Vážska cyklomagistrála je bezpochyby najambicióznejší cyklistický projekt na Slovensku. Je považovaná za najstaršiu a jednu z najlepších súvislých cyklotrás, ktoré na Slovensku máme. Začína sa v Žiline a končí až v Komárne. Prechádza až štyrmi krajmi a má dĺžku bezmála 250 kilometrov. Množstvo úsekov je už vybudovaných a vedie bezpečnými a segregovanými cyklochodníkmi. Očarí vás prírodou, ale aj historickými a technickými pamiatkami. Na území Trenčianskeho kraja je už vybudovaných 60 zo 100 kilometrov.
Trasovanie
Táto cyklotrasa spája obec Ladce s mestom Púchov. Samostatným úsekom v dĺžke 505 metrov je tiež prepojená na obec Lednické Rovne. S výstavbou sa začalo vo februári 2023 a posledné stavebné práce boli ukončené v novembri 2023. Oficiálne otvorená bola v júni 2024. Jej dĺžka je bezmála 13 km.
Začiatok úseku je situovaný na okraji obce Ladce, na konci Kukučínovej ulice. Úsek sa po pracovné staničenie km 4,0 tiahne po ľavom brehu Kočkovského kanála.
Popod diaľničný most vedie k vodnej elektrárni Ladce, ktorá je najstaršou prevádzkovanou vodnou elektrárňou na Váhu – je v prevádzke už od roku 1936. Bola budovaná v dobe, keď elektrifikácia ešte len začínala a nároky na dodávku elektriny boli nízke. Očarí vás svojou krásnou architektúrou.
Od elektrárne vedie pätou ochrannej hrádze a po existujúcom moste nad Kočkovským kanálom. Na tomto mieste sa dostávate bezpochyby k najzaujímavejšiemu dielu tohto projektu - cyklomostu cez rieku Váh.
Pozrite si video:
https://www.youtube.com/watch?v=KLrYjghMHd0
Impozatný cyklomost cez Váh
Novovybudovaná lávka s dĺžkou 91,45 m premosťuje pôvodné koryto Váhu. Určený je pre cyklistov aj peších a doslova vás ožiari. Jej povrch sa totiž pri dopadajúcich slnečných lučoch leskne akoby bol posiaty malými drahokamami. Pri moste sa nachádza odpočívadlo, odkiaľ si môžete vychudnávať pohľad na toto impozantné inžinierske dielo.
Za mostom sa cyklotrasa rozdeľuje. Samostatný úsek s dĺžkou 500 metrov vedie do obce Lednické rovne. Hlavná vetva pokračuje smerom na mesto Púchov.
Po km 4,6 je trasa situovaná severne popri brehu pravom pôvodného koryta rieky Váh. Ďalej ide až k ČOV, ktorá sa nachádza pred obcou Streženice. Tu sa nachádza najväčšie prevýšenie na celom úseku. Ak idete smerom do Púchova, musíte poriadne šliapnuť do pedálov. Z opačnej strany zase poriadne stláčať brzdy.
V km 6,8 - 7,9 ide trasa medzi cestou druhej triedy II/507 a areálom ČOV. Následne je vedená ochrannou hrádzou až po mesto Púchov. Ponad rieku Biela voda je na prechod využitý existujúci mostný objekt. Pri kruhovo objazde sa stáča doprava a cez km 9,7 až 9,9 sa tiahne po ochrannej hrádzi. Prechádza popri rybárskom parku Odhánky.
Odtiaľ ide popri päte hrádze a od km 11,3 až po koniec úseku v km 12,4 znovu po hrádzi. Tu sa napája na existujúci úsek Púchov - Nosická priehrada.

Financovanie projektu
Vybudovaná cyklotrasa je alternatívou k jestvujúcej automobilovej doprave. Pomáha tak zabezpečiť alternatívnu a pohodlnú dopravu do zamestnania a zabezpečuje efektívne a udržateľné dopravné riešenia v oblasti.
Úsek cyklotrasy Ladce - Púchov bol vybudovaný z prostriedkov Integrovaného regionálneho operačného programu (IROP) 2014 - 2020 a tiež z financií Trenčianskeho samosprávneho kraja. Celkové náklady na projekt boli vyše 10 miliónov eur.
Fotogaléria
Úseky vážskej cyklomagistrály v Trenčianskom kraji
Na území Trenčianskeho kraja by mala mať cyklomagistrála dĺžku viac ako 100 km, ktorá bude v čo najväčšej miere segregovaná od motorovej dopravy. Aktuálne je vybudovaných približne 60 kilometrov. Projekt Vážskej cyklomagistrály vedie naprieč Trenčianskym krajom s cieľom prepojenia Trnavského so Žilinským krajom, zároveň prinesie možnosť prepojenia významných zamestnávateľov v kraji s ťažiskami osídlenia. Vážska cyklotrasa poskytne obyvateľom Trenčianskeho kraja sa budú môcť bicyklovať pohodlnejšie, bezpečnejšie a kvalitnejšie.
🟢 Horná Streda - Nové Mesto nad Váhom (13,4 km) - vybudovaná 2018
🟢 Nové Mesto nad Váhom - Trenčín (21,2 km) - vybudovaná 2020
🟢 Trenčín - Nemšová (11,4 km) - vybudovaná 2019 (oficiálne nie je súčasťou projektu cyklomagistrály)
🔵 Trenčín - Dubnica nad Váhom, priemyselný park (13,4 km) - v príprave
🔵 Nemšová - Dubnica nad Váhom - Ladce (15,2 km) - v príprave
🟢 Ladce - Púchov (12,9 km) - vybudovaná 2023
🟢 Púchov - Nosická priehrada (4,1 km) - vybudovaná 2018
🔵 Nosická priehrada - Považská Bystrica, žel. stanica (10,1 km) - v príprave
🟢 Považská Bystrica - hranica ŽSK (10,4 km) - vybudovaná 2023
Myšlienka vybudovania cyklomagistrály pozdĺž údolia rieky Váh bola oficiálne podporená prostredníctvom štúdie realizovateľnosti. Týmto dokumentom sa pomerne presne zadefinovalo jej smerové vedenie. Výsledkom štúdie boli variantné trasy, ktoré zohľadňovali náročnosť budovania z pohľadu ekonomickej náročnosti, majetkovoprávnych pomerov, bezpečnosti, možnosti trasovania ako aj mieru využitia cyklotrasy obyvateľstvom, resp. možnosť prepojenia ťažísk osídlenia s významnými zamestnávateľmi v kraji. Projekt Vážskej cyklomagistrály bol podporený aj dvomi uzneseniami Vlády Slovenskej republiky a to z roku 2013 a z roku 2015.
Mapa úseku
