reklama

Vyhradené BUS pruhy pomohli dvom tretinám cestujúcim

Vyznačenie vyhradených BUS pruhov v Bratislave spôsobilo obrovskú vlnu nevôle zo strany automobilistov. Pochopiteľne, zníženie priepustnosti komunikácie spôsobilo autám dlhšie čakanie v zápche. Na druhej strane (a o tom málokto hovorí) dvom tretinám cestujúcich sa doba jazdy skrátila o tretinu. Keďže tí sa neozvú, vzniká mylný dojem, že BUS pruhy spôsobili dopravný kolaps.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (95)

V rámci Európskeho týždňa mobility testovalo Hlavné mesto vyhradené pruhy pre MHD najprv na Štefánikovej ulici a potom aj na úseku od Auparku po Hodžovo námestie. Túto trasu sme nezvolili náhodne. Spomínaným úsekom prejde za jednu hodinu 52 vozidiel MHD, čo je približne jeden autobus či trolejbus za minútu.

Preferencia verejnej dopravy nie je v Európe ničím ojedinelým (napokon ani v Bratislave). Stačí sa ísť pozrieť do Viedne, Londýna či Ljubljany. Pruhy pre MHD sa zavádzajú najmä tam, kde je veľké množstvo áut a kde vznikajú dopravné zápchy.

Aké sú predbežné výsledky testovania BUS pruhov na moste SNP a na Štefánikovej ulici?

Verejná doprava za ten istý čas prepraví výrazne viac cestujúcich

Podľa meraní zo dňa 27.9. v rannej špičke prešlo okolo zástavky Aupark za 10 minút 386 áut, v ktorých cestovalo 465 ľudí (v jednom aute 1,2 cestujúcich). Autobusom sa za ten istý čas prepravilo 943 ľudí, teda približne dvakrát viac ako autom. Ešte významnejší rozdiel MHD oproti autám bol na Štefánikovej ulici. V tomto úseku prešlo za 10 minút 9 autobusov, ktorí prepravia 650 ľudí, ale len 108 áut, ktoré prepravili 130 ľudí. Teda MHD prepraví na Štefánikovej 5-krát viac ľudí ako autá. Treba si uvedomiť, že kým bežný autobus meria povedzme 12 až 15 metrov a odvezie priemerne od 50 do 100 ľudí, na takú istú plochu sa vojdú možno štyri autá, v ktorých sedia štyria cestujúci. Je preto absolútne logické, aby boli uprednostnené vozidlá, ktoré za tú istú jednotku času prepravia rádovo viac cestujúcich.

Vzniká možnosť dopraviť sa rýchlejšie

Dopravné zápchy boli na moste SNP a na Štefánikovej ulici aj pred zavedením BUS pruhov. V týchto zápchach však rovnako stáli autá aj autobusy. Vyznačením BUS pruhov síce zväčšíme zápchy áut, vytvoríme však alternatívu pre tých, ktorí sa chcú dopraviť rýchlejšie. Inak sa to jednoducho nedá. Takýmto spôsobom sme dvom tretinám cestujúcich zvýšili rýchlosť cestovania o jednu tretinu.

Vo štvrtok 27.9. porovnávali sme čas prepravy zo zástavky Hálova na zastávku SAV (teda išli sme po moste SNP, cez Zochovu, Hodžovo nám a Štefánikovu ul). Jazdný čas podľa cestovného poriadku je stanovený na 9 minút. Pred vyznačením jazdných pruhov trvala jazda v rannej špičke autobusom bežne 14-15 minút. Jazda autobusom po zavedení BUS pruhov trvala 9,5 minúty, teda autobus išiel načas. Autobusom to bolo teda rýchlejšie o 5-6 minút v porovnaní so situáciou pred vyznačením pruhov. Jazda autom trvala dnes na tom istom úseku 15 minút, teda o 6 minút dlhšie ako autobusom.

Na moste SNP sa autá nejako významne už nezdržiavali (v stredu 26.9. sme zrušili bus pruhy na Staromestskej a na Hodžovom nám.), autobusy išli úplne plynulo. Prejazd po Štefánikovej ulici trval autom približne 10 minút, autobusom 2 minúty. V kolóne stálo od 30 do 50 áut, v ktorých bolo 36-60 cestujúcich (teda opäť 1,2 cestujúcich na jedno auto).

Prečo má zmysel podporovať verejnú dopravu?

Je to lacnejšie

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
  • Koľko benzínu natankujete za 90 centov? S bratislavskou MHD sa môžete za túto cenu voziť celú hodinu, cez víkendy a sviatky až hodinu a pol!

  • Do ceny prepravy autom nezabudnite započítať aj cenu automobilu, náklady na údržbu, poistky a pod. Pri preprave MHD máte všetko už v cene!

Ste slobodnejší

  • V MHD si môžete prečítať noviny alebo knižku, písať SMS správy či pripojiť sa na Facebook. Toto si ako šofér dovoliť nemôžete.

  • MHD vás bez problémov dovezie domov aj vtedy, keď vám legislatíva neumožňuje sadnúť za volant.

  • Nemusíte parkovať, obávať sa, aby sa vášmu autu niečo nestalo, nepoškodili ho či nebodaj neukradli (alebo z neho niečo neukradli).

  • Nemôže sa vám stať, že dostanete papuču alebo vaše vozidlo odtiahnu.

  • Môžete si dať pohárik svojho obľúbeného nápoja bez rizika, že nafúkate.

Je to častokrát rýchlejšie

  • Električky jazdia väčšinou mimo ciest, resp. vo vyhradených pruhoch. Nestoja preto v kolónach.

  • V meste sa nachádzajú aj vyhradené pruhy pre autobusy a trolejbusy, ktorých počet sa bude postupne ešte viac zvyšovať.

  • Nemusíte hľadať miesto na parkovanie, čo tiež zaberá čas.

MHD je priateľská aj k znevýhodneným skupinám

  • V ponuke je aj preprava osôb so zníženou pohyblivosťou: bezbariérová doprava je súčasťou bratislavskej MHD.

  • MHD ponúka zľavy pre rôzne skupiny občanov – študenti, dôchodcovia, držitelia Bratislavskej mestskej karty. Cestujúci nad 70 rokov a držitelia preukazu ŤZP majú prepravu bezplatnú.

  • Mestská hromadná doprava je dostupná všetkým (deťom, menej majetným, aj starším ľuďom). Nie všetci totiž môžu riadiť auto.

Je to ekologickejšie a bezpečnejšie

  • Jazda MHD šetrí životné prostredie: hromadná doprava je ekologickejšia.

  • Električky sú k životnému prostrediu najpriateľskejšie, prakticky neprodukujú žiadne emisie skleníkových plynov.

  • MHD je 2,5 krát energeticky menej náročná ako individuálna preprava.

  • MHD spôsobuje relatívne nízku miera znečistenia životného prostredia, hluku a priestoru.

  • Bezpečnosť – pri MHD existuje menšia pravdepodobnosť dopravných kolízií ako pri individuálnej preprave.

  • Je priestorovo omnoho menej náročná. Ak by všetci jazdili autom, potrebovali by sme veľmi široké ulice. Na prepravu toho istého počtu osôb stačí hromadnej doprave omnoho menej priestoru a tieto miesta môžu byť oveľa lepšie využité – namiesto ciest môžu byť cyklotrasy, chodníky, lavičky, parky...

Michal Feik

Michal Feik

Bloger 
  • Počet článkov:  88
  •  | 
  • Páči sa:  248x

Propagujem zdravý životný štýl od ekologickej dopravy až po zdravé potraviny. Chodím po svete s otvorenými očami, hľadám inšpirácie a snažím sa ich pretaviť do bežného života aj u nás. Venujem sa najmä komunikácii s médiami a marketingu. Zoznam autorových rubrík:  Zdravé potravinyKultúraCyklodopravaŽivotné prostredieDopravaNázoryCestovanieSamosprávaSpoločnosť

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu