov, ale aj chodcov. |
![]()
| Lafranconi Riešenie úseku od mostu Lafranconi po FTVŠ. Spojenie medzi FTVŠ a Riverparkom dosiaľ nebolo realizované, keďže pozemky nie sú vo vlastníctve mesta. Cyklotrasa na chýbajúcom úseku bude realizovaná v rámci rekonštrukcie nábrežia. |
![]()
| Dvořákovo nábrežie Obnova značenia medzi Riverparkom a mostom SNP. Po rekonštrukcii povrchu bude cyklotrasa viesť v jednej časti komunikácie (aktuálne je vedená stredom chodníka). |
![]()
| Bajkalská Rekonštrukcia existujúcej trasy medzi Prievozskou a Ružinovskou. Okrem lokálnych opráv riešenie spočívalo vo vytvorení bezbariérových priechodov pre cyklistov, rozšírenie priechodov pre chodcov a obnova zvislého značenia. Trasa je vedená ako zmiešaný pohyb pre cyklistov a chodcov. |
![]()
| Jurava Spojnica Rača - Sv. Jur a Vajnory. Približne 28 kilometrov cyklotrás tvorí základ tzv. nultého cyklistického okruhu Bratislavy. Projekt bol financovaný z prostriedkov Operačného programu Bratislavský kraj. |
![]()
| Májkova Spojnica cyklotrás Špitálska - Blumentálska. Riešenie jazdy cyklistov v protismere paralelne k Májkovej ulici. Riešenie obsahovalo zmenu parkovacích miest za trávnik, presun parkovacích miest a vybudovanie bezbariérových priechodov pre cyklistov a chodcov. |
![]()
| Medená Prvá oficiálna cyklistická protismerka v centre. Takéto riešenie sa používa vo svete úplne bežne v takých jednosmerných uliciach, kde šírkové parametre umožňujú vjazd cyklistov. Na začiatku ulice značka upozorňuje vodičov, že môžu stretnúť cyklistov v protismere. |
![]()
| Cyklomost slobody Cyklomost vedie ponad rieku Morava, ktorý spája slovenský a rakúsky breh a vytvára tak prepojenie už existujúcich cyklotrás. Projekt vznikol v rámci Programu cezhraničnej spolupráce Slovenská republika – Rakúsko 2007-2013. Partneri v projekte boli Dolné Rakúsko, Bratislavský samosprávny kraj, bratislavská mestská časť Devínska Nová Ves a Hlavné mesto SR Bratislava. Projekt bol financovaný z fondov Európskej únie. |
![]()
| Cyklistické značenie Dôležitou súčasťou siete cyklotrás je aj navigácia a smerovníky pre cyklistov. Nová legislatíva umožnila aj takéto dopravné značenie a tak sme ho začali osádzať aj v Bratislave. |
![]()
| Cyklostojany Parkovanie bicyklov je pre rozvoj cyklodopravy rovnako dôležité ako budovanie cyklotrás. Výhodou bicyklov je, že na jedno parkovacie miesto pre autá sa vojde až 8 bicyklov. V Bratislave za posledné tri roky pribudlo približne 200 cyklostojanov. |
Ďalšie zrealizované cyklistické projekty: cyklopiktokoridor Devínska cesta, Aušpic - Lafranconi (oprava povrchu), Umelka (rozšírenie chodníka, zóna bez áut na chodníkoch), Obchodná - Blumentálska (cyklopiktokoridor), prvý historický okruh (prvá etapa).
Spolu v Bratislave za uplynulé tri roky pribudlo 43.5 kilometrov cyklotrás (vrátane Juravy), 1.25 km cyklopruhov, 7.6 km cyklopiktokoridorov, 8.1 km opravených cyklotrás a 9.2 km obnoveného značenia.
Mestské zastupiteľstvo dňa 25.9. schválilo dôležitý strategický dokument rozvoja cyklistickej a pešej dopravy. Dokument je podkladom pre spustenie procesu obstarávania územného generelu cyklistickej a pešej dopravy ako osobitného územno-plánovaciemu dokumentu. Kompletný materiál možno nájsť tu:
http://www.bratislava.sk/MsZ/Archiv/MsZ_14_09_25/58_Zasady_rozvoja_cyklistickej_a_pesej_dopravy.pdf
A ešte bonus na záver: Hlavné mesto v spolupráci s UNDP/GEF, Bratislava Tourist Board a Cyklokoalíciou spustilo novú mobilnú aj webovú aplikáciu na plánovanie cyklotrás v Bratislave. Aplikáciu pre iPhone aj Android si môžete stiahnuť tu: http://bratislava.cyklotrasy.sk
Tou najdôležitejšou správou je, že cyklodoprava naberá na popularite a cyklistov pribúda. Často krát sa totiž stretávame s argumentom, že budujeme cyklotrasy, po ktorých nemá kto jazdiť. Netreba sa báť. Platí totiž pravidlo, že keď vybudujeme cyklotrasy, cyklisti prídu. A že je tomu tak, sa presviedčame denno-denne na novo vybudovaných cyklostrasách.