Pomalá a nefunkčná MHD?

Na MHD sa nedá spoľahnúť, spoje neustále meškajú, vozidlá sú poruchové, interiér je zastaraný, cena za prepravu vysoká. Aj vy by ste cestovali mestskou dopravou ak by v Bratislave existovalo metro, jazdili by voňavé električky a v nich sexy revízorky?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (40)

Doprava je azda jedným z najväčších problémov, s ktorými sa slovenská metropola borí. Naozaj, vozový park je morálne zastaraný, za ostatných 20 rokov nepribudol ani kilometer novej električkovej trate, naopak – trasa na hlavnú stanicu je odstavená, električkový tunel tiež a trať v Dúbravke je v havarijnom stave. Spoje MHD neraz meškajú a ani ich vynechávanie nie je úplne zriedkavé. A k tomu všetkému bol magistrát hlavného mesta nútený minulý rok zvýšiť cenu cestovného. Za čo?

Bratislava nepotrebuje metro, MHD je jedna z najlepších v porovnaní s ostatnými veľkými mestami v Európe a zápchy v hlavnom meste prakticky neexistujú.

Nezmysel? Stačí sa ísť pozrieť do Ríma alebo Moskvy ako vyzerajú zápchy, do Viedne alebo Londýna koľko stoja cestovné lístky alebo do Vilniusu, v akom technickom stave sú autobusy a trolejbusy. To vôbec neznamená, že bratislavská MHD je nejaká fantastická a že je v dobrom stave. Práve naopak, podľa mňa je zázrak, že za takýchto okolností ešte dokázala udržať súčasnú kvalitu. Ja ňou cestujem prakticky denno-denne a nesťažujem sa. Zápchy v električke nepoznám, za cestovné zaplatím v porovnaní s jazdením autom tri až štyrikrát menej a za dva týždne som schopný prečítať v MHD menšiu knižku. V autobusoch stretávam svojich známych, nemusím zúfalo hľadať parkovacie miesto a tobôž nie zaňho platiť.

Za posledných 20 rokov bola výrazne preferovaná automobilová doprava. Ak má byť ale doprava v Bratislave kvalitnejšia a plynulejšia, musíme predovšetkým zaradiť spiatočku v používaní osobných áut. Či sa nám to páči alebo nie, väčšinu ulíc nerozšírime a nové parkovacie miesta (najmä v širšom centre) už nieto kde budovať.

Mimochodom, všimli ste si, že cez letné mesiace v Bratislave býva oveľa menej dopravných zápch? Vďaka dovolenkám jazdí v uliciach mesta menej osobných vozidiel. Pritom v skutočnosti ubudlo len 15-20 percent áut. Áno, stačí ak takéto relatívne malé percento áut zmizne z ulíc a zrazu je Bratislava oveľa prejazdnejšia (a určite aj ekologickejšia). Ak by sa nám podarilo pätinu vodičov presvedčiť na alternatívu, zápchy by sa mohli stať minulosťou. Pritom nemám na mysli len MHD, ale aj bicykle, pešiu chôdzu, taxíky a možno aj zdieľanie jedného auta pre viacerých cestujúcich (dnes sa v aute vozí v priemere 1,2 ľudí!)

Drahá MHD?

Transfer mesta pre Dopravný podnik Bratislavy tvorí takmer tretinu mestského rozpočtu (viac ako 50 miliónov eur). To je síce obrovské číslo, ale viete si predstaviť, že by tá polovica ľudí, čo teraz jazdí verejnou dopravou, presedlala na autá? Mimochodom, je zaujímavé, že ak v Bratislave zdražejú cestovné lístky, je z toho obrovská mediálna téma a naštvaní cestujúci okamžite siahajú po autách. Prečo ale tomu nie je tak ak zdražie benzín? Kým jeden liter benzínu stál v januári 2009 jedno euro, v súčasnosti sa cena vyšplhala na 1,5 eura. To je za tri roky nárast o neuveriteľných 50%! Cestovné v Bratislave však za posledných niekoľko rokov zdraželo v priemere o 20% a to tiež výraznejšie len minulý rok (tento rok sa zvyšovalo len o mieru inflácie). Mesačný lístok stojí 25 eur. Koľko dní vám vydrží palivo za rovnakú cenu v nádrži auta? Týždeň? Desať dní?

Pomalá MHD?

Autobusy a trolejbusy pravidelne meškajú, o tom nieto pochýb. A to najmä ráno v dopravnej zápche. (Trolejbus z Dolných Honov do centra ide v zápche 45 minút, cez víkend prejde tú istú trasu za 15 minút!) Sťažnosti cestujúcich sú preto v tomto smere úplne oprávnené. Faktom však je, že MHD mešká najmä preto, že stojí v tej istej zápche ako stovky áut prichádzajúce z okolia Bratislavy či iných mestských častí. Kým do jedného autobusu sa vojde približne 150 až 200 ľudí a zaberú zhruba 45 metrov štvorcových, na takú istú plochu sa vojde možno 10 cestujúcich v aute. Je preto na mieste diskusia o zvýšení počtu vyhradených pruhoch pre MHD. Takto by sme mohli z hľadiska času prepravy výrazne zvýšiť atraktivitu cestovania verejnou dopravou. V prvej fáze to síce pravdepodobne bude znamenať ešte viac áut v zápchach, ak však všetci tí, ktorí nemusia nevyhnutne cestovať autom, nechajú svojho štvorkolesového miláčika doma, tak v konečnom dôsledku bude aj cestovanie autom rýchlejšie. O priaznivom dopade na životné prostredie azda ani netreba hovoriť.

Alternatíva

Myslím, že napriek nedostatku financií a zadlženiu mesta sa predsa len doprava hýbe smerom dopredu. Je jasné, že výsledky ešte ani zďaleka nemožno vidieť, ale to sa za rok či dva ani nedá. Mestské zastupiteľstvo konečne rozhodlo, že nosným dopravným systémom bude koľajová doprava na báze električiek (takže žiadne ďalšie tisíce projektov na metro, ktoré aj tak nikto nezaplatí a pre tak malé mesto ako je naše, by to bola neefektívna investícia). Rekonštrukcia Starého mosta a trať do Petržalky sú takmer istá vec a zdá sa, že odsunom výstavby podzemnej železničnej stanice Filiálka by mohli z Operačného programu doprava ostať peniaze na nové električky a trolejbusy. Pribudla nová trolejbusová trať Pražská – Hroboňova a tento rok sa bude pokračovať smerom na Patrónku. V meste sa začala nebývalým spôsobom podporovať aj cyklodoprava a ak k tomu pripočítame zmenu v parkovacej politike, cestovanie v Bratislave môže byť čoskoro oveľa príjemnejšie, bezpečnejšie a ekologickejšie.

Cestujete všade autom? Zvážte.

Michal Feik

Michal Feik

Bloger 
  • Počet článkov:  89
  •  | 
  • Páči sa:  259x

Propagujem zdravý životný štýl od ekologickej dopravy až po zdravé potraviny. Chodím po svete s otvorenými očami, hľadám inšpirácie a snažím sa ich pretaviť do bežného života aj u nás. Venujem sa najmä komunikácii s médiami a marketingu. Zoznam autorových rubrík:  Zdravé potravinyKultúraCyklodopravaŽivotné prostredieDopravaNázoryCestovanieSamosprávaSpoločnosť

Prémioví blogeri

Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
INESS

INESS

107 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

139 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

765 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

188 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu