Železničná trať Piešťany-Vrbové odchádza do histórie. Nahradí ju cyklotrasa

Trať bola otvorená v roku 1906 a pôvodne mala dĺžku 11,8 km. Dlhé roky chátrala a v jej telese vznikne cyklochodník.

Železničná trať Piešťany-Vrbové odchádza do histórie. Nahradí ju cyklotrasa
Most cez potok Holeška
Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Výstavba trate začala ešte pred prvou svetovou vojnou, v roku 1905. K otvoreniu trate došlo 27. októbra 1906. Pôvodne jej súčasťou bola aj dnes už neexistujúca odbočka Trebatice - Rakovice. Prevádzková dĺžka oboch tratí dosiahla 11,8 kilometra, pričom úsek Piešťany - Vrbové meral 7,9 kilometra a odbočka do Rakovíc 3,9 kilometra. Na túto odbočku sa svojho času v Borovciach napájala úzkorozchodná poľná železnička, ktorá viedla po Horný majer.

Na trati boli tri nákladiská a dve stanice s jednou výpravnou budovou, jedným strážnym stanovišťom a čakárňou, jedným skladom a dvoma nekrytými nákladiskovými rampami. Okrem spomínaných staníc sa tam nachádzali aj zastávky Piešťany predmestie, Trebatice a Krakovany. Trať križovalo 21 úrovňových priecestí bez závor. Trať bola jednokoľajná s maximálnou rýchlosťou 40 km/h

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Okrem nákladnej dopravy bola železničná trať využívaná aj na osobnú dopravu. Osobné vlaky dokonca v období 1951 až 1972 premávali aj na odbočke do Rakovíc, ktorá bola pôvodne zamýšľaná len ako trať nákladná.

POZRITE SI VIDEO:

S nástupom automobilovej dopravy význam trate nenávratne upadal. Dňa 3. júna 1973 bola odbočka v úseku Trebatice - Rakovice úradne zrušená a neskôr aj zlikvidovaná. O pár rokov neskôr, v roku 1978 bola na trati Piešťany - Vrbové zastavená osobná doprava. Stále však po trati jazdili vlaky nákladné.

Zaujímavosťou je, že výstavba diaľnice D61 medzi Bratislavou a Piešťanmi si vyžiadala v polovici osemdesiatych rokoch postavenie železničného nadjazdu aj s príslušnými násypmi približne medzi kilometrami 1,4 až 3,1. Kompletne zrekonštruovaná bola teda trať v dĺžke 1,5 kilometra.

SkryťVypnúť reklamu

V roku 2003 nastalo zrušenie jedinej stanice na trati - Vrbového. Tým prestali jazdiť pravidelné manipulačné vlaky, čím vlastne došlo k zrušeniu nákladnej dopravy.

Odvtedy bola trať opustená. Z času na čas ožila vďaka nostalgickým jazdám či súťažiam pákových drezín.


CYKLOTRASA ZELENÁ CESTA

V roku 2008 vznikla myšlienka na vznik cyklotrasy, ktorá by bola vybudovaná v koridore železničnej trate. Pôvodne sa posudzovali dva varianty: 1) vedenie cyklotrasy popri trati a 2) v telese trate. Nakoniec najmä kvôli komplikovaných majetkovo-právnym vzťahom bolo rozhodnuté realizovať druhý variant.

Aj keď som veľký fanúšik železníc a vždy mi je nesmierne ľúto keď zanikajú trate, tomuto projektu sa teším. Desiatky rokov trať nemala využitie, chátrala a tak prišla skupina starostov s projektom, ktorý má zmysel. Pre cyklistov vznikne bezpečné spojenie na trase Vrbové - Krakovany - Trebatice - Piešťany. Jazdiť bicyklom po úzkej frekventovanej ceste II/499 je dnes doslova o život.

SkryťVypnúť reklamu

Skladám poklonu všetkým autorom tohto projektu zo združenia obcí Zelená cesta, ktorí sa dlhé roky borili so všetkými nástrahami, ktoré slovenská legislatíva aj majetkovo-právne vzťahy prinášajú.

Celkovo bude mať cyklotrasa so zónami upokojenia v obciach až 17 kilometrov. Z toho vyše 7 kilometrov bude umiestnených na telese bývalej trate.

Výstavba sa začala 20.2.2024. Projekt by mal byť dokončený už v roku 2024.

_

Poznámka pod čiarou: Aj keď koľaje budú demontované, teleso železničnej trate nezaniká. Združenie obcí Zelená cesta získalo objekty trate do prenájmu na 10 rokov. Žiadny z relevantných pozemkov nebol predaný a ak sa raz v budúcnosti štát rozhodne železnicu do Vrbového oživiť, nič tomu nebráni. To je veľký rozdiel napríklad od bývalej trate do Stupavy, kde boli pozemky rozpredané a vlaky sa tam už nikdy nevrátia.

SkryťVypnúť reklamu

Trasovanie Zelenej cyklocesty
Trasovanie Zelenej cyklocesty 
Michal Feik

Michal Feik

Bloger 
  • Počet článkov:  89
  •  | 
  • Páči sa:  259x

Propagujem zdravý životný štýl od ekologickej dopravy až po zdravé potraviny. Chodím po svete s otvorenými očami, hľadám inšpirácie a snažím sa ich pretaviť do bežného života aj u nás. Venujem sa najmä komunikácii s médiami a marketingu. Zoznam autorových rubrík:  Zdravé potravinyKultúraCyklodopravaŽivotné prostredieDopravaNázoryCestovanieSamosprávaSpoločnosť

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

319 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Radko Mačuha

Radko Mačuha

232 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

92 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu